سرانجام "فشن‌تی‌وی" ایران؟!

سرانجام  "فشن‌تی‌وی" ایران؟!

به‌راستی جشنواره مد و لباس فجر چقدر می‌تواند بر طراحی‌های جدیدتر تأثیر بگذارد تا شاهد باشیم بتواند یک لباس ایرانی و اسلامی را در میان بانوان ایرانی و طرفداران حجاب اسلامی در بیرون از مرزها، مد کند و ترند روز سازد؟

کد خبر : ۶۶۸۹۶
بازدید : ۱۸۰۷
سرانجام تأسیس شبکه
گمانه‌زنی‌ها درباره تأسیس شبکه ایرانی‌اسلامی «فشن تی‌وی» (Fashion TV) سه سالی هست که در محافل غیررسمی شروع شده و تعدادی از مدعیان، مثل همیشه ادعای این را مطرح می‌کنند که ایده تأسیس این شبکه از آن ماست و لاغیر.
فارغ از ادعا‌های واقعی یا کاذب، ایران می‌کوشد پایگاه مد کشور‌های اسلامی باشد و متولی دولتی این امر، در چند سال اخیر، رویکرد‌هایی را دنبال کرده و می‌خواهد بانی این فقره باشد. فارغ از انتقاد‌هایی که به استراتژی‌ها و تاکتیک‌های متولی دولتی وارد است، نکته اصلی و حائز‌اهمیت برای تحقق این پروژه عظیم فراسرزمینی و فراملی، روشن‌شدن تکلیف فشن‌تی‌وی است.
پلتفرمی که دولت می‌کوشد در تلویزیون ایران تأسیس کند و به‌صورت تخصصی پتانسیل‌ها و قابلیت‌های مد ایرانی اسلامی را معرفی و عرضه کند؛ اما هنوز ثمره‌ای حاصل نشده و پروژه بلاتکلیف است.

سه سال پیش، در آیین گشایش پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از بانو مهری جنتی، همسر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت (علی جنتی)، درباره سرانجام پروژه‌ای سؤال کردم که با وجود گذشت سه سال، هنوز در ابهام و بلاتکلیفی است.
در حاشیه افتتاح پنجمین مد فجر، بحث داغ تأسیس شبکه تلویزیونی مد و لباس در صداوسیما را مطرح کردیم. پاسخ‌ها ظاهرا امیدبخش بود. بانو جنتی در پاسخ به سؤال نگارنده مبنی بر اینکه سرانجام شبکه فشن‌تی‌وی چه شد و آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که مثل شبکه ورزش، شبکه مستقلی به ارائه و نمایش مد و فشن ایرانی اسلامی اختصاص یابد، گفت: ما قطعا علاقه‌مند هستیم اگر صداوسیما برای ما شبکه‌ای ارائه بدهد، پیگیری کنند و چنین جایگاهی را برای ما باز کنند، ما بسیار علاقه‌مند هستیم این مسئله را پیگیری کنیم، چراکه خانم‌ها و آقایانی که برند‌های مختلفی را در عرصه مد به بازار ارائه می‌دهند، علاقه‌مند هستند تولیداتشان به سراسر ایران ارائه شود و این ارائه، از طریق راه‌اندازی این شبکه ممکن خواهد بود. هرچند به اعتقاد من، شما باید این مسئله را از صداوسیما سؤال کنید.

حال پس از گذشت سه سال از پیگیری‌های رسمی درباره سرانجام تأسیس شبکه و ایرانی‌اسلامی فشن‌تی‌وی، بحث تأسیس این شبکه بار دیگر در اختتامیه دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک فجر، از سوی برخی فعالان مد مطرح شده است.

به‌راستی جشنواره مد و لباس فجر چقدر می‌تواند بر طراحی‌های جدیدتر تأثیر بگذارد تا شاهد باشیم بتواند یک لباس ایرانی و اسلامی را در میان بانوان ایرانی و طرفداران حجاب اسلامی در بیرون از مرزها، مد کند و ترند روز سازد؟
نقش این شبکه متولدنشده در ارائه تصویری منطقی و صحیح از مد ایران چه خواهد بود؟ با توجه به اینکه طراحان مد تلاش می‌کنند آثار بسیار خوب و نفیسی را به پسند خانم‌های ایرانی عرضه کنند، جشنواره مد فجر هم سعی دارد به این پسند نزدیک‌تر شود، اما وقتی هیچ پلتفرم و شبکه‌ای، به‌صورت تخصصی و مستمر، تأکید می‌کنیم تخصصی و مستمر، درباره این ژانر صحبت نمی‌کند، چه انتظاری می‌توان داشت که در گام‌های نخست تبدیل‌شدن به پایگاه مد کشور‌های اسلامی، بتوانیم موفق و پرقدرت ظاهر شویم؟!
اگر متولیان دولتی مد باور دارند که جشنواره مد و لباس فجر هر سال پربارتر از دوره پیشین خود است و یک برند ایرانی می‌تواند در دنیا حرف اول را بزند، چرا از «نبود مداوم بودجه» حرف می‌زنند و بستری برای تبلیغ هدفمند آن فراهم نمی‌کنند و منتظر هستند بر موج تلاش رسانه‌ها سوار شوند و هزینه نکنند؟!
آیا زمان آن نرسیده وقتی بانوان ایرانی به خارج از ایران سفر می‌کنند بتوانند برندی وطنی به تن کنند و ایرانی بپوشند و بر این انتخاب ببالند؟ وقتی هیچ‌یک از قابلیت‌های برند‌های ایرانی و پتانسیل‌های مد ایرانی اسلامی تبلیغ نمی‌شود و همه تصویر‌ها و تصور‌ها از فشن‌تی‌وی، اشل خارجی آن است، چگونه می‌توان برای تحقق این پروژه عظیم فراسرزمینی، عمیقا امیدوار بود؟!
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید