مردم خودروهای پیش‌خریدشان را پس می‌دهند؟

مردم خودروهای پیش‌خریدشان را پس می‌دهند؟

با افزایش قیمت ۴ خودروی پرتیراژ در لیست قیمت جدید ایران خودرو، بازار پر پیچ و خم خودروی ایرانی وارد پیچ جدیدی شد. ۴ خانواده پرفروش از محصولات ایران خودرو در لیست جدید، حداقل هر کدام ۱۰ میلیون تومان گران شده اند.

کد خبر : ۶۶۷۱۴
بازدید : ۱۲۰۴
فرادید | ایران خودرو با انتشار اصلاحیه لیست قیمتش از ۱۹ دی ماه، قیمت برخی از محصولاتش را افزایش داده است. به واسطه تحریم در سال جاری، عرضه خودرو توسط خودروساز‌های داخلی به بازار بسیار کم شده و از جهت دیگر تقاضا افزایش پیدا کرده است.

در ابتدای سال جاری قیمت محصولات خودروسازان داخلی با مجوز دولت افزایش پیدا کرد. بعد از آن هم زمزمه‌های زیادی درباره درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت به دلیل بالا رفتن هزینه تولید شنیده می‌شد. چند ماه است که بازار در انتظار اعلام قیمت‌های جدید از سوی نهاد‌های رسمی قیمت گذاری بوده است.
افزایش قیمت ۴ خودروی پرتیراژ ایران خودرو

در حال حاضر تغییر قیمت‌های جدید از سوی ایران خودرو و نه نهاد‌های رسمی اعلام شده است. سوالی که حالا پیش می‌آید این است که آیا این افزایش قیمت‌ها قانونی است.

ایران خودرو قیمت محصولات پرتیراژ را افزایش داده است
خودرو کالایی است که نقش مهمی در سبد مصرف خانوار ایرانی دارد. هر گونه افزایش قیمت بی رویه محصولات پر تیراژ ممکن است دست خریدار ایرانی را از این کالا کوتاه کند.

از طرف دیگر خودروسازی یکی از صنایع مهم و بزرگ کشور است که تعداد جمعیت شاغل کشور در این بخش قابل توجه است. کاهش قدرت خرید مردم در بخش خودرو می‌تواند به کاهش تقاضا و رکود در بازار منجر شود که برای خودروساز هم گران تمام خواهد شد.

حالا در این شرایط ایران خودرو قیمت فروش تعدادی از محصولات پرتیراژ خود را تا ۱۰ میلیون تومان افزایش داده است.

در چهارمین اصلاحیه لیست قیمت ایران خودرو که به تازگی منتشر شده، قیمت ۴ محصول پرتیراژ زیر ۵۰ میلیون تومان افزایش داشته اند.

اعضای خانواده سمند همگی حدود ۱۰ میلیون تومان گران شده اند. انواع خودرو‌های ۴۰۵ هم در لیست جدید ایران خودرو افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند.

سومین دسته از محصولات ایران که گران شده اند، انواع خودرو‌های ۲۰۶ هستند که در کشور محبوبیت زیادی هم دارند. قیمت جدید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۵۴ میلیون اعلام شده است. یعنی این مدل خودرو حدود ۱۲ میلیون تومان گران شده است.

انواع مدل‌های پژو پارس هم در لیست جدید ایران خودرو افزایش قیمت داشته اند. پژو پارس LX به قیمت ۵۴ میلیون تومان رسیده است.

رانا هم جزو محصولات بالای ۵۰ میلیون تومان ایران خودرو است که افزایش قیمت داشته است.

آیا افزایش قیمت محصولات ایران خودرو با مجوز دولت است؟
شرایط بازار خودرو و خودروسازان داخلی در سال جاری پیچیده و بغرنج شده است. افزایش قیمت ارز و تحریم، قیمت تولید شده خودرو را بالا برده است. از طرف دیگر دسترسی به قطعات و واردات آن‌ها برای خودروسازان به دلیل تحریم دشوار شده است.
افزایش قیمت ۴ خودروی پرتیراژ ایران خودرو

خودروساز‌ها به دلایل ذکر شده مدت هاست که بر طبل افزایش قیمت می‌کوبند. آن‌ها می‌گویند با قیمت‌های فعلی فروش خودرو در نمایندگی‌ها، سودی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

از ماه‌های گذشته نیز عرضه خودرو به بازار توسط کارخانه‌های خودروسازی قطره چکانی شده و عرضه تقریبا به صفر رسیده است.

در چند ماه اخیر اخبار ضد و نقیض درباره مذاکرات پشت پرده خودروساز‌ها با دولت درباره چند و چون افزایش قیمت خودرو به گوش رسیده است.

چند ماه پیش صحبت از این شد شورای رقابت، متولی قیمت گذاری خودرو فقط پیشنهاده دهنده باشد و قیمت گذاری نهایی به عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و ستاد تنظیم بازار باشد. در نتیجه شورای رقابت حذف و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، متولی بازار خودرو شد.
حالا بعد از چند ماه که نهاد‌های قانون گذار نتوانسته اند به یک جمع بندی نهایی درباره قیمت خودرو برسند، خودروسازان اقدام به انتشار لیست قیمت جدید خودرو‌های پر تیراژ کرده اند.

قیمت گذاری خودرو‌های پرتیراژ همیشه محل مناقشه بین خودروساز‌ها و دولت بوده است. مردم نیز نسبت به قیمت این خودرو‌ها حساسیت بیشتری دارند. هنوز هیچ یک از نهاد‌های قانون گذار اظهار نظری درباره قیمت‌های جدید ایران خودرو و قانونی بودن آن نکرده اند.

اما مردم واکنش زود هنگامی به این قیمت‌های جدید نشان داده اند. برخی از کاربران در فضای مجازی گفته اند که بعضی از خریداران خودرو‌های پیش فروش شده برای انصراف به نمایندگی‌ها رفته اند. هر چند که هنوز معلوم نیست این افزایش قیمت‌ها قانونی است یا نه.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید