پارگی منیسک زانو و درمان آن

پارگی منیسک زانو و درمان آن

درد آزار دهنده زانو چیست؟ پزشکان در اکثر مواقع علائم پارگی منیسک را تشخیص می‌دهند و روش‌های درمانی مربوط به این معضل را پیگیری می‌کنند.

کد خبر : ۶۶۶۰۶
بازدید : ۹۰۲۴
فرادید | درد آزار دهنده زانو چیست؟ پزشکان در اکثر مواقع علائم پارگی منیسک را تشخیص می‌دهند و روش‌های درمانی مربوط به این معضل را پیگیری می‌کنند.

۱- منیسک چیست؟
منیسک بافت‌هایی شبیه غضروف، ولی به مراتب محکم‌تر از آن و با خاصیت ارتجاعی زیاد مثل لاستیک هستند. آن‌ها مانند بالشتکی در بین دو استخوان اصلی تشکیل دهنده مفصل زانو، یعنی بین استخوان ران و ساق قرار گرفته است.
دکتر جیمز استارمن (James Starman) متخصص و جراح ارتوپد در کارولینای شمالی آمریکا گفت: منیسک به تقویت سلامت کلی مفصل کمک می‌کند به ویژه زمانی که در ارتباط با زانو باشد. هر زانو دارای دو منیسک است: یک بخش داخلی به نام منیسک داخلی و یک بخش خارجی. هر دو منیسک C. شکل هستند و فشار در زانو را جذب کرده و به تثبیت مفصل کمک می‌کنند.

شناسایی علائم پارگی منیسک زانو
بدون منیسک غضروف پوشش‌دهنده استخوان زانو، کاسه زانو فشار زیادی را تحمل خواهد کرد


۲- انسان واقعا به منیسک وابسته است
به گفته پزشک نارش رائو (Naresh Rao) عضو تیم پزشکی ورزشی در نیویورک آمریکا می‌گوید، بدون منیسک غضروف پوشش دهنده استخوان زانو، ران (استخوان ران)، درشت نی (قلم پا) و کاسه زانو فشار زیادی را تحمل خواهند کرد. با گذشت زمان، نگه داشتن این وزن اضافی منجر به بیماری‌های آسیب زننده مفصل نظیر آرتروز می‌شود.

شناسایی علائم پارگی منیسک زانو

۳- دلایل پارگی منیسک
دکتر استارمن (Starman) می‌گوید به طور کلی، دو نوع پارگی منیسک وجود دارد. "نمونه‌هایی که به وسیله ضربه ایجاد می‌شود و آن‌هایی که به آرتریت زمینه‌ای یا تغییرات مخرب زانو مربوط هستند." دکتر رائو (Rao) می‌افزاید حوادث یا تروما‌ها ممکن است به صورت پیچ‌خوردگی حین دو یا ورزش ایجاد شوند در حالی که آسیب زانو به صدمه‌ای اشاره دارد که به مرور زمان به عنوان مثال در دونده‌ها ایجاد می‌شود.
دکتر رائو می‌گوید: "زمانی که ساق پا برای فعالیت مورد نظر شما به اندازه کافی قوی نباشد منجر به از بین رفتن منیسک می‌شود."

شناسایی علائم پارگی منیسک زانو زمانی که ساق پا به اندازه کافی قوی نباشد منیسک از بین می‌رود

۴- شاید از پارگی منیسک پای خود آگاه نباشید
دکتر استارمن می‌گوید: "پارگی مربوط به آرتروز ممکن است به تدریج تشدید شود و بدون هیچ علت مشخصی ظاهر شود." وی می‌افزاید، پارگی بر اثر ضربه همانند یک حادثه که در حین ورزش اتفاق می‌افتد عمدتاً منجر به بروز علائمی در زمان جراحت شود.

شناسایی علائم پارگی منیسک زانو پارگی منیسک به تدریج آشکار می‌شود

۵- ممکن است زانو تورم داشته باشد
به گفته دکتر استارمن، یکی از اولین علائم پارگی منیسک تورم مفصل و احساس فشار زیاد در زانو به هنگام خم کردن و صاف کردن آن است. اما به خاطر داشته باشید، "انواع دیگر پارگی منیسک ممکن است موجب درد کمی شود یا اصلا درد نداشته باشد و همچنان خود را نشان ندهد. "

شناسایی علائم پارگی منیسک زانو

۶- احساس ترکیدگی
دکتر استارمن توضیح می‌دهد، یکی از دیگر نشانه‌های اولیه پارگی منیسک احساس ترکیدن به هنگام جراحت زانو است. او اضافه می‌کند که ممکن است این علائم پارگی منیسک را به هنگام خم و راست کردن مفصل یا زانوی صدمه دیده، داشته باشید.

شناسایی علائم پارگی منیسک زانو

۷- پارگی منیسک موجب درد خواهد شد
دکتر رائو می‌گوید، اکثر علائم پارگی منیسک شامل انواع مختلفی درد کی شود از جمله:
• درد داخل و یا خارج زانو
• درد به هنگام پیچ خوردن زانو
• درد به هنگام انجام حرکت اسکات زانو
• درد به هنگام دو یا پیاده روی
• درد به هنگام بالا رفتن از پله

در موراد شدید دکتر رائو می‌گوید: زانو ممکن است کاملا در یک وضعیت قفل شود که با درد شدید تنها می‌توان زانو را حرکت داد.

شناسایی علائم پارگی منیسک زانو

۸- طیف وسیعی از حرکات زانو را از دست می‌دهید
دکتر رائو می‌گوید: به غیر از درد، فشار شدید و تورم، سایر نشانه‌های شایع پارگی منیسک شامل کاهش دامنه حرکات زانو می‌شود. مفاصل سفت و سخت می‌شوند، و حتی اگر احساس درد یا تورم نداشته باشید ممکن است به احتمال پارگی منیسک اشاره داشته باشد.

۹- چه زمانی باید پزشک را ملاقات کنید
دکتر استارمن می‌گوید: "زمانی که تورم ناگهانی مفصل زانو وجود داشته باشد، درد شدید در طول مفصل یا فشار یا احساس قفل شدگی زانو به همراه حرکات، شرایط مراجعه به پزشک را به امری ضروری تبدیل می‌کند. " علاوه بر ملاقات یک پزشک، دکتر رائو توصیه می‌کند فورا هر فعالیتی را که موجب درد می‌شود را متوقف کنید.

شناسایی علائم پارگی منیسک زانو
بیشتر بخوانید: چگونه بدن انعطاف‌پذیری داشته باشیم؟

۱۰- درمان پارگی
دکتر استارمن می‌گوید: "بسته به نشانه‌های پارگی منیسک درمان نیز ممکن است متفاوت باشد." میزان موفقیت در درمان مشکلات بدون جراحی افزایش می‌یابد، بنابراین بیماران می‌توانند به برنامه درمانی دارو‌های ضد التهاب (مانند ایبوپروفن)، فیزیوتراپی، استراحت و گاهی مواقع تزریق کورتیزون که می‌توانند درد و التهاب را کاهش دهد، پاسخ دهد. طول درمان معمولا حدود ۶ هفته به طول می‌انجامد.

شناسایی علائم پارگی منیسک زانو درمان پارگی منیسک متفاوت است

۱۱- زمان بهبود بستگی به جای زخم دارد
دکتر رائو می‌گوید: درون منیسک، یک منطقه قرمز وجود دارد یعنی سومین بخش خارجی منیسک که خون زیادی در خود دارد و به همین دلیل به سرعت بهبود پیدا می‌کند و یک بخش منطقه سفید که به سمت مرکز منیسک است و حتی با جراحی هم به احتمال کمتری ممکن است بهبود یابد.

شناسایی علائم پارگی منیسک زانو


۱۲- اگر زانو قفل شود ممکن است نیازمند جراحی باشید
دکتر رائو می‌گوید: اگر درمان دارویی، استراحت و فیزیوتراپی کمکی به روند بهبود نکند یا اگر زانو قفل شود، MRI مشخص می‌کند که آیا ترمیم می‌شود یا برداشتن بخشی از بافت تخریب شده منیسک می‌تواند علائم را کاهش دهد. دکتر استارمن اضافه می‌کند جراحی ارتوپدی را می‌توان از طریق عمل آرتروسکوپی زانو انجام داد - که برای پزشک این امکان را فراهم می‌آورد که زانو را بدون بوجود آوردن برشی بزرگ، بررسی و درمان کند.


شناسایی علائم پارگی منیسک زانو تعدادی از بیماری‌ها دردی شبیه به درد پارگی منیسک دارند

۱۳- احتمالا درد علت دیگری داشته باشد
دکتر رائو می‌گوید: تعدادی از بیماری‌ها وجود دارند که ممکن است دردی شبیه به پارگی منیسک داشته باشند، اما در واقع بیماری مرتبط دیگری به مفصل است که شامل موارد زیر می‌شود:
• آرتروز
• سندرم ایلیوتیبیال باند (Iliotibial band syndrome)، درد زانوی ایجاد شده بوسیله ساییدگی بافت در برابر استخوان ران
• پارگی رباط مفاصل میانی یا جانبی، دو رباط اولیه زانو که به استخوان زانو متصل می‌شوند و از آن حمایت می‌کنند
• ایجاد عارضه در زانوی دونده، درد در غضروف زیر زانو
• همسترینگ
• وجود کیست در پشت زانو
شناسایی علائم پارگی منیسک زانو

۱۴- برای پاسخ به سوالتان به پزشک مراجعه کنید
دکتر استارمن می‌گوید، "علائم و نشانه‌های پارگی منیسک شباهت بسیاری در بعضی از دیگر بیماری‌های زانو مانند پارگی رباط، شکستگی و در رفتگی دارد. همچنین ممکن است علائمی مشابه به آرتروز پیشرفته زانو داشته باشند، بنابراین موثرترین روش برای تعیین علت درد بررسی توسط پزشک و اغلب همراه با MRI است. "

منبع: rd
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید