ازدواج مسلمان با غيرمسلمان يا كافر چه حکمی دارد؟

ازدواج مسلمان با غيرمسلمان يا كافر چه حکمی دارد؟

زن مسلمان اجازه ازدواج موقت و دائم با غیر مسلمان چه اهل کتاب چه غیر اهل کتاب را ندارد. مرد مسلمان هم نمی‏تواند با زنهای غیر مسلمان غیر اهل کتاب ازدواج دائم یا موقت نماید.

کد خبر : ۶۶۹۹۸
بازدید : ۳۵۹۵
ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان و ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان
فرادید | ازدواج یکی از توصیه‌های اسلام است؛ توصیه‌ای که حتی تکمیل شدن نیمی از دین دانسته شده است. فارغ از چارچوب‌ها و اصول و احکام اولیه‌ای که برای ازدواج برشمرده شده، به نکته دیگری نیز توجه شده و آن ازدواج زن یا مرد مسلمان با غیرمسلمان است. منظور از غیر مسلمان کافر است کافر کسی است که به یکی از اصول اسلام یا یکی از ضروریات آن اعتقاد نداشته باشد.

کافر بر دو قسم است که عبارتند از:

۱-کافر کتابی (کسانی هستند که به یکی از ادیان یهودی، مسیحی و زرتشتی اعتقاد دارند برخی از فقها صائبین (پیروان حضرت یحیی) را هم اهل کتاب می‌دانند.) این اشخاص به وحدانیّت خداوند و پیامبران خودشان و انبیاء گذشته ایمان داشته، ولی به رسالت پیامبر اسلام ایمان ندارند.

۲-کافر غیرکتابی کسانی هستند که به خدا و انبیاء الهی اعتقاد ندارند و بعضاً مشرک یا بت پرست هستند.

در این نوشتار ابتدا ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان و سپس ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان
به موجب ماده ۱۰۵۹ قانون مدنی ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان جایز نیست. این قاعده مورد قبول تمام فرق اسلامی اعم از شیعه و سنی است و مبنای آن برخی آیات قرآنی و دلایل عقلی است. برخی معتقدند اگر زن مسلمان با مرد غیر مسلمان ازدواج کند ممکن است در نتیجه نفوذ شوهر دست از اسلام بردارد.

هرگاه زن و شوهر هر دو کافر باشند و زن اسلام اختیار کند، نمی‌تواند به زندگی زناشویی با مرد کافر ادامه دهد و در این صورت نکاح منحل خواهد شد یعنی همان طور که زن مسلمان نمی‌تواند از آغاز با مرد غیر مسلمان ازدواج کند، بعد از عقد نکاح هم اگر زن مسلمان شود، نمی‌تواند به زندگی زناشویی با مرد کافر ادامه دهد.
در این حالت برخی معتقدند که اگر اسلام آوردن زن قبل از رایطه جنسی باشد زن مستحق مهریه نخواهد بود، اما چنانچه اسلام آوردن زن پس از رابطه جنسی باشد زن مستحق مهریه خواهد بود. اگر شوهر هم در زمان ازدواج، از اسلام خارج شود نکاح منحل می‌شود.

ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان
در خصوص ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان قانون مدنی ساکت است لذا در این مورد باید به فقه اسلامی رجوع نمود در فقه اسلامی ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب مجاز است در واقع اسلام به پیروان این ادیان آسمانی به دیده احترام نگریسته و به مردان مسلمان اجازه داده است با زنانی که پیرو این ادیان آسمانی هستند ازدواج کنند. اگر شوهر پس از ازدواج، اسلام آورد و زن وی اهل کتاب بماند نکاح معتبر باقی می‌ماند. محبوب‌ها
اما ازدواج با زنان غیر کتابی در فقه اسلامی منع شده است و تمام فقها اعم از شیعه و سنی در خصوص این مسئله اتفاق نظر دارند البته قانون مدنی در این خصوص هم ساکت است، اما از آن جایی که در فقه چنین ازدواجی ممنوع است نمی‌توان در قانون مدنی آن را مجاز شمرد پس همان طور که گفته شد ازدواج مردان مسلمان با زنان غیر کتابی باطل است.

در خصوص ازدواج با زنان اهل کتاب هم قول مشهور در فقه این است که فقط ازدواج موقت با چنین زنانی جایز است و ازدواج دائم با آنان باطل است به نظر می‌رسد در قانون مدنی هم ظاهراً همین نظر مورد قبول واقع شده است. پس مرد مسلمان نمی‌تواند با زن غیر مسلمان کتابی به صورت دائم ازدواج کند.

اگر زن و شوهر مسلمان باشند و زن از اسلام برگردد ازدواج آن‌ها منحل خواهد شد اگر کفر قبل از برقراری رابطه جنسی باشد به محض کافر شدن زن ازدواج آنان منحل خواهد شد، اما اگر کفر پس از برقراری رابطه جنسی اتفاق بیفتد منحل شدن ازدواج منوط به سپری شدن مدت عده است و چنانچه در ایام عده زن به اسلام بازگردد ازدواج آنان ادامه خواهد یافت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید