ماجرای جزوه همسرداری و توصیه‌هایی که جنجالی می‌شوند

ماجرای جزوه همسرداری و توصیه‌هایی که جنجالی می‌شوند

در روز‌های گذشته انتشار بخشی از جزوه دانشگاهی دانش خانواده در فضای مجازی خبرساز شده است. نویسندگان این جزوه به زنان توصیه می‌کنند به هیچ وجه خدشه‌ای به اقتدار همسرشان وارد نکنند. آن‌ها می‌گویند اگر همسر شما اشتباهی مرتکب شد به او مستقیما نگویید.

کد خبر : ۶۶۹۲۵
بازدید : ۴۲۵۱
فرادید | چند روزی است متنی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که مربوط است به واحد درسی دانش خانواده. نسخه پیچیده شده برای شوهرداری در این متن به سوژه طنز و گاهی انتقاد کاربران در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

این اولین بار نیست که تجویز نسخه‌هایی از این دست برای تبدیل شدن به زن ایده آل در فضای مجازی جنجال می‌آفریند. به نظر می‌رسد هویت ایده آل برای زن ایرانی و چگونگی دستیابی به آن در جامعه ما محل مناقشه است.

بیاید جنجالی‌ترین این نسخه پیچی‌ها و عکس العمل کاربران به آن‌ها را مرور کنیم. شاید این جنجال‌ها ناشی از معضلات زنان ایرانی در جامعه باشد.

پرده اول: با شوهر خود جدل نکنید
«اگر مردی اشتبا‌ها بگوید این ماژیک قرمز است، زن نباید مستقیما بگوید خیر این ماژیک آبی است، چون با این کار مردش را می‌شکند». این جملات مربوط به جزوه دانشگاهی درس دانش خانواده است که در روز‌های گذشته خبرساز شده است.
جزوه دانش خانواده و حاشیه هایش در شبکه‌های اجتماعی

نویسندگان این جزوه به دوگانه مرد مقتدر و زن لطیف اعتقاد دارند. از نظر آن‌ها مرد خانواده باید همیشه مقتدر باشد. از آن جایی هم که زن موجود لطیف و شکننده‌ای است باید مطیع مردش باشد.

خب این وسط جدل کردن زن با همسرش باعث خدشه دار شدن ابهت و اقتدار مرد می‌شود. پس نویسندگان در این جزوه به زنان توصیه می‌کنند حتی اشتباه مرد را نباید به او متذکر شوند.

در بخشی از این جزوه نوشته شده که اگر مرد به اشتباه ماژیک آبی را قرمز می‌خواند، باید غیر مستقیم بگویید این ماژیک آبی است. در ضمن باید تقصیر اشتباه مرد را هم زن به گردن بگیرد و بگوید من با جابجا کردن مدام در ماژیک ها، تو را به اشتباه انداخته ام.

با انتشار این متن در فضای مجازی، خیلی‌ها از آن انتقاد کرده اند. آن‌ها می‌گویند این متن و ادبیات آن نگاه فرودستانه و تحقیرآمیز به زنان دارد.

پرده دوم: پای شوهر خود را با شیر ماساژ دهید
صحبت‌های کارشناس خانواده در شبکه استانی یزد به گوش همه ما رسیده است. در این برنامه خانم کارشناس، تکنیکی را به مخاطبان خانم توصیه می‌کند به نام جادوی عشق.

کارشناس برنامه شبکه یزد می‌گوید خانم‌ها برای این که در دل همسرشان، خود را جا کنند به یک تشت و مقداری آب یا شیر نیاز دارند. وقتی مرد خانواده به خانه می‌آید باید همسرش جوراب هایش را در آورد. پاهایش را در تشت آب یا شیر بگذارد.

خانم خانواده باید پا‌های همسرش را ماساژ بدهد. بعد هم پاهایش را با حوله خشک کند و بوسه‌ای بر آن بزند.
جنجال جزوه دانش خانواده در فضای مجازی
کارشناس شبکه استانی یزد به بانوان توصیه کرد پای همسران خود را در تشت آب یا شیر ماساژ دهند
انتشار این ویدئو باعث اعتراض خیلی‌ها شد. بسیاری آن را اهانت به شخصیت و جایگاه زنان دانستند. حتی وزیر بهداشت وقت هم نسبت به صحبت‌های خانم کارشناس شاکی شد.

پرده سوم: شوهرتان را با زبان خود نیازارید
ویدئوی دیگری هم در سال گذشته جنجال ساز شد به نام ویدئوی خانم جلسه ای. در این ویدئو که با گوشی موبایل فیلمبرداری شده، شاهد صحبت‌های یک معلم اخلاق در جلسه‌ای زنانه هستیم.

خانم سخنران به بقیه بانوان توصیه می‌کنند که همسران خود را مورد بی احترامی و آزار زبانی قرار ندهند. او روایتی را هم نقل می‌کند که براساس آن اگر زنی شوهرش را بیازارد، هیچ کار واجب و مستحبی از او پذیرفته نمی‌شود.

وسط صحبت‌های خانم جلسه‌ای یکی از بانوان که ظاهرا دیر هم رسیده، می‌پرسد اگه شوهر بد باشه چی؟ این سوال با واکنش تند سخنران جلسه روبرو می‌شود. سخنران، این خانم را مورد اهانت قرار داده و جلسه را ترک می‌کند.

همه بینندگان ویدئو، خانم سخنران را به دلیل الفاظ بی ادبانه و توهینش به مخاطبش سرزنش کردند. اما چیزی که در این ویدئو جای سوال داشت دلیل واکنش تند سخنران در برابر سوال بود. برخی اعتقاد دارند سخنران جلسه با این سوال ناگهان با تناقض نهفته در سخنانش مواجه شده است.

در واقع سخنران مجلس در حال تکرار شعار‌ها و ایده آل‌های بخشی از جامعه ایرانی درباره زن بوده و با سوال مخاطب احساس کرده که پاسخی در برابر او ندارد.
تمام سه پرده بالا با مخالفت‌ها و واکنش‌های زیادی روبرو شد، از آنان که طرح این مسائل را توهین به شأن یا شعور زنان می‌دانند تا افرادی که با محتوای محبت‌کردن مشکلی ندارند ولی نحوه بیان و موقعیت را زیر سوال می‌برند.
روانشناسان و مشاوران امور خانواده نیز همواره به عشق‌ورزی در زندگی تأکید می‌کنند و فداکاری و احترام به همسر را جزء ضروریات زندگی مشترک می‌دانند. بدیهی است بیشتر مردم نسبت به گفتارهایی که پشتوانه علمی دارند و به شیوه درست و اصولی مطرح می‌شوند، خرده نمی‌گیرند و حتی استقبال هم می‌کنند.
پرده چهارم: در زندگی مشترک باید همیشه به یکدیگر عشق بورزید
داشتن یک رابطه عاشقانه سالم برای دوام هر ازدواجی مهم است. روانشناسی سرشناسی به نام جرارد راجر پس از پایان ازدواج ۱۵ ساله اش، نامه‌ای را منتشر کرد.

او در این نامه نکاتی مهمی را برای بهبود روابط زوجین بازگو کرده تا دیگر زوج‌ها مانند او با شکست در ازدواج و دشواری‌های چنین شکستی روبرو نشوند. بیایید برخی از مهم‌ترین توصیه‌های این روانشناس را مرور کنیم. البته آقایان هم جزو مخاطبان اصلی او در این جا هستند:

۱. اولین توصیه راجر این است که هیچ گاه معاشرت‌های عاشقانه را متوقف نکنید. هیچ وقت نباید بودن در کنار همسرتان برای شما امری عادی شود. پس در ابزار علاقه کوتاهی نکنید.

۲. در زندگی مشترک علاوه بر محافظت از قلب همسرتان باید با همان شدت از قلب خودتان هم مراقبت کنید. همیشه خودتان را دوست داشته باشید. در عین حال باید یادتان باشد که همسرتان یک جای خاص در قلب شما دارد و نباید اجازه بدهید کسی وارد آن جا شود.

۳. در زندگی مشترک باید دوباره و دوباره عاشق شوید. شما در طول ازدواج تغییر می‌کنید. بعد از چند سال ازدواج شما همان آدمی نیستید که با همسرتان ازدواج کردید. اما مهم این است به همسرتان نشان دهید که همچنان عاشق او هستید.

۴. همیشه بهترین‌ها را در شخصیت همسر خود ببینید. شما روی هر موضوعی در زندگی تمرکز کنید، همان در زندگی شما گسترش می‌یابد.

۵. به یاد داشته باشید در زندگی مشترک، وظیفه شما تغییر دادن طرف مقابل نیست. کار شما عشق ورزیدن است بدون هیچ انتظاری برای تغییر.

۶. وظیفه همسر شما نه شاد کردن و نه ناراحت کردن شماست. نباید از همسرتان این توقع را داشته باشید که شما را شاد کند. شما باید خودتان، شادی را در درون تان پیدا کنید. اگر این کار را بکنید، شادی شما در زندگی مشترک تان هم جاری می‌شود.
۷. وقتی که همسرتان ناراحت یا غمگین است، وظیفه شما حل کردن مشکل نیست. در این حالت شما باید پیش او بمانید و به او نشان دهید که همه چیز در شرایط عادی قرار دارد. بگذارید همسرتان احساس کند که در این شرایط تکیه گاه او هستید.

۸. همیشه طرف عشق را انتخاب کنید. انتخاب عشق در زندگی دوام هر رابطه‌ای را تضمین می‌کند. عشق راه حل همه مشکلات است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید