روایت افزایش بی‌سابقه کودکان معلول افغان

روایت افزایش بی‌سابقه کودکان معلول افغان

اکنون پرسش این است که دلیل افزایش این بیماران چه است؟ عبدالشکور حق‌بین، یک پزشک صلیب سرخ هرات در باره علت این افزایش را "اثرات مواد سمی و شیمیای بجا مانده از دوران جنگ بر مادران در زمان بارداری" می‌داند.

کد خبر : ۶۶۹۹۰
بازدید : ۶۹۶
روایت افزایش بی‌سابقه کودکان افغان که معلول متولد می‌شوند
در مرکز ساخت اعضای مصنوعی در اداره صلیب سرخ هرات ده‌ها تن مشغول مشغول کارند

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در حوزه غرب افغانستان اعلام کرده که شمار مراجعان معلول غیرجنگی در ده سال اخیر به مراکز درمانی آن‌ها چند برابر افزایش یافته است.

صلیب سرخ که کار اصلی‌اش کمک به قربانیان جنگ است، می‌گوید که اکنون حدود هشتاد درصد مراجعان کودکانی هستند که معلولیت ذهنی دارند یا با نقص عضو به دنیا آمده‌اند.

بر اساس تعریف صلیب سرخ، تمام معلولیت‌های ذهنی و حتی مصدومیت‌های ناشی از کار شاقه و سقوط از ارتفاع هنگام کار، قربانی جنگ شمرده می‌شوند.

در مرکز ساخت اعضای مصنوعی در اداره صلیب سرخ هرات ده‌ها تن مشغول کارند.

این تنها مرکز ساخت اعضای مصنوعی در حوزه غرب افغانستان است. افراد حتی از ولایت‌هایی مثل نیمروز در جنوب و غور در مرکز افغانستان هم به این مرکز مراجعه می‌کنند.

صلیب سرخ فعالیتش را در هرات از سال ۱۹۹۳ شروع کرده و تاکنون ۳۷ هزار معلول را ثبت کرده است که ۱۰ هزار نفر آنان کودکان بوده‌اند.

صلیب سرخ هرات می‌گوید: از شروع سال ۲۰۱۸ تا اکنون بیش از ۲۶۰۰ معلول جدید در این مرکز ثبت شده‌اند.

حجم کار در مرکز ساخت اعضای مصنوعی صلیب سرخ بالاست. به گفته مسئولان این نهاد، پس از ۲۵ سال فعالیت در حوزه غرب، هنوز شمار مراجعین صلیب سرخ کاهش نیافته است.

تنها تفاوتی که در فعالیت این نهاد ایجاد شده، این است که در یک ونیم دهه اول فعالیت‌اش، بیشتر پذیرای معلولین جنگی بود، ولی در یک دهه اخیر، بیشتر با کودکانی سر و کار دارد که معلول ذهنی و نقص اعضا هستند.

روایت افزایش بی‌سابقه کودکان افغان که معلول متولد می‌شوند
صلیب سرخ در هرات: حدود هشتاد درصد از مراجعان ما را کودکان متولد شده با معلولیت تشکیل می‌دهند

اکنون پرسش این است که دلیل افزایش این بیماران چه است؟ عبدالشکور حق‌بین، یک پزشک صلیب سرخ هرات در باره علت این افزایش را "اثرات مواد سمی و شیمیای بجا مانده از دوران جنگ بر مادران در زمان بارداری" می‌داند.

به گفته این دکتر صلیب سرخ این مواد شیمیایی می‌تواند بر غذا و مواد خوراکی و همچنین گیاهان اثر بگذارد. وقتی مادر باردار از آن‌ها تغذیه می‌کند، بر جنینی که شکمش است، مشکل ایجاد می‌کند.

آقای حق‌بین می‌گوید که جنگ به گونه‌ای غیرمستقیم هم می‌تواند اثرگذار باشد، جنگ فقر را به بار می‌آورد، مادران مواد غذایی مورد نیاز از جمله ویتامین‌های مورد ضرورت خود را تامین نمی‌توانند و کمبود ویتامین برای مادران باردار می‌تواند سبب مشکلات مغزی برای کودکان در بطن مادر شود.

سید امی شایان، مسئول بخش اعضای مصنوعی صلیب سرخ هرات حتی برخی از افرادی را که درهنگام کار و رویداد‌های ترافیکی آسیب دیده‌اند را نیز قربانیان غیرمستقیم جنگ می‌داند.

او می‌گوید: در بین کسانی که به تازگی به ما مراجعه می‌کنند افرادی که معلولیت مستقیم متاثر از جنگ رنج می‎برند ۱۵ الی ۲۰ درصد هستند. متاسفانه تعداد کسانی که غیر مستقم متاثر از جنگ هستند حدود هشتاد درصد از مراجعین ما را تشکیل می‌دهند.


روایت افزایش بی‌سابقه کودکان افغان که معلول متولد می‌شوند
بر اساس آمار اداره صلیب سرخ در حوزه غرب افغانستان، ماهانه به صورت متوسط صد کودک مشکل ذهنی دارند به این مرکز مراجعه می‌کنند

آقای شایان همچنین می‌گوید: "آماری که من گفتم از ده سال اخیر است. ده سال پیش برعکس بود. مراجعین ما هشتاد درصد معلولین مستقیم جنگ بودند و ۲۰ درصد شامل کسانی بود که غیر مستقیم از جنگ متاثر می‌شدند. نقص عضو‌های طبیعی معمولترین نوع معلولیتی است که به ما مراجعه می‌کنند. "

پادشاه، یکی از ساکنان ولسوالی کرُخ هرات پسر خردسالش را برای مداوا به این مرکز آورده است می‌گوید: "دست و پای کودکش معیوب مادرزادی است. سه سال است رنج می‌برد، هم او رنج می‌برد هم ما. او در جنگ معلول نشده، از مادر این طور به دنیا آمده است. "

بر اساس آمار اداره صلیب سرخ در حوزه غرب افغانستان، ماهانه به صورت متوسط صد کودک که مشکل ذهنی دارند به این مرکز مراجعه می‌کنند و شمار کودکانی که با نقص اعضا مراجعه می‌کنند به ۵۰ تا ۶۰ کودک می‌رسد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید