آسپیرین برای چه کسانی خطر دارد؟

آسپیرین برای چه کسانی خطر دارد؟

قرص آسپیرین، به عنوان یک مسکن خفیف درد، یکی از شناخته شده‌ترین دارو‌ها در سراسر جهان است. اما نتیجه‌ی یک تحقیق که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد، مصرف این دارو برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سکته قلبی و مغزی، نه تنها در همه افراد مفید نیست بلکه می‌تواند خطر خونریزی معده و مغزی را افزایش دهد.

کد خبر : ۶۷۲۹۴
بازدید : ۱۴۰۱۴
فرادید | دکتر شون ژنگ، که هدایت این تحقیقات را بر عهده داشته است می‌گوید: «این نتایج این سوال را مطرح می‌کند که آیا افرادی که سابقه بیماری قلبی ندارند لازم است آسپیرین مصرف کنند یا خیر.»

او تاکید کرد مصرف روزانه یک عدد قرص آسپیرین برای همه توصیه نمی‌شود.
به گزارش فرادید به نقل از مجله پزشکی جاما، علی رغم اینکه مصرف آسپیرین می‌تواند خطر خونریزی در معده و جمجه را افزایش دهد، اما افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند می‌توانند روزانه دوز پایینی از این دارو را مصرف کنند.

بر طبق نتایج مطالعات علمی مصرف این قرص در افرادی که یک بار حمله قلبی داشته اند یا خطر سکته مغزی در آن‌ها بالاست، بسیار مفید است و می‌تواند از حملات احتمالی بعدی جلوگیری کند.

اما درباره‌ی نقش آسپیرین در پیشگیری از سکته قلبی و مغزی همچنان نظرات مخالف و موافقی در سراسر جهان وجود دارد. به طور مثال در حالیکه در آمریکا مصرف روزانه دوز پایینی از آسپیرین برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی تجویز می‌شود، اما این قرص در اروپا برای همه توصیه نمی‌شود.

ژنگ تاکید کرد: «گزارش‌های پیشین که در دهه ۱۹۸۰ انجام شده حاوی یافته‌های متناقض است و از آن زمان سعی شده آگاهی‌های عمومی نسبت به خطرات مصرف این دارو افزایش یابد».
تحقیق اخیر در مورد عوارض آسپیرین با مشارکت ۱۶۴۲۵۵ نفر که سابقه بیماری قلبی نداشتند انجام شد. این مطالعات نتیجه مصرف و عدم مصرف آسپیرین در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در این افراد را بررسی کرده است.
یافته‌های این پژوهش نشان داد، مصرف آسپیرین تا ۰.۳۸ درصد خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در این افراد کاهش می‌دهد، اما از سویی دیگر تا ۰.۴۷ درصد خطر خونریزی معده و مغز را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

این دقیقا به چه معنی است؟

ژنگ می‌گوید: «از هر ۲۶۵ نفری که به مدت ۵ سال آسپرین مصرف کنند، فقط دریک نفر حمله قلبی، مغزی و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری خواهد شد. از طرفی، از هر ۲۱۰ بیماری که در مدت مشابه آسپیرین مصرف کنند، یک نفر دچار خونریزی شدید می‌شود.»

این مطالعه هیچ رابطه‌ای معنی داری بین مصرف آسپیرین و مرگ‌های زودرس، مانند مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی یا افزایش خطر ابتلا به سرطان یا مرگ ناشی از سرطان، گزارش نکرده است.

این یافته‌ها جدید نیستند

دونا آرنت، رئیس سابق انجمن قلب آمریکا و رئیس کالج سلامت عمومی در دانشگاه کنتاکی درباره این یافته‌ها گفت: «این یافته‌ها واقعا جدید نیستند، اما نتیجه‌ی فراتحلیل‌های سابق را تایید می‌کنند».

آرنت گفت، بیماران بهتر است برای مصرف آسپیرین با پزشک خود مشورت کنند. شاید مواردی مثل قطع مصرف سیگار، یا پایین آوردن فشار خون یا کلسترول خون بسیار مفیدتر از مصرف آسپرین باشد. او تاکید کرد افرادی که سابقه خونریزی داشته اند حتما باید قبل از مصرف آسپیرین با پزشک مشورت کنند.

دکتر مایکل گازیانو، استاد مدرسه پزشکی هاروارد نیز نتایج این تحقیقات را، علی رغم جدید نبودن، تحسین کرد و گفت: این نتایج درستی نتایج قدیمی را تایید می‌کند.
منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید