زیباترین صحنه‌های طبیعت که نباید از دست داد

زیباترین صحنه‌های طبیعت که نباید از دست داد

خورشید نیمه شب در واقع یک پدیده‌ی طبیعی است که در طی آن می‌توانید خورشید را حتی در نیمه‌های شب هم ببینید، این پدیده فقط در نزدیکی مدار قطبی و در نزدیکی قطب شمال رخ می‌دهد. البته بر عکس این پدیده هم وجود دارد و به آن شب‌های قطبی می‌گویند.

کد خبر : ۶۶۵۱۲
بازدید : ۳۰۸۸
فرادید | در طبیعت هر ساله اتفاقاتی زیبا رخ می‌دهد که دست انسان از آن کوتاه است. حوادثی که منظره‌های فوق العاده‌ای را ایجاد می‌کنند و آدمی اگر شرایطش را داشته باشد نباید دیدن آن‌ها را از نزدیک از دست بدهد.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹
ماه گرفتگی یا همان خسوف هنگامی روی می‌دهد که ماه کامل است و از درون سایه زمین عبور می‌کندو به بیان دیگر مرکز ماه و زمین و خورشید دقیقاً در یک راستا قرار می‌گیرند و از آنجایی که سایه، خود از دو بخش سایه و نیمسایه تشکیل می‌شود خسوف نیز دو مرحله نیمسایه‌ای و سایه کامل دارد.
خسوف امسال ۲۱ ژانویه از ساعت ۱۴:۳۰ به وقت گرینویچ آغاز می‌شود و تا ساعت ۷:۴۸ صبح ادامه دارد. مردمان آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، مناطقی از اروپا و آفریقا می‌توانند آن را مشاهده کنند.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹

یوسمیت Yosemite یک پارک ملی در ایالت کالیفرنیا -آمریکا است. این پارک در سال ۱۸۷۰ به عنوان پارک ملی انتخاب شد. اینجا مشهورترین مکان زمین از لحاظ زمین شناسی، چشمه ها‌ی آب گرم و آبشار‌ها محسوب می‌شود.

آبشار آتشین یا آبشار مرگبار از مناظر عجیب و دیدنی این منطقه است.
چشم انداز فوق العاده این آبشار به خاطر بازتاب نور خورشید که از زاویه خاصی به آن می‌تابد ایجاد می‌شود. این منظره نادر را تنها می‌توان در دوره ۲ هفته‌ای در اواخر فوریه مشاهده کرد.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹

منهتن‌هنج یا انقلابین منهتن پدیده‌ای است که در آن خورشید به هنگام غروب یا طلوع با خیابان‌های شرقی-غربی منطقه منهتن نیویورک در یک راستا قرار می‌گیرد.
این پدیده دو بار در سال به‌طور مساوی در زمانی نزدیک به بین انقلاب تابستانی و انقلاب زمستانی رخ می‌دهد. در سال ۲۰۱۹ این اتفاق در روز ۲۹ و ۳۰ ماه می‌و ۱۲ و ۱۲ ماه جولای اتفاق می‌افتد.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹

منظره آبشار نیاگارا در زمستان، به خصوص در زمستان‌های بسیار سرد آمریکای شمالی، واقعا زیبا است. در حالی که این دمای سرد و سوزان در برخی مناطق باعث آشفتگی شده و برنامه‌های میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده، طبیعت زیبایی بکر و فوق العاده خود را به نمایش می‌گذارد.
بسیاری از قسمت‌های آبشار یخ می‌زنند و اشکال عظیم و هنرمندانه‌ای از جنس یخ خلق می‌کنند که با ظرافت از صخره‌ها آویزان می‌شوند و این منطقه را شبیه سرزمین افسانه‌ای نارنیا می‌کنند.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹

شفق‌های قطبی نور‌های زیبایی هستند که به‌طور طبیعی در آسمان دیده می‌شوند؛ که معمولاً در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می‌خورند. آن‌ها در یونوسفر تشکیل می‌شوند و در سپیده‌دم قطبی قابل مشاهده هستند.
در عرض جغرافیایی قطب شمال به آن‌ها شفق‌های شمالی نیز گفته می‌شود که این نام بر گرفته از نام ایزدگونه رومی سپیده‌دم و نام یونانی باد شمالی است. شفق‌های قطبی معمولاً از سپتامبر تا اکتبر و از مارس تا آوریل اتفاق می‌افتند. بعضی از قبایل کانادایی به این پدیده رقص ارواح می‌گویند.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹

در آغاز فصل‌های مرطوب (معمولا اکتبر / نوامبر) بیش از ۵۰ میلیون خرچنگ قرمز بالغ ناگهان از جنگل به ساحل مهاجرت می‌کنند. این مهاجرت معمولا همزمان در سراسر جزیره کریسمس استرالیا اتفاق می‌افتد.
خرچنگ‌های نر مهاجرت را آغاز می‌کنند و به مرور خرچنگ‌های ماده به آن‌ها می‌پیوندند. معمولا پنج تا هفت روز طول می‌کشد که خرچنگ‌ها به دریا برسند. باران و آب و هوای ابری و مرطوب سفر آن را به دریا طولانی و دشوار می‌کند.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹

میلیون‌ها پروانه مونارک (پادشاه) زمین‌های تابستانی خود را در شمال شرقی آمریکا و کانادا رها کرده و حدود ۴۸۰۰ کیلومتر برای رسیدن به زمین‌هایی که زمستان در آن‌ها تمام شده است، یعنی جنوب غربی مکزیک، پرواز می‌کنند.
برخلاف پرنده‌ها یا حیوانات وحشی که مهاجرت دارند، این پروانه‌های منحصر به فرد، هرگز برنمی‌گردند چرا که متوسط طول عمر آن‌ها دو تا شش هفته است. گروه پروانه‌های مهاجر در ماه ژانویه و فوریه بسیار زیاد دیده می‌شوند.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹

کاکتوس Cereus، یکی از گونه‌های کاکتوس است که گلش فقط در یک شب از سال شکوفا می‌شود. شبی بین ماه‌های جولای تا اکتبر هر سال. این گل را با نام‌های دیگری همچون شاهزاده شب و ملکه شب هم می‌شناسند. علاقه‌مندان به این گونه یک سال تمام صبر می‌کنند تا موقع شکوفه دادن این گل فرا رسد و به تماشای آن بنشینند.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹

در فاصله بین ماه‌های جولای تا اکتبر که پستانداران زیادی به این نواحی مهاجرت می‌کنند، دشت‌های مارا مملو از میلیون‌ها گاو وحشی، گورخر و انواع چهارپایان بوده و مناسب‌ترین زمان برای بازدید از این پارک است. نام این پارک از قبیله «ماسایی» بر گرفته شده که مردمان بومی این نواحی هستند و بازدید از روستا‌ها و آداب و رسوم سنتی این قبیله، خود از جاذبه‌های اصلی این ناحیه است.
در جریان مهاجرت عظیم سالیانه پستانداران در این اکوسیستم، میلیون‌ها گاو وحشی و گورخر، با عبور از رودخانه‌های ماسایی مارا به سوی دشت‌های شمالی هجوم می‌آورند که از جالبترین پدیده‌های طبیعی دنیاست. صحنه‌های عبور این گله‌ها از رودخانه و شکار کروکودیل‌ها و شکارگران دیگر، ناب‌ترین صحنه‌های طبیعت را در این مکان به نمایش می‌گذارد.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹

خورشید نیمه شب در واقع یک پدیده‌ی طبیعی است که در طی آن می‌توانید خورشید را حتی در نیمه‌های شب هم ببینید، این پدیده فقط در نزدیکی مدار قطبی و در نزدیکی قطب شمال رخ می‌دهد. البته بر عکس این پدیده هم وجود دارد و به آن شب‌های قطبی می‌گویند.
خورشید نیمه شب در فصل تابستان و در ماه مارچ تا اواسط سپتامبر در مناطق نزدیک مدار قطب شمال رخ می‌دهد و خورشید را می‌توان در ۲۴ ساعت روز در آسمان دید. اگر چه همه نروژ را «سرزمین خورشید نیمه شب» می‌دانند، اما این پدیده در کشور‌های اسکاندیناوی شمالی، آلاسکا، شمال روسیه، کانادا، سوئد، فنلاند و گرینلند هم دیده می‌شود.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹

ایسلا موجرس در ایالت کینتانا رو در کشور مکزیک، تنها برای موج‌های بزرگش در فصل بهار شهرت ندارد، این ناحیه در فصل تابستان نیز میزبان بزرگ‌ترین تجمع کوسه‌نهنگ‌ها در جهان است. در طول یک فصل شما می‌توانید شاهد ۱۰۰۰ کوسه‌نهنگ در آب‌های اطراف ایسلا موجرس باشید.
دلیل این تجمع، توده‌های تخم ماهی‌های تون است که هر سال یکبار در تابستان و در پیرامون ایسلا موجرس جمع می‌شوند. این تخم ماهی‌ها منبع غذایی ارزشمندی برای این موجودات غو‌ل‌آسا به شمار می‌روند و همین موضوع صد‌ها کوسه‌نهنگ را برای بلعیدن تخم‌های ماهی به این ناحیه می‌کشاند.
غواصان نترس می‌توانند با شیرجه زدن در آب‌های اطراف ایسلا موجرس، علاوه بر شنا با کوسه‌نهنگ‌ها، شانه‌ی آن‌ها را نیز لمس و نوازش کنند. بهترین ماه برای دین این کوسه نهنگ‌های زیبا ماه می‌تا سپتامبر است.
چشم‌اندازهای زیبای طبیعت در سال ۲۰۱۹

خورشید گرفتگی کامل زمانی رخ می‌دهد که ماه، خورشید و زمین همگی کاملاً در یک خط قرار می‌گیرند. به این ترتیب که ماه، بین خورشید و زمین است و به طور کامل جلوی خورشید را سد می‌کند.

در نتیجه سایه‌ای بر روی زمین ایجاد می‌کند که مجموعه‌ای از بینندگان در بخشی از سطح زمین آن را می‌بینند. اگر شما در قسمت تاریک این سایه باشید یک کسوف کامل را می‌بینید.
برخی از افرادی که در قسمت روشن هستند خورشید گرفتگی جزئی را مشاهده می‌کنند. امسال این رویداد در ۲ ژوئیه رخ خواهد داد و مکان‌هایی که آن را خواهند دید شیلی و آرژانتین خواهد بود.
منبع: ان بی سی
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید