6 ژانويه؛ کريسمس ارامنه

6 ژانويه؛ کريسمس ارامنه

در بيشتر کشورهای مسيحی تولد مسيح؛ يعني کريسمس 25 دسامبر است، ولی ارامنه آن را در 6 ژانويه برگزار می‌کنند.

کد خبر : ۶۶۵۵۵
بازدید : ۳۳۸۱

فرادید | بیش‌تر مسیحیان دنیا، از جمله کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و بخش بزرگی از ارتدکس‌ها معتقدند که تاریخ تولد حضرت میسح ۲۵ دسامبر است. کلیسای ارمنی، که کلیسای مستقلی است و به هیچ یک از فرقه‌های کاتوليک، پروتستان و ارتودوکس تعلق ندارد، مانند تعدادی دیگر از فرقه‌های مسیحی، معتقد است تاریخ تولد ایشان ۶ ژانویه است.

6 ژانويه؛ کريسمس ارامنه
سال نو؛ اتحاد ميان مسيحيان
درباره شروع سال نو ميان تمام مسيحيان اتفاق نظر هست. البته سال نو جشني باشکوه همچون کريسمس ندارد و بيشتر تغيير سال بوده و جشن آن کوچک است و در ميان خانواده برگزار مي‌شود.

تقويم ميلادي، تقويم رسمي همه جهان غير از چند کشور
تقويم رسمي کشورهای ایران، افغانستان، اتیوپی و نپال برخلاف ديگر کشورهاي جهان ميلادي نيست. در بقيه کشورها تاريخ رسمي تقويم ميلادي است.
6 ژانويه؛ کريسمس ارامنه

تاريخ ميلادي برخلاف تصور بيشتر ما از زمان ميلاد مسيح تشکيل نشده و بدون تغيير هم نبوده است. اين تاريخ تغييراتي را داشته و در دوره هاي گوناگون دچار تحول شده است؛ زماني گاهشماری یونانی بوده، سپس گاهشماری رومی و دوره اي گاهشماری ژولینی شده است.
گاهشمار يوناني
مسابقات المپیک در دشت المپیا (Olympia) در اِلیس برگزار می‌شد که سال‌های میانی بین آنها را می‌شمردند. تقویم یونانی بر پایه دوره‌های چهار ساله استوار بود که به این دوره‌ها المپیاد نیز گفته می شد.

گاهشمار رومي
در این تقویم هر سال ده ماه است و سال با اعتدال بهاری آغاز می‌شود. همچنین تعداد روزهای سال در این گاه شماری جمعا 304 روز بوده است که اسامی ماه‌ها مبتنی بر اعداد است (مثلا: سپتم=هفت، اکتو=هشت و …).

گاهشماری ژولینی
این گاهشماری همان تقویم رومی است که 46 سال قبل از میلاد در دو دوره‌ی امپراطوری توسط سزار های وقت (ژولیوس/آرگوستوس) تعدیل شد. مثلا ماه فوریه 29 روز و در نتیجه، آن سال کبیسه گردید و یا جابجایی آغاز سال از 25 مارس به اولین روز ژانویه که طی این جابه‌جایی ماه‌هایی که هشتم و نهم و دهم بودند به ده و یازده و دوازده تغییر یافتند.
6 ژانويه؛ کريسمس ارامنه

تقویم میلادی، راهي براي جبران تقويم گريگوري
رومی ها با گذشت زمان (حدود 16 قرن) در دوره‌ی پاپ گرگوری متوجه شدند که عید پاک (مربوط به زنده شدن عیسی مسیح (ع) که از آن به عنوان رستاخیز مسیح (ع) یاد می کنند) مدام به داخل زمستان کشیده می‌شود؛ در حالی که این عید در ابتدای بهار برگزار می‌شد. در آن دوره اروپا از تقویم ژولینی استفاده می‌کرد. از آنجایی که دانشمندان امپراطوری روم زمان یک سال خورشیدی را در حدود ۱۱ دقیقه اشتباه محاسبه کرده بودند، تقویم ابداعی آن‌ها از آن زمان رفته‌‌رفته هماهنگی خود با فصول را از دست داده بود. این موضوع باعث نگرانی پاپ گریگوری شده بود؛ چون عید پاک (روز به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح و دوباره زنده شدن آن طبق روایات مسیحی) به‌طور سنتی در روز اعتدال بهاری یعنی ۲۱ مارس برگزار می‌شد؛ اما به‌دلیل اشتباه محاسباتی در تقویم ژولینی، روز برگزاری این عید از تاریخ اصلی عقب افتاده بود.

کلیسای کاتولیک برای رفع این نقیصه با به‌کارگیری روشهای قبلی به شیوه‌ای نوین موفق شدند چیزی معادل 0.002 تصحیح را در تقویم به وجود آورند. این تغییر، که توسط پزشکی از اهالی ناپل به اسم لیلیوس ارائه شده بود، مورد تایید گرگوری سیزدهم نیز قرار گرفت.

تقویم میلادی که به اسم تقویم گریگوری نیز مشهور است توسط اغلب کشورهای جهان به عنوان تقویم رسمی پذیرفته شده است؛ البته این پذیرش به صورت تدریجی صورت گرفته است. این تقویم در سال 1582 به وجود آمد و در سال 1929، جمع پذیرندگان آن تکمیل شد. البته بعضی از کشورها (مانند افغانستان، ایران، اتیوپی، نپال) این تقویم را به عنوان تقویم رسمی کشورشان نمی‎شناسند.

نقصي که برطرف نشد
علی‌رغم تلاش لیلیوس برای ایجاد هماهنگی بین فصول و تقویم، سیستم ابداعی او هر سال ۲۶ ثانیه از سال خورشیدی واقعی جلو می‌افتد. در نتیجه از زمان معرفی تقویم گریگوری در سال ۱۵۸۲ تاکنون، این اختلاف به چند ساعت رسیده است. در سال ۴۹۰۹ میلادی، تقویم گریگوری یک روز کامل از سال خورشیدی جلو خواهد افتاد.

برخی پروتستان‌ها تقویم میلادی را حربه‌ کاتولیک‌ها برای سرکوب خود تلقی می‌کردند. با این که اصلاح تقویم توسط پاپ گریگوری هیچ گونه ضمانت اجرایی در خارج از کلیسای کاتولیک نداشت؛ اما کشورهای کاتولیک اروپا یعنی اسپانیا، پرتغال و ایتالیا سریعا استفاده از تقویم جدید را برای تمام امور کشوری شروع کردند.

با این حال اکثر کشورهای پروتستان تا سال‌ها تقویم میلادی را به علت منشا کاتولیکی آن رد کردند؛ زیرا تصور می‌کردند که این تقویم شاید روشی برای ساکت کردن جنبش آن‌ها بوده است.

آغاز به رسميت تقويم ميلادي
در سال ۱۷۰۰ آلمان به ‌عنوان اولین کشور پروتستان استفاده از تقویم میلادی را آغاز کرد. انگلیس نیز در سال ۱۷۵۲ یعنی تقریبا دو قرن بعد از معرفی تقویم میلادی استفاده از آن را شروع کرد. اما موضع کشورهای ارتدکس در‌ مورد تقویم میلادی سختگیرانه‌تر از پروتستان‌ها بود و کلیسای ملی آن‌ها هیچگاه از تغییرات تقویم میلادی استقبال نکرد.
6 ژانويه؛ کريسمس ارامنه
قبل از تقویم میلادی، در انگلستان سال نو از روز ۲۵ مارس شروع می‌شد. در تقویم ابداعی ژولیوس سزار در سال ۴۶ قبل از میلاد، اول ژانویه، روز اول هر سال محسوب می‌شد. با این حال پس از ظهور مسیح و گسترش مسیحیت در اروپا، برخی کشورهای اروپایی در قرون وسطی از جمله انگلیس، یکی از اعیاد بزرگ مسیحی مانند ۲۵ سپتامبر، روز تولد عیسی مسیح یا ۲۵ مارس به‌عنوان روز بشارت‌دهی به حضرت مریم را به عنوان روز اول سال برگزیدند. تا سال ۱۷۵۲ میلادی در انگلستان روز بانو اولین روز سال محسوب می‌شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید