سرانجام ماجرای آزار دختران ائل گلی تبریز

سرانجام ماجرای آزار دختران ائل گلی تبریز

چند روز قبل ویدئویی ناراحت کننده از آزار دو دختر جوان توسط مردان جوان در تبریز منتشر شد. افکار عمومی و شهروندان تبریزی همگی عاملان این ماجرا را سرزنش کردند. همچنین مردان جوان آزارگر به سرعت دستگیر شدند.

کد خبر : ۶۷۱۷۹
بازدید : ۶۶۸۲
فرادید | چند روز قبل ویدئویی از آزار دو دختر جوان در تبریز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. آزار دو دختر جوان در یک مکان عمومی شلوغ آن هم توسط گروهی از مردان جوان، امری رایج در جامعه ایرانی نیست.

انتشار این ویدئو موجی از واکنش‌ها و انتقادات را در فضای مجازی به راه انداخت. حتی مقامات قضایی در تبریز نیز وارد ماجرا شدند. در این گزارش جزییات این ماجرا و واکنش‌های مختلف به آن را مرور می‌کنیم.

آزار دو دختر جوان در پارک ائل گلی تبریز
دو دختر جوان در یک مکان عمومی شلوغ دیده می‌شوند. این مکان، پارک ائل گلی تبریز است که با برف سفیدپوش شده است. ناگهان تعدادی مرد جوان با گلوله برفی به دختران جوان حمله می‌کنند و این دو دختر را دوره می‌کنند. بعد صدای جیغ دختران جوان با صدای قهقه مردان همراه می‌شود.

دو دختر جوان که مورد آزار مردان قرار گرفته اند به سختی خود را از بین آن‌ها بیرون کشیده و فرار می‌کنند. در حالی که دختران جوان پا به فرار گذاشته اند همچنان لبخند بر لب تعدادی از مردان مزاحم دیده می‌شود.

این اتفاق توسط یکی از حاضران که در گوشه‌ای تماشاگر بوده، ضبط و منتشر شده است. افراد دیگری هم در گوشه و کنار هستند، اما در برابر این اتفاق عکس العملی نشان نمی‌دهند. البته شاید سرعت حادثه و نحوه وقوعش طوری است که کسی نمی‌تواند وارد عمل شود.
بیشتر بخوانید: خانه‌ای برای زنان قربانی خشونت

ورود مقامات قضایی تبریز به ماجرا
یک روز بعد از انتشار این ویدئو، فرمانده انتظامی تبریز اعلام کرد که مردان جوان حمله کننده به دو دختر جوان بازداشت شده اند.

سرهنگ فرهنگ نوروزی به رسانه‌ها گفت: روز جمعه ۲۸ دی در پی بارش برف، شهروندان تبریزی برای شادی و تفریح در ائل گلی تبریز جمع شده اند. اما تعدادی از افراد از این فرصت استفاده و دو شهروند را مورد آزار و اذیت قرار داده اند.

دادستان تبریز نیز با تایید خبر دستگیری عاملان حادثه و همچنین فرد فیلم بردار گفت که افراد بازداشت شده برای مجازات در اختیار دستگاه قضا قرار گرفته اند. موسی خلیل اللهی اضافه کرد که با عاملان حوادث این چنینی و افراد متعرض به حقوق شهروندی، برخورد جدی می‌شود.

هشتگ غیرتلی_تبریز؛ واکنش شهروندان تبریزی به ماجرا
انتشار ویدئوی آزار دو دختر جوان در فضای مجازی افکار عمومی کشور را جریحه دار کرد. بسیاری از کاربران در فضای مجازی عاملان این حادثه را سرزنش کردند.
نقش شبکه‌های اجتماعی در ماجرای آزار دختران جوان تبریزی
واکنش یکی از شهروندان تبریزی به ماجرای آزار دو دختر جوان

اما شهروندان تبریزی در واکنش به این حادثه، هشتگ غیرتلی_تبریز را در شبکه‌های اجتماعی راه انداختند و مردان جوان حاضر در این ویدئو را مورد حمله قرار دادند.

برخی از شهروندان تبریزی در این هشتگ‌ها گفتند که رفتار مردان حاضر در ویدئو هیچ رنگی از فرهنگ آذربایجانی ندارد چرا که فرهنگ آذربایجانی و مردم تبریز آمیخته به غیرت و جوانمردی است.

تعدادی از کاربران در فضای مجازی از غیبت نیروی انتظامی و پلیس پارک هنگام وقوع این ماجرا گله کرده اند. آن‌ها اعتقاد دارند پلیس در این گونه حوادث باید فعال‌تر باشد.
نقش شبکه‌های اجتماعی در ماجرای آزار دختران جوان تبریزی
تعدای از مردان جوان تبریزی با حضور در محل حادثه به دختران جوان گل هدیه دادند
تعدادی از شهروندان تبریزی غیر از فضای مجازی در شهرشان هم اقدام به واکنش در برابر این ماجرا کردند. گروهی از مردان جوان تبریزی در محل وقوع ماجرا یعنی ائل گلی تبریز حاضر شدند. آن‌ها در این محل به دختران جوان شهرشان شاخه گلی هدیه دادند.


آن چیزی که در این ماجرا قابل توجه و ستودنی است واکنش به موقع شهروندان تبریزی در محکومیت مردان جوان آزارگر و تنبیه آن‌ها بود.

شهروندان نه تنها این نوع آزار جنسی و رفتار‌هایی از این دست را در فضای مجازی محکوم کردند بلکه در عمل هم به صحنه ماجرا رفته و در اقدامی نمادین از دختران جوان شهرشان عذرخواهی کردند. به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در این ماجرا نقطه قوت و قدرت شان را به خوبی نشان دادند.

افکار عمومی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در این ماجرا، رفتار تعدادی دیگر از شهروندان را رصد کرده و به آن واکنش نشان دادند. مقام‌های انتظامی هم با استفاده از همین شبکه توانستند این نوع رفتار در فضای عمومی را رصد کرده و به موقع واکنش دهند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید