رویش زمستانه بازار‌های داخلی

رویش زمستانه بازار‌های داخلی

تمایل بازارساز به تثبیت قیمت‌ها و گرفتن هیجان از بازار ارزی کشور نیز از روند روزانه افت دلار در پاییز جلوگیری کرد و قیمت‌گذاری‌های بازارساز بیشتر مبتنی بر خنثی کردن جبهه‌گیری دلالان برای افزایش نرخ ارز بود. در آخرین روز‌های دی ماه نیز افزایش پیاپی نرخ حواله درهم به رشد بیشتر دلار دامن زد تا نرخ ارز به بیشترین میزان خود از یازدهم آذر برسد.

کد خبر : ۶۷۱۱۳
بازدید : ۷۶۳
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
بازگشت مثبت بورس در فصل سرد
رویش زمستانه بازار‌های داخلی
بورس تهران در نخستین ماه زمستان شاهد بازگشت رونق به معاملات خود بود و شاخص کل با ثبت رشد ماهانه ۱/ ۶ درصد به ارتفاع ۱۶۵ هزار و ۵۷۵ واحد رسید. دماسنج بازار که در فصل پاییز به طور مستمر در سراشیبی سقوط قرار داشت و در واپسین روز‌های آذرماه به زیر کانال ۱۶۰ هزار واحدی سقوط کرد، با برطرف شدن ریسک‌های اقتصادی به روند صعودی بازگشت. تداوم مذاکرات مثبت تجاری بین چین و آمریکا عاملی بود که به واسطه آن کالا‌های پایه به خصوص نفت خام به بهبود وضعیت خود پرداختند و سهام کالامحور تهران مورد استقبال بورس‌بازان قرار گرفت.
الاکلنگ بانکی-خودرویی نیز به دلیل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزش دارایی‌ها، پرچمدار رشد دماسنج بورس بود و بیشترین ارزش معاملات برای این دو گروه رقم خورد. خالص تغییر مالکیت نیز در ماه گذشته ۵۴۱ میلیارد تومان به نفع فعالان حقیقی بود.


بازار ارز
رشد زمستانی دلار
رویش زمستانه بازار‌های داخلی
هر دلار آمریکا طی معاملات روز یکشنبه ضمن افزایش ۹۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسید و بازده ماهانه ۹/ ۱۵ درصد را ثبت کرد. افزایش تقاضای دلار در شروع زمستان همزمان با سال نو میلادی، هرساله منجر به رشد نرخ ارز می‌شود و امسال نیز از این امر مستثنی نبود. رشد سفر‌های خارجی، افزایش تقاضای ارز دانشجویی و موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی شرکت‌های تجارت‌محور از جمله عوامل این پدیده محسوب می‌شود.
تمایل بازارساز به تثبیت قیمت‌ها و گرفتن هیجان از بازار ارزی کشور نیز از روند روزانه افت دلار در پاییز جلوگیری کرد و قیمت‌گذاری‌های بازارساز بیشتر مبتنی بر خنثی کردن جبهه‌گیری دلالان برای افزایش نرخ ارز بود. در آخرین روز‌های دی ماه نیز افزایش پیاپی نرخ حواله درهم به رشد بیشتر دلار دامن زد تا نرخ ارز به بیشترین میزان خود از یازدهم آذر برسد.


بازار سکه
صعود سکه به بالای مرز ۴ میلیون
رویش زمستانه بازار‌های داخلی
طی معاملات روز یکشنبه هر سکه طرح جدید بیش از یک درصد رشد کرد و به قیمت ۴ میلیون و ۱۰ هزار تومان معامله شد. به این ترتیب بازده ماهانه ۶/ ۱۷ درصد برای سکه رقم خورد و بهای این دارایی ارزشمند به اوج ۲ ماهه رسید.
تداوم شیب کم، اما صعودی نرخ ارز به عنوان اهرم، سکه را آرام آرام به مرز روانی ۴ میلیون هدایت کرد و سرانجام در آخرین روز دی ماه سکه موفق شد به بالای این مرز صعود کند. در طول ماه گذشته بازارساز به صورت کنترل شده و پلکانی به قیمت‌گذاری پرداخت تا از جوسازی نوسان‌گیران جلوگیری کند. با این حال رشد تقاضای فصلی در سال نو میلادی و تقویت تقاضای احتیاطی ناشی از شایعه‌پراکنی نوسان‌گیران به رشد نرخ ارز در طول دی منجر شد. افزایش قیمت اونس طلا نیز در ابتدای ماه به رشد قیمت سکه شتاب بخشید.


بازار طلای جهانی
نخستین هفته نزولی پس از چهار صعود
رویش زمستانه بازار‌های داخلی
هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل بیش از ۴/ ۰ درصد افت کرد و در آخرین معاملات به قیمت ۱۲۸۲ دلار به فروش رفت. اخبار مساعد از روند مطلوب مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن از جمله افزایش واردات کالا‌های ساخت آمریکا توسط چین در یک افق ۶ ساله (به منظور رفع کسری تجاری) و احتمال رفع تعرفه‌های آمریکا بر کالا‌های چینی، موجب رونق گرفتن بازار‌های جهانی سهام شد و طلا موقعیت جذاب خود به عنوان پناهگاه امن سرمایه را از دست داد.
در پی شکست طرح برگزیت در پارلمان بریتانیا، شاخص دلار در ۶/ ۰ درصد افزایش یافت و طلا را تحت فشار قرار داد. در نظرسنجی طلای سایت کیتکو ۵۸ درصد فعالان بازار هفته صعودی را برای طلا پیش‌بینی می‌کنند، اما در میان کارشناسان وال‌استریت ۶ نفر روند صعودی و ۶ نفر روند نزولی را برای فلز زرد در هفته آینده پیش‌بینی کردند.


بازار اوراق مسکن
یخ‌زدگی بازار «تسه‌ها»
رویش زمستانه بازار‌های داخلی
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) در طول معاملات دی، بازده مثبت ۹/ ۳ درصد را ثبت کرد و در نهایت به سطح ۵۵ هزار و ۶۶۸ واحد رسید. سایر سررسید‌های وام مسکن نیز به‌طور عمومی رشد محدود قیمت را تجربه کردند. از نکات مهم معاملات «تسه ۹۵۱۲» فرکانس ضعیف تغییرات قیمتی بود به‌طوری‌که کف ۵۱ هزار تومانی و سقف ۵۷ هزار تومانی به صورت محدود در معاملات این اوراق مشاهده شد، اما محدوده قیمتی آن بیشتر روز‌ها در کانال ۵۵ هزار تومان قرار گرفت. رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن (ناشی از جهش نرخ دلار) به رشد قیمت واحد‌های مسکونی و کاهش حجم معاملات منجر شد. با این حال به نظر می‌رسد از شیب صعود قیمتی کاسته شده و می‌توان امیدوار بود در صورت ثبات عوامل موثر همچون نرخ ارز، رونق به بازار مسکن بازگردد.


بازار نفت
چهارمین هفته متوالی رشد نفت
رویش زمستانه بازار‌های داخلی
بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا در طول هفته قبل ۹/ ۳ درصد افزایش یافت و به قیمت ۷/ ۵۳ دلار به فروش رفت. اجرایی شدن طرح کاهشی اوپک، امیدواری به توافق تجاری، تقویت تقاضای جهانی و کاهش سمت عرضه چهارمین رشد پیاپی طلای سیاه را رقم زد. همزمان با کاهش تولید روزانه اعضای اوپک، در کنار افت قابل توجه صادرات نفت ایران، لیبی و ونزوئلا از رشد بهای نفت حمایت شد. امیدواری به چشم‌انداز مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا، ضمن رفع نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی تقاضا برای نفت را افزایش داد به‌طوری که موجودی‌های تجاری نفت آمریکا بیش از دو برابر پیش‌بینی‌ها افت داشت. در سمت دیگر تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا بیشترین افت هفتگی را از سال ۲۰۱۶ تجربه کرد و ۲۱ واحد کاهش یافت تا با تحت فشار قرار دادن عرضه، به صعود بیشتر نفت دامن زند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید