جدید‌ترین سلفی مریخ‌نورد کنجکاوی

جدید‌ترین سلفی مریخ‌نورد کنجکاوی

ازه نفس‌ترین مریخ‌نورد ناسا در طول این مدت نمونه‌های جدیدی جمع‌آوری کرد و سوالات و شگفتی‌های جدیدی را نیز پیش روی دانشمندان قرار داد.

کد خبر : ۶۷۵۸۴
بازدید : ۱۳۳۴
جدید‌ترین سلفی مریخ‌نورد کنجکاوی
در این نما آسمان مریخ غبارآلودتر از حالت معمول است. علت این مسئله طوفان‌های گرد و غبار فصلی در این منطقه است
مریخ‌نورد «کنجکاوی» (Curiosity) پیش از حرکت به سمت مقصد جدیدش آخرین سلفی خود را در خط‌الراس ورا روبین (Vera Rubin Ridge) ثبت کرد. مریخ‌نورد کنجکاوی اکنون در حال پایین آمدن به سمت نواحی پایین‌تری از کوه شارپ (Mount Sharp) است.

کنجکاوی بیش از یک سال را در خط‌الراس ورا روبین گذراند. تازه نفس‌ترین مریخ‌نورد ناسا در طول این مدت نمونه‌های جدیدی جمع‌آوری کرد و سوالات و شگفتی‌های جدیدی را نیز پیش روی دانشمندان قرار داد.

کنجکاوی ۲۴ آذر با حفاری در این منطقه نوزدهمین نمونه‌برداری خود را در مکانی معروف به Rock Hall انجام داد. حدود دو هفته پیش نیز کنجکاوی با کمک دوربینی که در انتهای بازوی روباتیکش قرار دارد این سلفی را از خود گرفت. بازوی روباتیک این مریخ‌نورد در ثبت این تصویر نقشی شبیه به مونوپاد داشته است.

البته ماجرای سلفی‌های کنجکاوی پیچیده‌تر از سلفی‌هایی است که ما در زمین می‌گیریم. کنجکاوی با ثبت ۵۷ تصویر جداگانه از زاویه‌های مختلف و محدوده‌ی وسیعی تصویربرداری کرد. پس از رسیدن تمام تصاویر به زمین پردازشگران تصویر در ناسا تمام عکس‌ها را به یک‌دیگر متصل کردند تا در نهایت این نما حاصل شود. در واقع این تصویر یک سلفی است که با روش پانوراما گرفته شده است.

مریخ‌نورد کنجکاوی در اواخر سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و پس از سفری حدودا نه ماهه در تابستان سال ۲۰۱۲ در مریخ فرود آمد. کنجکاوی بیش از ۲۳۰۰ روز را در مریخ گذرانده است و اکنون نیز بدون مشکل خاصی در حال ادامه‌ی ماموریت است.
مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ (Mars ۲۰۲۰) نسل بعدی مریخ‌نورد‌های ناسا برای کاوش سیاره‌ی سرخ خواهد بود که قرار است در سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شود. با توجه به موفقیت کنجکاوی طراحی مارس ۲۰۲۰ نیز مشابه همتای پیشینش انجام شده و مارس ۲۰۲۰ را می‌توان نمونه‌ی تکامل‌یافته‌ای از کنجکاوی دانست.

منبع: دیجی مگ
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید