طرح پولی شدن تونل‌های تهران از کجا سردرآورد؟

Faradeed

ماجرای دریافت عوارض از تونل‌های تهران و بزرگراه صدر

طرح پولی شدن تونل‌های تهران از کجا سردرآورد؟

طرح اخذ عوارض از استفاده کنندگان تونل‌های تهران و اتوبان صدر از هفته گذشته در رسانه‌ها مطرح و با انتقاد‌های شدیدی روبرو شد. این طرح چند بار توسط مدیران شهرداری پیشنهاد و به دلیل واکنش‌های منفی از دستور کار خارج شده است. به نظر می‌رسد این بار هم شهرداری تهران عقب نشینی کرده است.
کد خبر: ۶۶۷۹۷
بازدید : ۲۴۱
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
فرادید| هفته گذشته رسانه‌ها خبر ارائه لایحه پولی کردن استفاده از تونل‌ها و اتوبان صدر را در شورای شهر تهران منتشر کردند. این طرح که در سال‌های گذشته بار‌ها مطرح شده و با اعتراضات عمومی از دستور کار شهرداری خارج شد، این بار هم با واکنش تند رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی روبرو شد.

استدلال ارائه کنندگان این طرح در برهه‌های زمانی مختلف چه بوده است؟ مخالفان این طرح چه می‌گویند؟ تا چه حد ارائه این طرح‌ها در حل مسائل پیچیده شهری تهران در درازمدت راهگشا خواهد بود؟

جزییات طرح اخذ عوارض از تونل‌ها و بزرگراه‌ها در تهران و سابقه آن
اواخر هفته گذشته رسانه‌ها خبر لایحه جدید اخذ عوارض از تونل‌های تهران و اتوبان صدر را مطرح کردند. گفته شد که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یک لایحه جدید را برای بررسی در شورای شهر تهیه کرده است.

براساس این طرح، تهرانی‌ها برای تردد در تونل‌های شهر تهران و اتوبان صدر باید عوارض بدهند. تعرفه استفاده از تونل‌ها و اتوبان صدر در این طرح مبلغی بین ۹۵۰ تا ۱۷۰۰ تومان، متغیر است.
 
بررسی طرح اخذ عوارض از تونل ها و بزرگراه صدر
تونل توحید تهران در طرح جدید شهرداری مشمول اخذ عوارض است
 
تونل‌های نیایش، رسالت، شهدای غزه، امیرکبیر و توحید به همراه اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض در این طرح هستند. نرخ عوارض دریافتی هم از شهروندان برمبنای طول تونل، ساعت تردد، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر متغیر خواهد بود.

این طرح در سال ۹۶ بعد از روی کار آمدن اصلاح طلبان در شهرداری مطرح شد. اما با واکنش‌های تند برخی از رسانه و افکار عمومی مدتی بعد مسکوت شد.

البته پیشنهاد اخذ عوارض از تونل‌ها و بزرگراه‌ها فقط بعد از روی کار آمدن شورای جدید مطرح نشده است. این طرح اولین بار در دوره شهرداری قالیباف توسط یکی از معاونان ایشان یعنی جعفر تشکری هاشمی به شورای شهر ارائه شد.

پیشنهاد این طرح توسط تشکری هاشمی در سال ۱۳۹۳ با استقبال و حمایت برخی از اعضای شورای شهر چهارم روبرو شد. مهدی چمران در آن زمان از حامیان اصلی طرح اخذ عوارض از شهروندان برای استفاده از تونل‌ها بود. اما با حملات تند برخی منتقدان و ملاحظات اجتماعی، اجرای این طرح به تعویق افتاد.
 

بیشتر بخوانید: ۳۶ منشأ فساد در شهرداری


چرا مدیران شهرداری از طرح اخذ عوارض از تونل ها و اتوبان‌ها حمایت می‌کنند؟
یکی از مهم‌ترین استدلال سیاستگذاران شهری در دفاع از طرح اخذ عوارض از تونل‌ها و اتوبان صدر این است که شهروندان تهرانی باید هزینه زندگی در آن را بپردازند.

طرفداران این طرح هم در شورای پنجم و هم در شورای چهارم می‌گویند افرادی که از خدمات در شهر تهران استفاده می‌کنند باید هزینه آن را بپردازند تا عدالت در حوزه شهری برقرار شود. آن‌ها می‌گویند پول اخذ شده از این عوارض را می‌شود صرف توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران کرد.

واکنش منتقدان این طرح به مدیران شهرداری چه بود؟
مخالفان و منتقدان طرح اخذ عوارض از تونل‌ها و بزرگراه ها، این طرح و استدلال حامیان آن را از زاویای مختلفی نقد کردند.

عده‌ای گفتند که این استدلال مدیران شهری با عملکردشان در سال‌های گذشته، متناقض است. سوال این افراد این است که اگر بزرگراه‌ها منجر به حل مشکلات ترافیک و آلودگی در تهران نشده پس چرا در اولویت شهرداری قرار گرفته است.

تهران در سال‌های گذشته جزو شهر‌های پیشتاز از نظر تعداد تونل‌ها و بزرگراه در آسیا بوده است. در سه دهه گذشته مدیران شهرداری با بودجه‌های کلان اقدام به احداث تونل‌ها و بزرگراه‌های طولانی در شهر کرده اند.

اگر بخش اندکی از بودجه احداث مثلا بزرگراه صدر، صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شد، شاهد تحول بزرگی در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران بودیم.

دومین انتقاد مهم مخالفان این است که بودجه احداث تونل‌ها و بزرگراه‌ها از جیب همه شهروندان پرداخت شده است و حالا با اخذ عوارض، بخش بزرگی از این شهروندان توان مالی استفاده از آن را نخواهند داشت.

از طرف دیگر بار ترافیکی شهروندانی که توان مالی پرداخت عوارض را ندارند به معابر دیگر منتقل شده و آن‌ها را پر ترافیک خواهد کرد.

پیروز حناچی: طرح اخذ عوارض از تونل‌ها صحت ندارد
به نظر می رسد شهرداری تهران بعد از حمله‌های رسانه ها و کاربران فضای مجازی از طرح جدیدش عقب نشینی کرد.
 
بررسی طرح اخذ عوارض از تونل ها و بزرگراه صدر
 شهردار تهران اعلام کرد طرخ اخذ عوارض استفاده از تونل ها و اتوبان صدر فقط در مرحله کارشناسی و بررسی است
 
ابتدا روابط عمومی شهرداری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این طرح فقط در حد پیشنهاد است. پیروز حناچی، شهردار تهران نیز گفت که طرح اخذ عوارض از تونل‌ها و اتوبان صدر فقط در حد کارشناسی است و اجرای این طرح در دستور کار شهرداری نیست.

با توجه به واکنش شهردار می‌توان گفت که طرح اخذ عوارض از تونل‌ها فعلا اجرایی نیست. اما با نگاهی به سیاست‌گذاری شهرداری و طرح‌های پیشنهادی آن به این نتیجه می‌رسیم که اولویت مدیران شهر تهران صرفا درآمدزایی است.

شکی در این نیست که اداره یک کلانشهر نیاز به منبع درآمد‌های پایدار دارد. اما در اولویت قرار دادن درآمدزایی به جای حل مشکلات شهری در شهرداری منجر به پدیده‌هایی مانند شهر فروشی شده است.

مدیریت شهرداری تهران می‌تواند صرفه جویی و مدیریت درآمدهایش را جایگزین درآمدزایی کند. بدون شک با اولویت بندی بودجه و مدیریت ریخت و پاش و رانت‌ها در شهرداری می‌توان بخش قابل توجهی از هزینه جاری را حذف کرد.

مدیریت شهر تهران در حال حاضر بیش از هر چیزی به برنامه‌ریزی درازمدت و مسئله محور نیاز دارد تا طرح‌های درآمدزایی.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
چهار نبرد استراتژیک
اقدامات استراتژیک جسورانه

چهار نبرد استراتژیک