پشت پرده درگیری کی‌روش و برانکو؛ موش دواندن برنامه نود!

پشت پرده درگیری کی‌روش و برانکو؛ موش دواندن برنامه نود!

نقش دو خبرنگار در تهران و ابوظبی، مسئول رسانه‌ای و مترجم تیم ملی و البته رندی برانکو و بداخلاقی کی روش در وقوع یک جنجال تکراری بیایید ماجرا را مرور کنیم.

کد خبر : ۶۶۶۶۷
بازدید : ۱۴۸۲
پشت پرده درگیری کی‌روش و برانکو؛ موش دواندن خبرنگاران و برنامه نود
صبح بازی ایران با عراق برانکو در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت می‌کند. مربی موفقی که دو قهرمانی لیگ ایران، یک نایب قهرمانی دوبار حضور در نیمه نهایی باشگاه‌های آسیا و یک بار در فینال باشگاه‌های آسیا را تجربه کرده.
دستیار بلازویچ در جام جهانی ۱۹۹۸ بود که با کرواسی به مقام سوم رسید. باز هم دستیار بلازویچ در هدایت تیم ملی ایران به جام جهانی ۲۰۰۲ حاضر بود که البته ناکام شدند.
او هدایت تیم امید در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۳ را برعهده داشت که به مقام قهرمانی رسیدند و با تیم ملی ایران به مقام سوم جام ملت‌ها رسید. در حضور علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی کیا و... یک بار هم ایران را به جام جهانی برد که البته نمایش شل و ضعیفی داشتیم.
برانکو در نشست خبری قبل از رفتن به قطر و اردو (که نمی‌دانیم چه لزومی به این نشست مطبوعاتی در روز بازی تیم ملی بوده است!) می‌گوید وقتی پرسپولیس با یک ملی پوش به فینال باشگاه‌های آسیا رسیده نباید کار تیم ملی برای قهرمانی سخت باشد!
رندی نهفته در این جمله شگفت انگیز است. شکلی از رندی که به نوعی از موذی گری پهلو می‌زند.
نیاز نیست درباره اینگونه شیوه سخن گفتن که در ذات خود و در پشت چهره معصومانه کلماتش، بی اهمیت نشان دادن ماموریت تیم ملی پنهان شده است حرفی زده شود. هر آدمی با ذر‌ه‌ای عقل می‌تواند طرح توطئه پشت این کلمات را ببیند.
این همان نوع سخن گفتن برانکو است که مشخص نیست چرا توسط این مربی خوشنام ادامه پیدا می‌کند. نوعی سخن گفتن که در دعوا‌های باجناق‌ها معمولا استفاده می‌شود.
به هرحال خبرنگار پرسپولیسی یک سایت ورزشی شاد و خرسند این جملات برانکو را مخابره می‌کند و احتمالا از دبیر سرویس محترم تشویق هم گرفته است. برانکو در بخشی از حرف هایش از رابطه خوبش با سرکو کاتانچ سرمربی عراق هم یاد کرده و او را تیزهوش خوانده، اما گفته که دلیلی ندارد ایران نتواند عراق را شکست دهد. تمام.
برویم به ابوظبی. ایران با ۵ گل یمن را شکست داده و در کنفرانس مطبوعاتی از کی روش پرسیده می‌شود: با این پیروزی انتظار قهرمانی بالا رفته و امروز مصاحبه‌هایی در ایران انجام شده (!) کی روش در پاسخ به این سوال با گوشه و کنایه اندکی می‌گذرد و جواب دندانگیری که بشود با آن جنجال درست کرد نمی‌دهد.
پشت پرده درگیری کی‌روش و برانکو؛ موش دواندن خبرنگاران و برنامه نود
چند دقیقه بعد در اواخر جلسه مطبوعاتی، خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس که از قرار گرایشات استقلالی قوی‌ای هم دارد سوال جنجالی را مطرح می‌کند در مورد اینکه برانکو گفته ایران نباید در شکست دادن عراق مشکلی داشته باشد!
روایت است که شکل سوال و ترجمه آن سوء تفاهمات را دامن می‌زند. کی روش طبق معمول جوش می‌آورد: دقیقا در لحظاتی که ۶۵ میلیون ایرانی برای تیمشان دعا می‌کنند فردی هوشمند و خارق العاده مربی عراق را تحسین می‌کند.
کسی که در خدمت فوتبال ایران است از سرمربی حریف هوشمندانه تعریف می‌کند. جالب اینجاست که چند ماه پیش در روایت شادی دستیار کی روش از پیروزی کاشیما در تهران طرفداران پرسپولیس دقیقا همین استدلال را در حمله به گروه کوچینگ تیم ملی در پیش گرفته بودند.
کی روش ادامه می‌دهد: با تمام تخصص و حمایتی که از تیمش دریافت کرد باز هم نتوانست قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود. حمایتی که باعث شد تیم‌های دیگر ضرر کنند، اما او شهره است که از بازیکنان اوکراینی حمایت کند!
بهتر است در این شرایط این مرد باهوش را تنها بگذاریم. جالب اینجاست که بخش زهردار حرف‌های برانکو با عکس العمل ملایم کی روش رد می‌شود و بخش منطقی و طبیعی حرف‌های برانکو درباره مربی عراق که هیچ نکته آزارنده‌ای ندارد با واکنش عصبی کی روش روبه رو می‌شود و حرف‌هایی در پاسخ می‌زند که فقط جنبه دل خنک کردن دارد. آن هم پس از یک پیروزی خوب.

به این ترتیب مهمات آتش را فلان خبرنگار پرسپولیسی در یک کنفرانس مطبوعاتی بی دلیل در تهران آماده می‌کند و در ابوظبی یک خبرنگار از قرار طرفدار استقلال از طبع خشن و بیقرار کی روش سوءاستفاده می‌کند و بلافاصله شیرینی بازی خوب تیم ملی را تلخ می‌کند.
از این طرف حرف‌های دیگری هم نقل می‌شود:

رستم پور در پایان توئیت پر از ناسزایش به کی روش نوشته: حسینی مسئول رسانه‌ای تیم ملی، سوالات هماهنگ شده را قبل از نشست بین خبرنگاران توزیع می‌کند. این سوال غلط هم سهم خبرنگار فارس بوده.
حمیدرضا شکوهی هم در گروه تلگرامی مدیالوژی در این مورد نوشت:گویا تقریبا تمامی سوالاتی که خبرنگاران از سرمربی تیم ملی‌ می‌پرسند سوالاتی است که مسئول رسانه‌ای تیم ملی به خبرنگاران می‌دهد!
موضوعی که چندی پیش از افراد دیگری هم شنیده بودم و حتی یکی از مربیان فوتبال کشورمان که نامش محفوظ است ابراز تاسف می‌کرد که چرا قیمت برخی خبرنگاران اینقدر ارزان است!
اگر آنچه در مورد تیم ملی فوتبال نوشته شده واقعیت داشته باشد فاجعه است. البته این مختص خبرنگاران ورزشی نیست و در حوزه‌های دیگر هم دیده می‌شود، ولی بپذیریم این رفتارها، کل جامعه رسانه‌ای را از درون نابود می‌کند.

مهدی شادمانی هم در رشته توئیت‌های خود گفته است: «تاحالانه صحبت‌های برانکو ارزش افزود‌ه‌ای برای پرسپولیس داشته و نه حرف‌های کی روش چیزی به تیم ملی اضافه کرده هرچند منصفانه حجم و شتاب صحبت‌های کی‌روش بیشتره، اما هردوشون تو این مدل مصاحبه‌ها فقط دارن تخریب می‌کنن. برانکو ممکنه سرمربی تیم ملی بشه کی روش میخواد نذاره سودش برای ما هیچ.
مدیرای پرسپولیس و تیم ملی حتی زحمت جلسه مشترک و ممنوع کردن صحبت این دو علیه همدیگه رو نکشیدن. کار سختی نبود تومتمم قرارداد جدید کی روش کنترل مصاحبه لحاظ میشد یاکلامنعش می‌کردن از تندصحبت کردن و بالعکس.

جنجال نبود اگه مدیا آفیسر‌ها اجازه سوالو نمیدادن اماهمه درگیر صندلی ان و تادعوا هست کسی به عملکرد فدراسیون و پرسپولیس تو موارد دیگه نگاهم نمیکنه بی کفایتی سهوی یا عمدی مدیر‌ها، فوتبالو به جایی رسونده که به جای جشن ملی تنفر ملی داریم.

مشتقات نود علیه وفاق ملی
احمدرنجبر | بعید است اهل فوتبال باشید و از موضع تازه کارلوس کی روش بی اطلاع باشید. او ابتدا در قالب یک پست اینستاگرامی برانکو ایوانوویچ را سیبل کرد و در ادامه در نشست خبری بعد از مسابقه با یمن به سرمربی پرسپولیس تاخت.
این گزارش در پی واکاوی اختلاف دیرینه کی روش و برانکو نیست بلکه هدف از تدوین آن کیفیت مواجهه سایت نود و همچنین برنامه «آسیا ۲۰۱۹» است. هر کدام با چه شیوه‌ای به مصاف این اتفاق رفتند؟
حیف که همزمانی برنامه شبکه سه با «فوتبال آسیایی» اجازه نداد از موضع مجریان شبکه ورزش اطلاع یابیم.

رویکرد عجیب کانال و سایت نود
کانال تلگرامی نود کمی بعد از این که کی روش پستی انتقادی علیه برانکو در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت، آن را بازتاب داد: «درست در زمانی که ۶۵، ۷۰ میلیون نفر برای تیم ملی دعا می‌کنند، نابغه از راه می‌رسد و به تمجید عراق و سرمربی اش می‌پردازد...»
در نگاه اول حرجی به کانال نود نیست به ویژه این که تیتری خنثی برای آن انتخاب کرده: «پست کارلوس کی روش پس از برتری برابر یمن».
اتفاق عجیب کمی بعد رخ داد؛ درست زمانی که کی روش در نشست خبری حرف‌های تندی به زبان آورد. سایت و کانال نود از حرف‌های سرمربی تیم ملی اینگونه تیتر گرفتند «کی روش: ویتنام خیلی خطرناک است/ ۶۵ میلیون ایرانی برای ما دعا می‌کنند، این آقا مربی عراق را تحسین می‌کند».
در سایت نود جمله آغازین گزارش هم به نقل قول آتشین کی روش اختصاص دارد: «سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: در روزی که ۶۵ میلیون نفر ایرانی برای تیم ملی دعا می‌کنند، این آقا مربی عراق را تحسین می‌کند!»

چرا کار سایت نود مشکوک است؟
نوشته بالا را یک بار دیگر مرور کنید؛ سایت نود از میان جملات متعدد کی روش آن بخش‌هایی را برجسته کرده که به طور مستقیم به برانکو مرتبط است. علاوه بر تیتر، جمله مهم پیش از لید مطلع گزارش هم برگرفته از حرف‌های آتشین کی روش است.
از آن طرف دو میان تیتر به صحبت‌های تند کی روش اختصاص داده شده: «همه این آقا را می‌شناسند، او می‌گفت: فوتبال ایران سیرک است»؛ دومین میان تیتر هم این است: «۶۵ میلیون ایرانی برای تیم ملی دعا می‌کنند، یک فرد مربی عراق را تحسین می‌کند».
این همه برجسته سازی مشکوک نیست؟ می‌گویید سایت نود کار رسانه‌ای اش را کرده و طبق اصل حرفه‌ای دچار اشتباه نشده است. این دلیل را نمی‌توان پذیرفت، چرایی اش در بند بعدی گزارش آمده است.

چرا کار سایت نود اشتباه است؟
کانال و سایت نود زیرمجموعه‌های یک برنامه پربیننده تلویزیونی محسوب می‌شوند. همین یک دلیل برای اشتباه دانستن نوع مواجهه این دو رسانه با موضع گیری کی روش کافی است.
کار اصولی این است که تیتر و لید گزارش به صحبت‌های سرمربی درباره مسائل فنی بازی مقابل بحرین اختصاص داشته باشد و در بند‌های بعدی عین حرفهایش بازگو شود. از سایت نود که برنامه اش شاخص به حساب می‌آید انتظار می‌رود بر آتش اختلاف‌ها ندمد.
وانگهی، کسانی با نود همکاری می‌کنند که صاحب تحلیل هستند. چرا آن‌ها برای تبیین منظور برانکو کاری نکردند؟ بدتر این که جمله برانکو طوری در گزارش آمده که گویی واقعا مقصر است: «کی روش در خصوص اظهارنظر برانکو که امروز صورت گرفته بود مبنی بر اینکه تیم ملی چرا نتواند عراق را شکست بدهد گفت...»

اختیار سایت در دست عادل است؟
این وسط شاید گفته شود عادل فردوسی پور در دوئل کی روش برانکو بار دیگر سمت سرمربی تیم ملی چرخیده. در این که عادل به کی روش علاقه دارد شکی نیست، اما در برنامه‌های اخیر نود تلاش کرده است میان شخصیت حرفه‌ای و اخلاقی او مرزی قائل شود.
وانگهی برنامه آخر نود در نیم فصل را به تیم ملی اختصاص داد و بار‌ها تاکید کرد نباید اختلاف‌ها را زنده کنیم. انصافا ویژه برنامه او کامل‌ترین برنامه‌ای است که در راستای تهییج حس ناسیونالیستی ساخته شده. چرا نمود این تفکر را در مشتقات برنامه نود شاهدیم؟ اصلا سایت نود در اختیار فردوسی پور است یا نه؟

رویکرد درست آسیا ۲۰۱۹ چند دقیقه بعد از نشست خبری کارلوس کی روش، برنامه «آسیا ۲۰۱۹» صحبت‌های او را بازتاب داد.
محمد حسین میثاقی به صراحت چنین موضع گیری را نادرست دانست و تاکید کرد دامن زدن به اختلاف‌های قدیمی فقط و فقط تیم ملی را متضرر می‌کند. حتی کار رسانه‌هایی که بخش انتقادی صحبت‌های کی روش را تیتر کرده بودند نادرست خواند.
موضع درست همین است؛ تلویزیون و مشتقات آن به جای جذابیت‌های ژورنالیستی باید به فکر تقویت وحدت باشند نه تسویه حساب شخصی.
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید