۵ چالش پیش روی اپل در سال ۲۰۱۹

۵ چالش پیش روی اپل در سال ۲۰۱۹

این خبر که اپل دیگر آمار فروش آیفون‌ها را اعلام نخواهد کرد، منجر به نگرانی سرمایه‌گذاران شده است.

کد خبر : ۶۶۵۴۶
بازدید : ۱۰۰۲
۵ چالش پیش روی اپل در سال ۲۰۱۹
۲۰۱۹ سال سختی برای اپل خواهد بود. نه‌تن‌ها وضعیت فروش کامپیوتر‌های مک چندان جالب نیست و فروش آیپد دچار روند نزولی شده، بلکه نقطه‌ی قوت شرکت اپل که همواره فروش آیفون‌ها بوده، در معرض خطر قرار دارد. این موضوع در کنار این خبر که اپل دیگر آمار فروش آیفون‌ها را اعلام نخواهد کرد، منجر به نگرانی سرمایه‌گذاران شده است.

قبل از اینکه به پیش‌بینی وضعیت اپل در سال ۲۰۱۹ نگاهی بیندازیم، بهتر است ببینیم در ابتدای سال ۲۰۱۸ این شرکت در چه وضعیتی قرار داشته است. تقریباً یک سال قبل، خبر ضعیف‌تر شدن عملکرد آیفون‌های قدیمی برای فشار کمتر بر باتری‌ها، سروصدای زیادی ایجاد کرد.
چنین راه‌حلی هوشمندانه بود، ولی به هر حال تأثیر منفی زیادی بر تجربه‌ی کاربری داشت. اپل در نهایت توانست این مشکل که خود آن را پدید آورده بود، حل‌وفصل کند.

آیا اپل دوباره می‌تواند آیفون را هیجان‌انگیز کند؟

با وجود اینکه هنگام عرضه‌ی آیفون‌های جدید در تمام رسانه‌ها صحبت از این موضوع می‌شود، اما مدل‌های جدید این گجت‌ها بیش از هر چیزی از به‌روزرسانی‌های جزئی و نه‌چندان هیجان‌انگیز بهره می‌برند. بسیاری از خریداران این آیفون‌ها، گوشی‌های مذکور را عمدتا برای ارتقای آیفون قدیمی خود می‌خرند و این ویژگی‌های جدید نقش چندان مهمی در تصمیم آن‌ها ایفا نمی‌کند.

البته اگر مدت زیادی آیفون خود را به‌روز نکرده باشید، مواردی مانند تاچ آی‌دی یا فیس آی‌دی برای دقایقی جذاب هستند، ولی این مشخصه‌ها و موارد دیگری مانند نمایشگر‌های اولد خیلی زود جذابیت خود را از دست می‌دهند. در این میان، ویژگی خاصی دیده نمی‌شود که بتواند برای مدت طولانی کاربران را هیجان‌زده کند.
البته می‌دانیم روی هم رفته گوشی‌های هوشمند عمدتا دیگر از نوآوری‌های هیجان‌انگیزی بهره نمی‌برند و اگر اپل می‌خواهد هوای تازه‌ای را برای این بازار به ارمغان بیاورد، باید دست به کار شود و نوآوری‌های جذابی را عملی کند.
آیا اپل می‌تواند سرمایه‌گذاران را در مورد عدم انتشار آمار فروش آیفون‌ها آرام نگه دارد؟
۵ چالش پیش روی اپل در سال ۲۰۱۹

بعد از اینکه اپل اعلام کرد از این پس دیگر آمار فروش آیفون‌ها را منتشر نمی‌کند، این خبر با واکنش نسبتاً شدید سرمایه‌گذاران مواجه شد و ارزش سهام اپل تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرد.
اگر اپل همچنان بتواند رشد درآمد خود را حفظ کند، تا اطلاع ثانوی می‌تواند سرمایه‌گذاران را راضی نگه دارد، اما اگر نشانه‌ای مبنی بر کاهش درآمد حاصل از فروش آیفون‌ها پدیدار شود، پس اپل برای بالا نگه داشتن ارزش سهام خود در سال ۲۰۱۹ کاری سخت در پیش خواهد داشت.
آیا اپل همچنان می‌تواند قیمت آیفون‌ها را افزایش دهد؟

یکی از راه‌حل‌های اپل برای جبران کاهش فروش آیفون‌ها، افزایش قیمت متوسط این گوشی‌ها و ترغیب کاربران برای خریدن مدل‌های گران‌تر است. در حال حاضر، قیمت آیفون‌ها از ۴۴۹ دلار شروع می‌شود و به ۱۴۴۹ دلار ختم می‌شود.
به همین خاطر اگر می‌خواهد در دورانی که فروش آیفون‌ها رو به کاهش است، همچنان سود دریافتی از آن‌ها را افزایش دهد، باید میانگین کلی قیمت این گجت‌ها را از این هم بیشتر کند. به همین خاطر احتمالاً در سال ۲۰۱۹، عرضه‌ی آیفون‌های ۲۰۰۰ دلاری چندان دور از ذهن نخواهد بود.
آیا اپل می‌تواند از افزایش تعرفه‌ی واردات جان سالم به در ببرد؟
۵ چالش پیش روی اپل در سال ۲۰۱۹

در ماه دسامبر، دونالد ترامپ اعلام کرد که احتمالاً برای آیفون‌ها و مک‌بوک‌های ساخته شده در چین که وارد آمریکا می‌شوند، تعرفه‌ی ۱۰ درصدی وضع می‌کند. اگرچه این تهدید هنوز عملی نشده، ولی مطمئناً نگرانی‌هایی را در بین مدیران ارشد شرکت اپل ایجاد کرده است.
اپل می‌خواهد ۱ میلیارد دلار در تگزاس سرمایه‌گذاری کند و ۵۰۰۰ شغل جدید در این ایالت به وجود آورد. علاوه بر این، باید به برنامه‌های این شرکت برای ایجاد شغل‌های جدید در شهر‌هایی مانند سیاتل، سن دیگو و کالور سیتی هم اشاره کنیم.
به نظر می‌رسد اپل با این اقدامات می‌خواهد کاری کند که این تعرفه‌های دونالد ترامپ به حقیقت تبدیل نشوند. اما اگر جنگ تجاری آمریکا و چین در سال ۲۰۱۹ از این هم بدتر شود، احتمالاً ترکش‌های آن به شرکت اپل هم برخورد خواهد کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند که فقط عرضه‌ی یک محصول جدید هیجان‌انگیز، می‌تواند دوباره این شرکت را بر سر خط خبر‌ها بیاورد و درآمد آن را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.
آخرین محصول جدید قابل توجهی که اپل معرفی کرد، اپل واچ در سال ۲۰۱۵ بوده است. آیا در سال ۲۰۱۹ شاهد چنین محصول جدیدی خواهیم؟ شاید عینک هوشمند یا گجتی دیگر؟ باید منتظر بمانیم.
منبع: دیجی مگ
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید