جنجال‌های تأتری و بازداشت محمد رحمانیان

جنجال‌های تأتری و بازداشت محمد رحمانیان

ماجرا وقتی جدی شد که کلیپ نمایش رویای نیمه شب تابستان منتشر شد که حاوی لحظات عجیب و شگفت انگیزی از رقص و دست افشانی مدل جشن‌های عروسی بود که معلوم نیست این گروه با چه اید‌های چنین تصاویری را در فضای مجازی منتشر کرده بودند!

کد خبر : ۶۶۵۶۳
بازدید : ۱۴۵۲
دیگر مشخص است که حساسیت‌ها روی آنچه در سالن‌های پرشمار تئاتر تهران در جریان است بالا رفته و تئاتر تهران پس از گذر از سه سال پررونق و پر تماشاگر و تاسیس ده‌ها سالن نمایش حالا باید با شرایط جدید خود بگیرد.
نظارت قوه قضائیه بر نمایش‌ها همیشه وجود داشته، اما ماجرا وقتی جدی شد که کلیپ نمایش رویای نیمه شب تابستان منتشر شد که حاوی لحظات عجیب و شگفت انگیزی از رقص و دست افشانی مدل جشن‌های عروسی بود که معلوم نیست این گروه با چه اید‌های چنین تصاویری را در فضای مجازی منتشر کرده بودند!
از ماجرای کلاه گیس‌ها تا آزادی محمد رحمانیان
نمایش رویای نیمه شب تابستان
برخورد سفت و سخت قضایی با این ماجرا داستان را پیچیده کرد.
این نمایش پربازیگر کار مریم کاظمی بود که دوره اجرای خودرا در سالن اصلی تئاتر شهر می‌گذراند.
سپس زنجیره ماجرا‌ها شروع شد.
نمایش آب برای شکلات که ابراهیم پشت کوهی آن را کارگردانی می‌کرد به خاطر صحنه آواز خواندن رویا نونهالی موجب حساسیت شد و نمایش توقیف شد و کار آنجا بالا گرفت که سالن نمایش دهنده یعنی شهرزاد نیز تعطیل شد.

سومین تئاتر پروژه بزرگ و موزیکال بینوایان بود که دادستان تهران از دیدن صحنه‌های بازی بازیگران با کلاه گیس (که سنتی قدیمی در سالن‌های نمایش تهران است) انتقاد کرد و از برافراشته شدن پرچم فرانسه در سن نمایش هم ایراد گرفت.
بینوایان از خطر توقیف به شکل مرموزی نجات یافت.
حالا در آخرین خبر از این رشته اتفاقات امروز خبر آمد که: ایران آرت: رسانه‌ها خبر بازداشت محمد رحمانیان را به دلیل حواشی نمایش «پیکان جوانان» منتشر کردند.
از ماجرای کلاه گیس‌ها تا آزادی محمد رحمانیان
نمایش پیکان جوانان
وی دقایقی قبل آزاد شد. با رحمانیان تماس گرفتیم و وی خبر داد که هم اکنون با قرار وثیقه آزاد شده است. وی دلیل بازداشتش را حواشی نمایش «پیکان جوانان» اعلام کرد.
رحمانیان از دادن اطلاعات بیشتر خودداری کرد. گفته می‌شود قرار بازداشت او در دادسرای ۲۱ ارشاد و در جریان پرونده تئاتر «پیکان جوانان» صادر شده است.
نمایش «پیکان جوانان» سال گذشته در تماشاخانه شهرزاد که این روز‌ها به دستور قوه قضائیه تعطیل شده است، روی صحنه رفت و با حواشی بسیاری روبه رو شد.
در زمان اجرای نمایش دو نهاد به سه اپیزود «پیکان جوانان» به خاطر طرح مسائل سیاسی و اجتماعی شکایت کردند.
سال قبل کیهان درباره این نمایش با همان نگاه خاص خود نوشت:

«یک نمایش که قرار بود با محوریت چند ترانه محبوب قدیمی به سراغ حس نوستالژیک مخاطبانش برود، در عمل به محلی برای عقده گشایی کارگردان این نمایش و تطهیر و تبلیغ عناصر حامی منافقین تبدیل شده است.
این نمایش به کارگردانی محمد رحمانیان در پرده‌های دوم و چهارم به بهانه معرفی کارخانه پپسی به عنوان یکی از تفرجگاه‌های قدیمی تهران، مدعی آتش زدن سینما‌ها در قبل از انقلاب توسط افراد مذهبی است تا چهره‌ای خشن و غیرمنطقی از این افراد، ترسیم کند.
از ماجرای کلاه گیس‌ها تا آزادی محمد رحمانیان
این نمایش حتی در پرده چهارم هم به نوعی به تطهیر غلامحسین ساعدی از نویسندگان حامی منافقین پرداخته است. یکی دیگر از اتفاقات این نمایش، بازخوانی ترانه متعلق به «مرضیه» خواننده حامی منافقین است. ترانه‌ای که به عنوان یکی از میان پرده‌های نمایش اجرا می‌شود و اساسا مشخص نیست که در میان انبوهی از ترانه‌های قدیمی و نوستالژیک چرا رحمانیان باید درست بر ترانه‌ای از «مرضیه» که سال‌ها همکار سازمان منافقین بوده، دست بگذارد؟!
رحمانیان در کار‌های گذشته خود نیز تصاویری خشن و غیر منطقی از مردم انقلابی سال ۵۷ ترسیم کرده بود که نشان دهنده یک خط فکری و عملی ثابت در کار‌های اوست. او پیش‌تر نمایشنامه‌ای موهن در توصیف حماسه کربلا نوشته بود که توسط وزارت ارشاد توقیف شد.»
خلاصه بگوییم فعلا ماجرا این طوری است.
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید