آیا سرنوشت ما مردن در کنار ربات‌هاست؟

آیا سرنوشت ما مردن در کنار ربات‌هاست؟

بسیار محتمل است که زندگی خیلی از ما شبیه این داستان به پایان برسد: یعنی در حالی چشم از جهان فرو می‌بندیم که در خانه نشسته ایم و دور تا دورمان را سنسورها، دستگاه‌های یاری دهنده مجهز به تشخیص گفتار و دستگاه‌های اتوماتیک یادآوری مصرف قرص گرفته است؛ و البته یک ربات «همدم» هم هست که برای رفع تنهایی در کنارمان داشتیم.

کد خبر : ۶۷۳۳۳
بازدید : ۵۹۳۹
فرادید | جمعیت سالمند به واسطه‌ی افزایش امید به زندگی و پیر شدن نسلی که حاصل انفجار جمعیتی است، رو به افزایش است. تعداد افراد بالای ۶۵ سال در ایالات متحده در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ تعداد ۲.۳۷ میلیون نفر افزایش داشته است. اما افزایش امید به زندگی و پیر شدن جمعیت یک مسئله‌ی جهانی است.

پیر شدن جمعیت باعث شده که نسبت اعضای جوان به اعضای مسن خانواده‌ها کاهش پیدا کند، بنابراین، تعداد مراقبت کنندگان جوان از اعضای مسن خانواده‌ها نیز کاهش یافته است.
آیا سرنوشت ما مردن در کنار روبات هاست؟
با کاهش جمعیت جوان، نیروی کار در خانه‌های مراقبت از افراد سالمند که به صورت حرفه‌ای خدمات ارائه می‌کنند نیز کاهش یافته است.

مجموعه‌ی این آمار‌ها سازندگان تکنولوژی را بر آن داشته تا آینده‌ی انسان‌ها را پیش بینی کنند و برای رفع نیاز‌های جمعیت مسن محصولات جدید پیشنهاد دهند.

ارائه کنندگان تکنولوژی معتقدند که با یک تکنولوژی درست، افراد مسن امکان می‌یابند مدت زمان طولانی تری را در تنهایی در خانه‌های خود سپری کنند و لازم نیست بابت مراقبت از خود پول زیادی خرج کنند.

به این ترتیب، تکنولوژی‌هایی که هدفشان مراقبت، ایجاد احساس راحتی و فراهم آوردن زندگی آسوده برای سالمندان است روز به روز رونق می‌گیرد و از کمپانی‌های کوچک استارتاپی گرفته تا کمپانی‌های بزرگی مثل سامسونگ در صدد هستند پیری آسوده‌تر را برای ما فراهم سازند.

اما هنوز دو مسئله وجود دارد: اول اینکه بسیاری از این محصولات هنوز وارد بازار نشده اند و دوم اینکه قرار نیست این محصولات جای انسان‌ها را بگیرند. به گفته سازندگان این محصولات، ربات‌هایی که به انسان‌ها خدمت می‌کنند فقط می‌توانند بخشی از نیاز‌های او را مرتفع سازند و در مواردی که حضور یک انسان ضروری است، نمی‌توان از یک روبات انتظار کمک داشت.

آن‌ها می‌گویند این ربات‌ها می‌توانند بخشی از چالش‌ها و استرس‌های مراقبت از سالمند را برای مراقبین او مرتفع سازند. به خصوص این ربات‌ها برای زنان که به صورت سنتی مراقبین اصلی سالمندان در خانواده شناخته می‌شوند، مفید هستند.

این تکنولوژی‌ها می‌تواند کار مراقبت از سالمند را به کاری نیمه وقت تبدیل کند. به این ترتیب فقط یک نفر مسئول مراقبت از سالمند نیست و می‌تواند به اشتغالات روزمره خودش نیز برسد.

پاول استرمن، استاد انستیتوی ماساچوست در این باره می‌گوید: «ربات‌ها قرار نیست افراد را به حمام و دستشویی ببرند. شما قرار نیست که با ربات‌ها هم صحبت شوید. شما می‌توانید از ربات‌ها به عنوان یک نیروی کمکی برای انجام برخی امور استفاده کنید، اما آن‌ها نمی‌توانند جای انسان‌ها را بگیرند.»

بهر حال، بسیار محتمل است که زندگی خیلی از ما شبیه این داستان به پایان برسد: یعنی در حالی چشم از جهان فرو می‌بندیم که در خانه نشسته ایم و دور تا دورمان را سنسورها، دستگاه‌های یاری دهنده مجهز به تشخیص گفتار و دستگاه‌های اتوماتیک یادآوری مصرف قرص گرفته است؛ و البته یک ربات « همدم» هم هست که برای رفع تنهایی در کنارمان داشتیم.

یا بیایید طور دیگری ماجرا را ببینیم: شما پا به سن گذاشته اید، اما لازم نیست برای رفع نیازهایتان به مراکز نگهداری سالمندان مراجعه کنید. شما می‌توانید با خیال راحت در خانه‌های خودتان و با حفظ استقلالتان زندگی کنید و با نوه هایتان از طریق ویدوچت صحبت کنید. فارغ از اینکه این نوع زندگی چه تاثیری بر انسان و روح و روان او خواهد داشت، بیایید نگاهی بیندازیم به برخی ربات‌های یاری دهنده به سالمندان که امسال در نمایشگاه عرضه محصولات الکترونیکی برای مصرف کننده در لاس وگاس آمریکا به نمایش گذاشته اند:

ربات‌های پرستار
ربات جدید سامسونگ به نام روبات متحرک پرستار Bot Care robot وقتی که خواب هستید شما را به دقت تحت کنترل دارد و علائم حیاتی شما را چک می‌کند. سامسونگ اعلام کرده این ربات درخشان و کوچک که صورتش یک صفحه‌ی لمسی است، می‌تواند به عنوان یک پرستار نیمه وقت در کنار شما باشد. البته این ربات هنوز وارد بازار نشده است.
آیا سرنوشت ما مردن در کنار روبات هاست؟

این ربات علاوه بر آنکه فشار خون و ضربان قلب فرد را اندازه گیری می‌کند، به او یادآوری می‌کنند که قرص هایش را مصرف کند و همچنین در انجام تمرینات ورزشی نیز به او کمک می‌کند.

جلوگیری از افتادن سالمند و زنگ زدن به تاکسی اینترنتی
برخی ابزار هم اکنون هم در دسترس سالمندان هستند و به آن‌ها کمک می‌کنند. مانند دستگاه‌های مجهز به تشخیص گفتار و سنسور‌هایی که حرکات سالمند را ردیابی می‌کنند.

برخی وسایل هوشمند خانگی مثل گاز را می‌توان طوری تنظیم کرد که در صورت باز ماندن گاز یا روشن ماندن آن به صاحب خانه هشدار بدهد.

افراد مسن همچنین می‌توانند از Alexa بخواهند که برایشان تاکسی اینترنتی بگیرد.

یکی از بزرگترین مشکلات سالمندان که می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد، افتادن است. به گزارش اداره سلامت آمریکا، از هر ۴ فرد بالای ۶۵ سال ۱ نفر تجربه افتادن را دارد. از همین رو تکنولوژی‌های زیادی این موضوع را مد نظر قرار داده اند.

لازم نیست فرد سالمند بعد از افتادن دکمه‌ی هشداری را فشار دهد یا تلفن بزند. ابزار‌های هوشمند جدید می‌توانند به صورت خودکار افتادن فرد سالمند را تشخیص دهند و به شماره تلفن‌هایی که برای آن‌ها تعریف شده است زنگ بزنند و درخواست کمک کنند.
آیا سرنوشت ما مردن در کنار روبات هاست؟
برخی محصولات مثل Abeye پوشیدنی هستند-این محصول یک عینک با فریم مشکی مخصوص افراد مسن است که مجهز به سنسور‌های تشخیص افتادن است و یک دگمه هشدار نیز روی آن نصب شده است. برخی دیگر وسایلی هستند که مجهز به سنسور‌های تشخیص حرکت و دوربین هستند. مثل لامپ Aladin (۲۹۹$) که در محیط‌هایی نصب می‌شود که امکان سرخوردن و افتادن در آن‌ها بیشتر است.

بعلاوه یک نوع تکنولوژی دیگر با عنوان Kepler Vision Technologies سالمند را تحت نظر می‌گیرد که به اندازه کافی آب بخورد. این تکنولوژی همچنین دفعات دستشویی رفتن سالمند و تغییرات خلقی وی را ثبت می‌کند.

تنهایی سالمند
تکنولوژی‌های جدید تلاش می‌کنند امکانات و خدماتی فراتر از مراقبت از سلامت فیزیکی سالمندان ارائه دهند و آن رفع تنهایی سالمندان است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که انزوای اجتماعی خطر مرگ زودرس را در افراد افزایش می‌دهد. برای حل این مشکل روبات‌های «همراه» مثل Paro ارائه شده اند. Paro یک روبات ژاپنی است که شبیه یک فک طراحی شده و می‌تواند حالات چهره یک موجود زنده را تقلید کند. این ربات به ادعای سازندگان برای ایجاد حس آسایش و همراهی در افراد ساخته شده است.
آیا سرنوشت ما مردن در کنار روبات هاست؟

یک ربات عجیب‌تر که با همین هدف ساخته شده Lovot robot نام دارد. این ربات اطراف شما گشت می‌زند و از شما می‌خواهد نوازشش کنید. نمونه‌ی دیگری از این ربات ها، ربات ژاپنی Aibo است، یک سگ، بدون دردسر‌های مربوط به یک سگ واقعی. این دو ربات به ترتیب ۳۰۰۰ دلار و ۲۸۹۹ دلار به فروش می‌رسند.

ربات دیگری با نام Pria که توسط Black and Decker ساخته شده است، زمان مصرف قرص‌های فرد را به او یادآوری می‌کند. این ربات همچنین امکان چت ویدیویی فرد را با اعضای خانواده اش فراهم می‌کند. این ربات امسال به بازار می‌آید و قیمتی حدود ۵۰۰ دلار دارد.

منبع: CNN
مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید