شهر‌های بزرگی که روی آب بنا شدند

شهر‌های بزرگی که روی آب بنا شدند

مروری بر تاریخ تمدن نشان می دهد که شهر‌ها تقریبا متاخرترین مظاهر توسعه هستند. شهر‌ها نمایشی تاثیر گذار از موفقیت انسان‌ها در سرگرم کردن خودشان و در تولید عجایب معماری هستند و از این حیث هر شهری در دنیا منحصر به فرد محسوب می‌شود.

کد خبر : ۶۷۵۹۶
بازدید : ۲۶۸۴۵
فرادید | بسیاری از شهر‌های بزرگ دنیا در کنار آب‌ها، از دریاچه‌های بزرگ گرفته تا رودخانه‌ها، بنا شده‌اند که نشان دهنده‌ی نقش مهم آب در ابعاد مختلف زندگی بشر است.

شهر‌ها این روز‌ها با سرعت بیشتری در حال تغییر هستند و هر دهه می‌توان تغییرات شگرفی را در آن‌ها مشاهده کرد. مهاجرت افراد از شهر‌های کوچکتر به شهر‌های بزرگتر چهره شهر‌های بزرگ را تغییر می‌دهد، زیرا با افزایش جمعیت نیاز به سرگرمی، مکان‌های عمومی، رویداد‌های عمومی و فعالیت‌های شهری افزایش می‌یابد.

عکس‌هایی که در ادامه با هم می‌بینیم، تصاویر هوایی از ۲۵ شهر بزرگ دنیا و تاریخچه‌ای کوچک از آن‌ها است که خلاقیت بشر را در معماری شهری نشان می‌دهد. همه‌ی این شهر‌ها کنار یا روی آب بنا شده‌اند.

25- شیکاگو، ایالات متحده
شیکاگو
شهر شیکاگو در غرب میانه آمریکا و در راستای ساحل دریاچه میشیگان قرار دارد. این دریاچه یکی از ۵ دریاچه‌ی بزرگ دنیاست، که روی هم ۲۱ درصد از آب‌های سطحی شیرین را تشکیل می‌دهند.

شیکاگو در سال ۱۸۷۱ دچار حریق شد و ساختمان‌ها و آسمان خراش‌های بلندی که امروز در شیکاگو دیده می‌شود، محصول دوران پس از آتش سوزی است.

این آتش سوزی که ۲۴ ساعت طول کشید، ۱۷۰۰۰ ساختمان و ۷۳ مایل از خیابان را کاملا از بین برد، اما منجر به پدیده‌ای شد که از آن با عنوان «بازسازی بزرگ» در آمریکا یاد می‌شود.

شیکاگو از خاکستر برخاست و اولین شهر در دنیا شد، که در ساخت و ساز از فولاد بهره گرفت. از این به بعد بود که در شهر‌های دیگر دنیا نیز آسمان خراش سازی با استفاده از چارچوب‌های فولادی آغاز شد.

24- ریو دو ژانیرو، برزیل
ریودوژانیرو
ریو دو ژانیرو به معنی «روخانه‌ی ژانویه است». این نام زمانی به این شهر داده شد که این شهر در کنار خلیج Guanabara Bay قرار داشت.

اما بعد از آنکه این شهر مورد هجوم مکرر دشمنان قرار گرفت، مردم به محل کنونی آن که بر بروی تپه‌ی کسل Castle Hill قرار دارد، نقل مکان کردند و از آن پس شهر به آن جا منتقل شد.

ریو دو ژانیرو قرن‌ها منبعی غنی از نی شکر، طلا و الماس بوده و به واسطه‌ی همین دارایی‌ها توانسته زندگی مردم برزیل را تامین کند.

در سال ۱۸۸۹ که برزیل استقلال خود را به دست آورد، این شهر به عنوان پایتخت برزیل انتخاب شد، زیرا ریو دو ژانیرو در آن زمان مملو از مظاهر توسعه مثل جاده‌های ریلی و زیرساخت‌های جاده‌ای بود. این شهر در آن زمان یکی از شلوغ‌ترین بنادر کشور برزیل نیز بود و به عنوان مرکز فرهنگی، اقتصادی، و سیاسی این کشور شناخته می‌شد.

23-شانگهای، چین
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
شانگ‌های به معنی «شهر دریا است». این شهر روی رودخانه یانگ تسه، درست در نقطه‌ای که این رود به اقیانوس آرام وارد می‌شود، قرار گرفته است. تا قبل از سال ۱۸۴۲، این شهر فقط یک روستای کوچک بود که مردمش از طریق ماهیگیری زندگی خود را می‌گذراندند.

اما بعد از آن که به بندر آزاد treaty port تبدیل شد و کشور‌های خارجی شروع به تردد در این بندر کردند، شهر شانگ‌های نیز طی مدت زمان کوتاهی تحت تاثیر تفکرات غربی شروع به تغییر کرد.

شانگ‌های زمانی «پاریس شرق» لقب گرفت؛ زیرا این شهر مملو از رستوران ها، معماری‌های مدرن و رویداد‌های هنری است که بازتابی از تفکرات شرقی و تاثیرات معماری و هنر فرانسه، انگلستان و ایالات متحده هستند.

22. لندن، انگلستان
لندن
لندن در حاشیه رودخانه تایمز قرار دارد و یکی از مراکز مهم مالی لندن و مقر دولت انگلستان است. اسم لندن از لاندینیوم Londinium گرفته شده که نامی است که رومی‌ها به مناطق مسکونی ساخت خود در حاشیه رودخانه تایمز نسبت دادند.

لندن نیز مانند بسیاری از شهر‌های بزرگ دنیا در کنار آب تاسیس شد و آب نقش مهمی در توسعه آن داشت.

این شهر در قرن چهاردهم به قطب اروپایی توزیع غذا تبدیل شد. در اواسط دهه ۱۶۰۰ میلادی این شهر در آتش سوخت. بازسازی شهر ۱۰ سال طول کشید و بعد از آن بود که کاخ ها، سالن ها، مجامع و موزه‌های لندن تاسیس شدند.

21. میامی، ایالات متحده
میامی
این شهر در دهانه رود میامی Miami River قرار گرفته و طی تاریخ تاسیس خود طوفان‌های ویرانگر زیادی را تجربه کرده است.

اما در عین حال صاحب ساختمان‌های تجملاتی و معروفی است که یکی از عوامل جذب گردشگر به آن است. در این شهر جمعیت زیادی از اهالی هائیتی و کارائیب زندگی می‌کنند و همین مسئله منجر به تنوع غذایی آن‌ها شده است.

20- رم، ایتالیا
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
نفوذ رومی‌ها در معماری سراسر دنیا مشهود است که نشان دهنده‌ی غنا و قدمت حضور آن‌ها در تاریخ است.

رم، به عنوان پایتخت ایتالیا جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر دارد و از آن به عنوان پایتخت دو کشور یاد می‌شود، زیرا ایتالیا میزبان کشور کوچکی به نام واتیکان نیز هست.

از رم همچنین به عنوان «پایتخت جهان» یاد می‌شود و این به دلیل تاثیرگذاری رومی‌ها بر معماری سراسر جهان است.

19-پاریس، فرانسه
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
پاریس، به واسطه‌ی انقلاب ها، طاعون، و جنبش‌های بزرگ، که در مقاطع مختلفی از تاریخ آن را تحت تاثیر قرار داده اند، تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است. پاریس در میانه‌ی آشوب‌های نیمه قرن نوزدهم، انقلاب صنعتی را تجربه کرد که چهره‌ی شهر را به کلی دگرگون ساخت.

در نیمه ۱۸۰۰ میلادی شهر تقریبا از وسط به دو نیم و دوباره بازسازی شد. پاریسی که امروز می‌شناسیم محصول اواخر قرن نوزدهم است که با تاسیس برج ایفل در نزدیکی متروی این شهر گسترش یافت.

18. کیپ تاون، آفریقای جنوبی
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
کیپ تاون به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی که دارد میزبان گروه‌های جمعیتی متفاوتی بوده است. دریانوردان اغلب کیپ تاون را به عنوان شهری برای استراحت و بارگیری مجدد مواد غذایی انتخاب می‌کردند. امروز کیپ تاون را با اسامی مستعار متفاوتی مثل «شهر مادر» و «مهمان خانه‌ی دریا» می‌شناسند.

17. نیویورک، ایالات متحده
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
قبل از آنکه ساکنان اروپایی در اوایل قرن ۱۶۰۰ میلادی زمین جزیره‌ی منهتن را که ما بین رودخانه‌های هادسون و دلور Delaware and Hudson Rivers قرار داشت، خریداری کنند، این منطقه محل سکونت ساکنان بومی نیویورک به نام الگون کوئین Algonquin بود.

در طی دهه‌ی ۱۷۶۰ تا ۷۰ میلادی، نیویورک مرکز شورش علیه بریتانیا بود و بعد از قرن‌ها هنوز هم نشانه‌هایی از آن تفکر آتشین که باعث شده بود نیویورکی‌ها با بریتانیایی‌ها وارد نزاع شوند، در میان ۸ میلیون ساکن این شهر به چشم می‌خورد.

16- آمستردام، هلند
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
شهر کنونی آمستردام در هلند به تحمل پذیری بالا در مقابل مردمی با پیشینه‌های مختلف معروف است. درست مثل بسیاری از شهر‌های بزرگ دنیا، آمستردام هم ابتدا فقط یک روستای کوچک ماهیگیری بود.

این شهر ما بین سال‌های ۱۵۸۵-۱۶۷۲ دوران شکوفایی یا عصر طلایی خود را تجربه کرده است. اغلب ساختمان‌های تاریخی آمستردام شامل ساختمان شهرداری و خانه‌های روی آب canal houses محصول این دوره هستند. آمستردام در نتیجه‌ی انقلاب صنعتی ثروت زیادی به دست آورد و مدت‌ها مرکز مالی اروپا شناخته می‌شد.

15- کویینزتاون، نیوزلند
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
جمعیت شهری کویینزتاون در نیوزلند تقریبا ۱۶۰۰۰ نفر است. این شهر به دلیل جاذبه‌های طبیعی یکی از پربازدیدترین شهر‌های گردشگری در جهان است. این شهر روی دریاچه واکاتیپو قرار گرفته و ساکنان نخستین آن مائوری‌ها بودند. آن‌ها در این شهر ماهیگیری می‌کردند و شواهد تاریخی بسیاری حاکی از حضور آن‌ها در این شهر است.

گرچه این شهر همیشه پوشیده از برف نیست، اما زمستان‌های بسیار سرد و بارش‌های زمستانی سنگینی دارد به طوری که در طی زمستان کوه‌های اصلی آن پوشیده از برف و مناسب ورزش‌های زمستانی هستند.

14- بارسلونا، اسپانیا
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
شهر بارسولونا توسط رومی‌ها و در پشت یک دیوار دفاعی ساخته شد که هنوز آثار به جای مانده از آن در شهر قدیمی دیده می‌شود. در طی قرن‌های ۱۳ تا ۱۵ میلادی، بارسلونا به عنوان مرکز سیاسی و اقتصادی غرب مدیترانه شناخته شد.

آثار به جای مانده از دوران تاریخی را می‌توان در میدان گوتیک که میزبان بنا‌های تاریخی بسیار است مشاهده کرد. بسیاری از بنا‌های معروف و تاثیرگذاری که امروز در شهر می‌بینیم در قرن ۲۰ ساخته شدند.

13- هاوانا، کوبا
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
شهر هاوانا در جزیره کوبا یک شهر چند منظوره است: به این معنی که هم پایتخت کوباست، هم یک بندر بزرگ، هم یکی از ۱۵ استان کوبا و هم یکی از مراکز تجاری مهم آن.

در دوران استعمار، هاوانا از نخستین سرزمین‌هایی بود که به تصرف استپانیا در آمد و از این طریق درهایش به روی دنیای جدید گشوده شد. تاثیر معماری اروپایی را می‌توان در میراث به جای مانده از استعمار در هاوانا مشاهده کرد.

12- سیدنی، استرالیا
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
ساکنان بومی استرالیا ۵۰ هزار سال قبل از آنکه این منطقه توسط اروپایی‌ها تصرف شود، در آن می‌زیستند. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه بومیان این منطقه از طریق شکار، گردآوری غذا و ماهیگیری زندگی خود را می‌گذراندند.

اروپاییان که در اواخر دهه ۱۷۷۰ به استرالیا وارد شدند، ابتدا در شرق این منطقه ساکن شدند. هدف اولیه اروپایی‌ها از ورود به استرالیا ساخت یک زندان برای محکومین بریتانیایی بود.

نیمه‌های قرن ۱۸۰۰ میلادی انتقال محکومین بریتانیایی به استرالیا خاتمه یافت و تا این زمان چند مدرسه، کلیسا و بازار در این منطقه تاسیس شده بودند. همین زیرساخت‌های اولیه نقش مهمی در شکل گیری سیدنی کنونی که تا اواخر قرن نوزدهم تکمیل شده بود، داشتند.

11- استکهلم، سوئد
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
شهر استکهلم مجموعه‌ای از چند جزیره است که در تقاطع خلیج سالت و دریاچه مالار Salt Bay and Lake Mälar قرار گرفته اند. استکهلم بزرگترین شهر سوئد و پایتخت آن است و به دلیل واقع شدن روی آب به آن «شهر پل ها» هم گفته می‌شود.

در قرن ۱۸ ام این شهر دچار حریق بزرگی شد و بسیاری از سازه‌های چوبی آن نابود شدند. از آن پس ساختمان‌های سنگی جای سازه‌های چوبی را گرفتند.

با شروع انقلاب صنعتی در قرن ۱۹ ام، بهداشت و نظافت نیز به صورت سیستماتیک در شهر توسعه یافت و در نتیجه آمار مرگ و میر ناشی از فقدان بهداشت کاهش چشمگیری یافت. با افزایش جمعیت، مردم توانستند استکلهم امروزی را بسازند.

10- دوبرونیک، کرواسی
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
واژه‌ی دوبرونیک به معنی چوب بلوط است و از آنجا که ساکنان این شهر در جنگل‌های بلوط زندگی می‌کردند، این نامگذاری قابل درک است.

این شهر رو به دریای آدریاتیک ساخته شده و یکی از مقاصد گردشگری مهم در دریای مدیرترانه است. این شهر تقاطع فرهنگ‌های مختلفی بوده است.

به دلیل محافظت خوب از بنا‌های تاریخی آن، کل شهر در سال ۱۹۷۹ توسط یونسکو با عنوان سایت میراث جهانی اعلام شد. در اوایل دهه ۱۹۹۰ شهر و بنا‌های تاریخی اش به دلیل حمله نظامی تخریب شدند، اما تلاش‌هایی که برای بازسازی آن انجام شد، زیبایی اولیه را دوباره به آن باز گرداند.

9-سیوداد میتاد دل موندو، کیتو، اکوادور
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
سوداد میتاد دل موند یعنی «شهرِ استوا»، زیرا خط استوا درست از وسط این شهر عبور می‌کند. این شهر که نزدیک شهر کیتو قرار دارد، به دلیل موقعیت جغرافیایی اش توانسته شهرت جهانی به دست آورد.

سیوداد میتاد دل موندو، بیشتر از آن که یک شهر باشد یک روستاست با تعدادی ابنیه‌ی تاریخی. بازدید کنندگان از شهر می‌توانند با ایستادن در یک نقطه‌ی مشخص ادعا کنند که به طور همزمان در دو نقطه ایستاده اید-نیمکره‌ی شمالی و جنوبی.
8-ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
ونکوور در جنوب غرب استان بریتیش کلمبیا قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن به گونه ایست که از یک سو به دریا و از سوی دیگر به کوه‌ها مشرف است. این منطقه برای سال‌ها محل سکونت ساکنان بومی که در کانادا به آن‌ها First Nations گفته می‌شود، بوده است.

این شهر در سال ۱۸۸۶ دچار حریق شد، اما درست مانند بسیاری از شهر‌های دیگر این فهرست که بعد از آتش سوزی به شکل‌های امروزی درآمدند، از خاکستر برخاست و تبدیل به ونکوور مدرن امروزی شد.
7-ریگا، لاتویا
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
ریگا پایخت کشور لاتویا است که در دریای بالتیک قرار دارد. این شهر در اواخر قرن ۱۲ ام یکی از مناطق تجاری مهم بود.

این شهر در طول تاریخ، حاکمان خارجی زیادی را به چشم دیده و همین تنوع فرهنگی باعث شده تنوع بالایی از آثار تاریخی و فرهنگی در سراسر شهر دیده شود.

این شهر مکان مناسبی برای توسعه افکار روشنفکری بوده و زمانی آثار فیلسوفانی مثل کانت و روسو به تعداد زیاد ترجه و چاپ می‌شد و در اختیار شهروندان قرار می‌گرفت.

6-بوئنوس آیرس، آرژانتین
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
شهر بوئنوس آیرس تنها شهر در جهان است که دو بار کشف شده است. یک بار در سال ۱۵۳۶ که یک هیات اکتشاف از اسپانیا در آن ساکن شدند، اما بعد از مدتی پا به فرار گذاشتند، تا اینکه هیاتی دیگر ۵۰ سال بعد دوباره به محل اعزام شد تا دوباره این منطقه را شناسایی کند-این بار با نامی دیگر.

موقعیت جغرافیایی مکان که دسترسی آن را با دنیا قطع کرده بود و همینطور وجود حاکمان غیر منعطف سبب شده بود که مردم بوئنوس آیرس تمام مایحتاج زندگی را خودشان تهیه کنند.

آن‌ها به جای آنکه از طریق دریا به تجارت بپردازند، به سمت کوه‌ها رفته و در آن جا محله‌هایی را ایجاد کرده بودند. آن‌ها همچنین از طریق معدن کاری و کار روی زمین‌های حاصلخیز زندگی می‌گذارندند.
5-کیو، اوکراین
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
کیو، پایتخت و بزرگترین شهر در شمال اوکراین است که در حاشیه رودخانه Dnieper River واقع شده است.
این شهر در قرن‌های ۵ و ۶ میلادی اوج و حضیض‌های زیادی را تجربه کرد تا اینکه در اواخر قرن نوزدهم با وقوع انقلاب صنعتی به شکوفایی رسید.

اما دوباره با شروع جنگ جهانی دوم خسارت‌های زیادی را متحمل شد. کیو برای اروپای شرقی میراثی مهم محسوب می‌شود و یونسکو آن را به عنوان شهری «با نفوذ معنوی و فکری» به رسمیت شناخته است. بسیاری از بنا‌های مذهبی و تاریخی کیو در سال ۱۹۹۰ در فهرست آثار تاریخی یونسکو ثبت شدند.

4-هنگ کنک، چین
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
هنگ کنک به معنی «بندر خوشبوست». این شهر در شرق رودخانه Pearl River قرار گرفته و یکی از مکان‌های دولتی مهم چین است.

این منطقه بیش از ۲۳۰ جزیره‌ی بزرگ و کوچک دریایی را شامل می‌شود که جزیره‌ی هنگ کنگ و سرزمین اصلی که در سمت شمال قرار دارد، از آن جمله هستند.

این شهر پیشروی زیادی در دریای چین کرده و به این ترتیب بخش‌های بیشتری از دریا را به دارایی چین الحاق کرده است. همین امر باعث شده که چین به منابع بیشتری دسترسی پیدا کند و شهر بندری هنگ کنگ نیز به یکی از بزرگترین مناطق تجاری در جهان تبدیل شود.

3- فلورانس، ایتالیا
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
این شهر در بدو امر توسط ژولیوس سزار و برای کهنه سربازان وی ساخته شد، اما طولی نکشید که به خاطر امتیازاتی که داشت، از آن جمله واقع شدن در یک دره حاصلخیز، و قرار گرفتن در مسیر رم و شمال، به یکی از مراکز تجاری مهم تبدیل شد.

حاکمان فلورانس افرادی هنردوست بودند، به همین دلیل این شهر مملو از آثار هنری است که از هنرمندان به نامی مثل میکل آنژ، لئونادرو داوینچی، بوتیچلی به جای مانده است. فلورانس ۶ سال پایتخت ایتالیا بود.
2-بانکوک، تایلند
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
بانگکوک بزرگترین شهر تایلند است. ما بقی قسمت‌های تایلند از روستا‌ها و شهر‌های کوچک تشکیل شده است.
این شهر بر روی رودخانه‌ی Chao Phraya River قرار گرفته و کرانه‌های شرقی و غربی رود سابقا توسط پل‌هایی به هم وصل شده بودند.

مرکز شهر یک بار توسط دیواری محصور شد، اما رشد سریع جمعیت منجر به عقب نشینی مرز‌ها شد تا جایی که شهر تا مناطق کشاورزی پیش روی کرد؛ بنابراین شهر بانکگوک دو بخش داخلی و خارجی دارد، و در حالیکه بخش‌های داخلی مناطق اداری و تجاری هستند، بخش‌های خارجی مناطق مسکونی محسوب می‌شوند.

1-تایپه، تایوان
شهر‌هایی که روی آب بنا شدند
شهر تایپه در شمالی‌ترین نقطه‌ی جزیره‌ی تایوان روی رودخانه‌ی Tan-shui River قرار گرفته است. این شهر مقر دولت و مرکز فرهنگی، اقتصدی و سیاسی تایوان محسوب می‌شود.

این شهر توسط مهاجران چینی در اوایل قرن ۱۸ ام ساخته شد و در قرن ۱۹ به واسطه دو بندر Chi-lung and Tan-shui به یکی از مهمترین مناطق تجاری بین المللی تبدیل شد.

در میانه‌ی دهه ۱۹۰۰، تمام ساختمان‌های چوبی شهر تخریب و جای آن‌ها را آپارتمان‌های بلند و ساختمان‌های اداری گرفتند. برج مالی تایپه The Taipei Financial Building از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ عنوان بلندترین ساختمان جهان را داشت.

منبع: thetravel
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید