مسئله مرموز محبوبیت سلبریتی‌ها

مسئله مرموز محبوبیت سلبریتی‌ها

در حالی که نوروز ۹۴، آرمین زارعی( 2 AFM)، سیروان خسروی، بابک جهانبخش، یاسر بختیاری (یاس)، زانیار خسروی و محسن یگانه به ترتیب رتبه‌های چهار، هفت، سیزده، چهارده، نوزده و بیست فهرست بیست سلبریتی پرفالوئر ایرانی را به خود اختصاص داده بودند، حال فقط آرمین زارعی با ۵ میلیون فالوئر در رتبه ۱۰ و یاسر بختیاری با ۳/۶ میلیون فالوئر در رتبه ۱۶ فهرست قرار دارند.

کد خبر : ۶۶۷۶۷
بازدید : ۳۹۳۷
مسئله مرموز محبوبیت سلبریتی‌ها
محمدجواد ترابی | نخستین بار سال ۹۴ بود که فهرستی از پرفالوئر‌ترین سلبریتی‌های ایرانی در اینستاگرام را منتشر کردیم؛ آن‌هایی که نه به واسطه اینستاگرام بلکه در دنیای واقع و به واسطه هنر و مهارتشان دیده شدند و دنبال کنندگان میلیونی در اینستاگرام داشتند و دارند.
حال با گذشت ۴۵ ماه به سراغ همان فهرست رفته ایم و این گزارش حاصل سه بررسی از صفحات اینستاگرامی پر فالوئرترین سلبریتی‌های ایرانی در نوروز ۹۴، تیر ۹۵ و دی ۹۷ است؛ بسیاری از محبوب‌ترین‌ها در این بازه زمانی، از فهرست ۲۰تایی بیرون ماندند و بسیاری از آن‌هایی که هنوز اکانت اینستاگرام نداشتند، توانسته اند در صدر جدول برای خود جایی دست و پا کنند.
در اینجا به جای بررسی رتبه به رتبه، بر اساس سبک و سیاق کاری مشابه این سلبریتی ها، این رده بندی جدید را مرور کردیم.
استند آپ کمدین باش و تمام!
در روزگاری که شبکه نسیم، یک تنه جور باقی شبکه‌ها را در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای می‌کشد، خیلی عجیب نیست که رامبد جوان، مجری و مغز متفکر خندوانه، به عنوان یکی از محبوب‌ترین هنرمندان ایرانی در بین عموم مردم شناخته شود.
در فهرست نوروز ۹۴ خبری از اینستاگرام رامبد جوان نبود، اما او توانست خیلی زود در تابستان ۹۵، با ۳ میلیون دنبال کننده، به رتبه هفتم این فهرست برسد.
پخش مستمر خندوانه بر محبوبیت او افزود تا اینکه امروز او با ۷ و نیم میلیون فالوئر، رتبه دوم را توانست به خود اختصاص دهد. در کنار او باید به حسن ریوندی، استندآپ کمدین معروف ایرانی هم اشاره کرد که یک تنه مدیای فارسی را به چالش کشیده است.
او که در هیچ رسانه رسمی سینمایی و تلویزیونی حضور پیدا نکرده، صرفا با برگزاری کنسرت‌های شاد شاد توانسته رتبه مشترک چهارمی را با الناز شاکردوست، با 6/3 میلیون دنبال کننده به دست آورد.
رتبه دومی برای رامبد جوان، رتبه چهارمی برای حسن ریوندی و البته میلیون‌ها دنبال کننده صفحات باقی استندآپ کمدین‌های تازه دیده شده ایرانی، نشان میدهد که «خنده» می‌تواند رمز موفقیت گمشده در اینستاگرام ایرانی‌ها باشد.
شکست خواننده‌ها
معلوم نیست خواننده‌های ایرانی چوب چه چیزی را می‌خورند که اینگونه عرصه اینستاگرام هم برایشان تنگ شده است. شاید روحیه محافظه کارانه‌ای که به واسطه فشار‌های قابل درک و غیرقابل درک به آن‌ها می‌آید، خلاقیت شان را کشته، شاید هم مردم سلیقه شان تغییر کرده و ...
در حالی که نوروز ۹۴، آرمین زارعی (۲AFM)، سیروان خسروی، بابک جهانبخش، یاسر بختیاری (یاس)، زانیار خسروی و محسن یگانه به ترتیب رتبه‌های چهار، هفت، سیزده، چهارده، نوزده و بیست فهرست بیست سلبریتی پرفالوئر ایرانی را به خود اختصاص داده بودند، حال فقط آرمین زارعی با ۵ میلیون فالوئر در رتبه ۱۰ و یاسر بختیاری با 3/6 میلیون فالوئر در رتبه ۱۶ فهرست قرار دارند.
شاید این سوژه بدی برای یک تحقیق جامعه شناسانه ایرانی نباشد که خواننده‌های ایرانی چگونه قافیه را به دیگر هنرمندان ظرف ۴ سال باختند؟ گرچه نباید از یاد ببریم که پیج امیرحسین مقصودلو (تتلو) با 4/1 میلیون فالوئر همین نیمه آبان امسال به دلیل انتشار پست‌های نامطلوب از طرف اینستاگرام بسته شد.
بازیگران ماندن در اوج را بلدند
از چهار سال پیش تاکنون فقط بازیگران بودند که توانستند رتبه‌های بالای فهرست را بین خود جابه جا کنند، اما از این فهرست خارج نشوند.
مهناز افشار با 8/1 میلیون دنبال کننده رتبه نخست بیشترین دنبال کننده ایرانی در کل مدیای فارسی را به خود اختصاص داده است؛ آن هم به رغم تمام هجمه‌ای که این روز‌ها علیه او وجود دارد و جنجال‌های مربوط به همسرش.
افشار در فهرست نوروز ۹۴، رتبه پنجم را داشت. بهنوش بختیاری که در آن زمان رتبه نخست را داشت حال با ۷ میلیون دنبال کننده بین رامبد جوان و حسن ریوندی، رتبه سوم را از آن خود کرد.
الناز شاکردوست هم از رتبه ۳ در چهار سال پیش حال با 6/3 میلیون فالوئر هم رتبه با ریوندی در فهرست نشسته است.
سحر قریشی با 6/1 میلیون دنبال کننده از رتبه ۱۱ به ششم فهرست رسیده است. رضا گلزار (از رتبه ۶ به ۷)، بهنوش طباطبایی (از رتبه ۱۰ به ۸)، ترانه علیدوستی (از رتبه ۱۶ به ۹)، بهرام رادان (از رتبه ۸ به ۱۱)، رضا عطاران (از رتبه ۲۳ به ۱۵)، مهراوه شریفی نیا (از رتبه ۱۲ به ۱۷) و بهاره رهنما از رتبه ۱۵ به ۱۸)، باقی هنرمندانی هستند که تمام این سال ها، محبوبیت خود را حفظ کرده اند.
با این حال پرویز پرستویی با 4/3 میلیون فالوئر در حال حاضر، نشان داده با اینکه دیر به اینستاگرام وارد شده، آنقدر می‌تواند خوب نبض افکار عمومی را در دست بگیرد که رتبه مشترک ۱۱ را با بهرام رادان از آن خود کند.
در انتهای فهرست ۲۰ سلبریتی محبوب اینستاگرام هم، نیکی کریمی و نسرین مقانلو (که در فهرست نوروز ۹۴ هیچ کدام حضور نداشتند) با 2/7 میلیون فالوئو، رتبه مشترک ۱۹ فهرست را به دست آورده اند.
فوتبالیست‌های دیروز، کنشگران امروز
علی کریمی و علی دایی را همه می‌شناسند. دو بازیکن فوتبالی سرکشی که هر کاری دلشان خواست انجام دادند و میدهند؛ چه در زمین فوتبال و چه در دنیای واقع.
حال این دو فوتبالیست که به نوعی اپوزیسیون درونی و البته معتمد به حساب می‌آیند، رده‌ای از میزان محبوبیت در اینستاگرام را برای خود کسب کردند که تا پیش از این فقط در دست بازیگران و خواننده‌ها بود.
علی کریمی با 3/9 میلیون دنبال کننده و علی دایی با 3/8 میلیون فالوئر رتبه ۱۳ و ۱۴ محبوب‌ترین سلبریتی‌های ایرانی را در اینستاگرام به نام خود زده اند.
اما باقی فوتبالیست‌ها و ورزشکاران ایرانی، راه دور و درازی برای این چنین محبوبیتی در پیش دارند.
چرا اینستاگرام را زیر نظر داریم؟
تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام هیچگاه به طور دقیق اعلام نشد، اما در تمام این سال‌ها این روند رو به رشد را با توجه به آمار نصب کاربران اندروید در کافه بازار زیر نظر داشتیم. ۵ میلیون نصب در نوروز ۹۴، ۱۲ میلیون نصب در تیر ۹۵ و حالا ۲۱ میلیون نصب در دی ۹۷، نشان از نفوذ بالای این شبکه اجتماعی در ایران دارد.
شبکه‌ای که این روز‌ها بیش از هر زمانی بحث فیلترینگش داغ شده، آنقدر محبوب است که رتبه ششم محبوب‌ترین سایت در ایران را بنابر آمار الکسا به خود اختصاص دهد. آیا این آمار‌ها و میزان محبوبیت‌ها نمی‌تواند آینه‌ای برای میزان محبوبیت سلبریتی‌ها در تمام کشور باشد؟
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید