جدال زنان آمریکا با ترامپ زن‌ستیز؟

جدال زنان آمریکا با ترامپ زن‌ستیز؟

بعید نیست فضای سیاسی آمریکا خود را برای انتخاب شدن یک زن به عنوان رییس جمهور آماده کند. نکته جالب اینکه در سیزن آخر سریال "خانه پوشالی" که امسال منتشر شد هم یک زن رییس جمهور آمریکا می‌شود.

کد خبر : ۶۶۸۰۱
بازدید : ۴۹۶۱
چهره سیاست آمریکا زنانه‌تر می‌شود؟
فرادید | یک زن دموکرات دیگر وارد میدان رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا شد.

"تولسی گابارد" سیاستمدار دموکرات آمریکایی روز جمعه اعلام کرد قصد دارد برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا نامزد شود.

گابارد در مصاحبه‌ای با سی ان ان گفت: «تصمیم گرفته‌ام برای انتخابات نامزد شوم و کاندیداتوری خود را هفته آینده به صورت رسمی اعلام خواهم کرد»

گابارد از کهنه سربازان جنگ عراق و اولین عضو کنگره آمریکا از منطقه "ساموا" است. او تقویت خدماتی بهداشتی، بازنگری سیستم کیفری و مبارزه با تغییرات آب و هوایی را به عنوان مهم‌ترین برنامه‌هایش اعلام کرده است.

این چهره سیاسی که محبوب فعالان سیاسی لیبرال آمریکا است، وقتی در نقش منتقد علنی کمیته ملی دموکرات‌ها ظاهر شد، بر محبوبیت خود افزود. گابارد در سال ۲۰۱۶ به دلیل حمایت از کاندیداتوری برنی سندرز، از مقام خود به عنوان معاون سناتور ورمونت در کمیته استعفا کرد.

اما یکی از ویژگی‌ها بارز گابارد تقابل مکرر با دونالد ترامپ و انتقادات تند از اوست.

اعلام کاندیداتوری گابارد در حالی مطرح می‌شود که هفته پیش الیزابت وارن، دیگر فعال سیاسی زن دموکرات، کمیته بررسی انتخاباتی خود را استارت زد. الیزابت وارن هم مانند گابارد به مخالفت با ترامپ شهره است؛ تاجاییکه ترامپ او را به‌خاطر نیاکان بومی‌اش، "پوکاهانتوس" لقب داده بود.
بیشتر بخوانید: زنی که رقیب ترامپ شد

به نظر می‌رسد در کنار مخالفت با ترامپ، زن بودن هم عامل مهمی در انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا باشد. حتی اگر افرادی مانند آنجلینا جولی را به عنوان نامزد‌های جدی انتخابات به شمار نیاوریم از یک اسم به راحتی نمی‌توان گذشت: "میشل اوباما".

همسر رییس جمهور سابق آمریکا که تقابلش با ترامپ کاملا آشکار است در سال جاری بسیار پرکار بوده است و در محافل متعددی شرکت می‌کند. او به عنوان محبوب‌ترین زن امریکا انتخاب شد و کتاب "میشل اوباما شدن" او رکورد فروش را در آمریکا جابه جا کرد.

در ایالت متحده آمریکا تا کنون هیچ زنی به مقام ریاست جمهوری نرسیده است. اما به نظر می‌رسد تحرک فعالان سیاسی زن برای انتخابات ۲۰۲۰ معنی‌دار باشد.

نکته دیگر اینکه تاکنون نامزد شدن زنان تنها از طرف دموکرات‌ها بوده است و از جبهه جمهوری خواه تنها سه مرد سرشناس برای ورود به انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

گفتنی است برخی از مخالفان ترامپ را به داشتن اعتقادات "زن ستیزانه" متهم می‌کنند. گفته می‌شود این مساله می‌تواند یکی از دلایل گرایش زنان دموکرات به حضور در انتخابات باشد و ممکن است بتوانند از این مساله به عنوان یک نقطه قوت استفاده کنند.

در هر حال بعید نیست فضای سیاسی آمریکا خود را برای انتخاب شدن یک زن به عنوان رییس جمهور آماده کند. نکته جالب اینکه در سیزن آخر سریال "خانه پوشالی" که امسال منتشر شد هم یک زن رییس جمهور آمریکا می‌شود.

همچینین چند روز پیش نانسی پلوسی به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسید.

در انتخابات این دوره از مجلس نمایندگان ۸۷ کاندیدای زن موفق به ورود به مجلس نمایندگان آمریکا شده‌اند. از این تعداد ۷۵ نفرشان از حزب دموکرات هستند که این تعداد بیش از دو برابر زنان دموکرات در مجلس ۲۰۱۶ است.
ورود دو زن مسلمان به مجلس هم از دیگر نکات قابل توجه این انتخابات بود.

به نظر می‌رسد کارزار انتخاباتی آمریکا در هفته‌های پیش رو شلوغ‌تر هم بشود. هرچند تا کنون در بین نامزد‌هایی که رسما کاندید شده‌اند نام هیچ زنی دیده نمی‌شود ولی در بین سایر گزینه‌ها مساله کاملا متفاوت است.

بر اساس اطلاعاتی که سایت آکسیوس منتشر کرده در بین دو نامزدی که در مرحله تحقیقات انتخاباتی حضور در انتخابات هستند؛ یکی زن است.

همچنین در بین ۲۲ کاندیدی که احتمال ورودشان به انتخابات جدی است ۵ زن حضور دارند که بیش از ۲۰ درصد نامزد‌ها را در بر می‌گیرد.
چهره سیاست آمریکا زنانه‌تر می‌شود؟
نامزدهای احتمالی انتخابات آمریکا

این در حالی است که در بین چهر‌ه‌هایی که در انتخابات گذشته حضور داشتند غیر از هیلاری کلینتون و کارلی فیورینای جمهوری خواه چهره شاخص زن دیده نمی‌شد.

دموکرات‌ها پیشتر با یک کاندید سیاه پوست توانستند قدرت را به دست بگیرند. آیا این بار نیز می‌توانند با معرفی یک نامزد زن، رییس جمهوری را که " زن ستیز" می‌نامند پشت سر بگذارند؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید