چگونه اختلاف مان را با همسرمان حل و فصل کنیم

چگونه اختلاف مان را با همسرمان حل و فصل کنیم

اختلاف سلیقه و نگرش متفاوت، بخشی طبیعی از هر رابطه است. این اختلاف ها ناشی از این است که هر کدام از ما واقعیت و درک خاص خودش را از هر چیزی دارد. داشتن اختلاف سلیقه و واقعیت جداگانه به خودی خود مشکلی در یک رابطه ایجاد نمی کند. ما باید یاد بگیریم چگونه اختلاف و تضاد را در رابطه با همسرمان مدیریت کنیم.

کد خبر : ۶۶۸۰۲
بازدید : ۳۹۱۷

فرادید | بعضی از زوج‌ها زیاد دعوا می‌کنند، بعضی هم کم. اما همه زوج‌ها دعوا و مرافه دارند. در زندگی مشترک بسیاری از اختلافات را می‌توان با قبول اصل بدیهی وجود واقعیت‌های جداگانه برای هر فرد، حل کرد.

داشتن واقعیت جداگانه باعث اختلاف سلیقه می‌شود
بگذارید نگرش واقعیت‌های جداگانه و کاربرد آن را در حل اختلاف با یک مثال توضیح بدهیم. بعد از دیدن یک فیلم، هر کسی نظر و احساس متفاوتی دارد. ممکن است شما از دیدن آن لذت ببرید و احساس کنید که یک فیلم فوق العاده دیده اید.

اما احتمال دارد همسرتان موقع تماشای همان فیلم حوصله اش سر برود. در این جور مواقع ممکن است همین اختلاف دیدگاه کوچک ما را به سمت یک مشاجره هل دهد. مثلا اگر برای دیدن این فیلم به سینما رفته باشید شاید همسرتان به شما بگوید که به خاطر شما مجبور شده وقتش را در سینما تلف کند.

واقعیت برای شما این است که یک فیلم خوب را دیده اید. اما واقعیت برای همسرتان متفاوت است. ماجرا این است که واقعیت خیلی وقت‌ها ساخته ذهن ماست. ما باید یاد بگیریم در موقعیت‌های این چنینی چگونه برخورد کنیم تا تبدیل به دعوا و مرافه نشود.

زوج‌ها بر سر خیلی چیز‌ها مثل پول خرج کردن، تربیت فرزند و چیز‌هایی مانند این‌ها اختلاف دارند. در واقع آن‌ها واقعیت‌های مختلفی درباره این مسائل داشته و در هریک از این مسائل نگاه و احساس متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید: دوست‌های شوهر خراب‌کن را بشناسید!

آیا داشتن واقعیت‌های متفاوت باعث مشکل در رابطه می‌شود
داشتن واقعیت‌های مختلف و تفاوت سلیقه بر سر یک چیز به خودی خود مشکلی پیش نمی‌آورد. اختلاف سلیقه در برخی موارد، بخشی طبیعی از هر رابطه است.

وقتی مشکل پیش می‌آید که ما می‌خواهیم واقعیت و درک خودمان در یک چیز را به همسرمان تحمیل کنیم. فکر می‌کنیم اگر همسر ما هنگام دیدن یک فیلم و یا هر چیز دیگر همان احساس ما را نداشته باشد، یعنی مشکلی وجود دارد.

چگونه اختلاف مان را با همسرمان حل و فصل کنیم


هر یک از ما از دنیای بیرون و اتفاقات پیرامونش یک واقیت احساسی متفاوت می‌سازد. رویدادی که شما را ناراحت می‌کند ممکن است برای همسرتان آزاردهنده نباشد.


همه ما قبول داریم که نگرش و احساس ما نسبت به مسائل مختلف متفاوت است. اما گاهی اوقات این اصل بدیهی را فراموش می‌کنیم. در این مواقع توقع داریم که همسرمان در هر چیزی مثل ما فکر کند.


حتی ممکن است این باور در ما رشد کند که همسرمان مثل ما نیست، پس او آدم بدی است یا این که به اندازه ما نمی‌فهمد.

بیشتر بخوانید: حمله شوهر به همسر روانکاو!

تضاد و اختلاف سلیقه را چگونه مدیریت کنیم؟
اولین قدم برای مدیریت اختلاف سلیقه در هر رابطه‌ای این است که آن‌ها را بپذیریم. در مرحله بعد هم باید استراتژی‌های مناسب رفتاری در این موقعیت‌ها را یاد بگیریم.


بیایید تعدادی از مهم‌ترین استراتژی‌های مدیریت اختلاف سلیقه و نگرش را با هم مرور کنیم:


۱. باید قبول کنید که هر کسی دید و درک خاص خود را از هر چیزی دارد. پس دیدگاه خود را بگویید و به نگرش طرف مقابل هم احترام بگذارید.


۲. در هر رابطه‌ای باید خودتان باشید و نظر خود را بگویید. اما به یاد داشته باشید که نظر فرد مقابل یا همسرتان را به دلیل این که مانند شما نیست، اشتباه ندانید.

۳. جنگ و دعوا‌های گذشته خود را مرور و کنید. ببینید در گذشته چه اختلاف سلیقه‌هایی باعث دعوای شما با همسرتان شده است.

برای محدود کردن دعواهایتان بر سر این اختلاف سلیقه ها، قانون وضع کنید. مثلا اگر بر سر نحوه گذراندن روز تعطیل خود اختلاف دارید. قرار بگذارید یک روز تعطیل باب میل شما و روز دیگر براساس سلیقه همسرتان سپری شود.

۴. وقتی همسرتان بر سر چیزی با شما مخالفت می‌کند، درباره ویژگی شخصیتی مثبت همسرتان فکر کنید. این باعث می‌شود از دست او عصبانی نشوید.

۵. وقتی درباره چگونگی انجام کاری و یا هر چیز دیگری با همسرتان توافق ندارید، دنبال راه سومی باشید تا نظر و سلیقه هر دوی شما اعمال شود.

۶. داشتن اختلاف و نگرش متفاوت را به عنوان بخشی از رابطه خود قبول کنید و آن را به عنوان چیزی منفی نبینید. گاهی وقت‌ها روبرو شدن با نگرش و سلایق متفاوت می‌تواند ذهن و دید ما را بازتر کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید