سنگین‌ترین افت زمستانی دلار و سکه

سنگین‌ترین افت زمستانی دلار و سکه

هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ روز شنبه ضمن ثبت افت ۱۲۰ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان مبادله شد. ریزش همزمان شاخص ارزی کشور و اونس طلا پس از تجربه صعود‌های متوالی به سنگین‌ترین افت روزانه سکه در زمستان منجر شد.

کد خبر : ۶۷۶۵۴
بازدید : ۱۱۰۲
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
فشار تخلیه هیجان در بورس

شاخص کل بورس تهران در نخستین روز کاری هفته۴۴۰ واحد عقب نشست و در ارتفاع ۱۵۹ هزار و ۸۵۵ واحد قرار گرفت. افت ۲۷/ ۰ درصدی دماسنج بورس که به عمر دو روزه این شاخص در کانال ۱۶۰ هزار پایان داد، عمدتا ناشی از فروکش تمرکز سرمایه‌د‌اران بر تورم دارایی‌هاو توجه نسبی آن‌ها با گروه‌های کالامحور بود. تاثیر هیجانی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که پیشران معاملات روز‌های گذشته بازار سهام بود در معاملات شنبه در مسیر معکوس قرار گرفت و صنایعی که طی چند روز بر همین مبنا رشد کرده بودند اکثرا شاهد عقبگرد بودند. فشار سنگین عرضه در نماد‌های دو گروه بانک و خودرو فضای عمومی بازار را تحت‌تاثیر قرار داد با این حال افزایش نسبی قیمت کالا‌های پایه در بازار جهانی باعث شد تا نماد‌های به اصطلاح کالایی بازار در نقش حامی، از افت بیشتر شاخص جلوگیری کنند.

سنگین‌ترین افت زمستانی دلار و سکه


بازار ارز
ریزش روانی دلار

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، ۵۷۰ تومان کاهش یافت و به بهای ۱۱ هزار و ۲۷۰ تومان رسید. اخبار مساعد سیاسی سنگین‌ترین ریزش روزانه شاخص ارزی کشور را در زمستان رقم زد (۹/ ۴ درصد). با راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی بین ایران و اروپا «SPV»، بازار شایعات نوسان‌گیران کساد شد. هفته گذشته دلالان با تمسک به شایع‌پراکنی حول ناکارآمدی این طرح و تعویق چند‌باره شروع آن، به افزایش تقاضای احتیاطی ارز دامن زدند و باعث صعود دلار به بالای مرز ۱۲ هزار تومانی شدند. با این خبر احتمال افزایش تصویب لوایح مربوط به «FATF» را در داخل کشور قوت گرفت و با کاهش نگرانی‌های اقتصادی از افت بیشتر دلار حمایت کرد. نظارت بازارساز بر قیمت‌گذاری و تحمیل زیان به دلالانی با خرید‌های قیمت بالا، روند کنونی نوسانات ارز را رقم زد.

سنگین‌ترین افت زمستانی دلار و سکه


بازار سکه
افت دو اهرمی سکه

هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ روز شنبه ضمن ثبت افت ۱۲۰ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان مبادله شد. ریزش همزمان شاخص ارزی کشور و اونس طلا پس از تجربه صعود‌های متوالی به سنگین‌ترین افت روزانه سکه در زمستان منجر شد. افزایش خوش‌بینی نسبت به آینده جنگ تجاری بین چین و آمریکا و آمار اقتصادی مناسب ایالات‌متحده در ماه ژانویه، بهای اونس طلا را کاهش داد. دلار نیز با تجربه صعود‌های متوالی که به صعود این ارز به بالای مرز روانی ۱۲ هزار تومان انجامید، در روز پنج‌شنبه روند نزولی به خود گرفت و در معاملات روز شنبه این کاهش شدت گرفت و افت روزانه ۹/ ۴ درصدی را تجربه کرد. بر همین اساس سکه نیز که در اواخر هفته قبل به روند صعودی بازگشته بود، سرعت اصلاح قیمت خود را بیشتر کرد و شاهد افت ۹/ ۲ درصدی بود.

سنگین‌ترین افت زمستانی دلار و سکه


بازار طلای جهانی
دومین رشد متوالی طلا در مقیاس هفته

هر اونس طلای جهانی طی آخرین معاملات بازار جهانی پیش از تعطیلی حدود ۴ دلار افت کرد و به سطح ۶/ ۱۳۱۷ دلار رسید. بهای طلا در طول هفته قبل ۱/ ۱ درصد افزایش یافت و در پنج‌شنبه به اوج ۱۳۲۴ دلار هم رسید، اما انتشار گزارش‌های مطلوب اقتصادی آمریکا در ژانویه باعث عقب‌نشینی بهای فلز زرد شد. جمعه گزارش شاخص مدیران خرید صنعتی آمریکا منتشر شد که بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. تعداد حقوق‌های واریزی غیر‌کشاورزی در همین ماه دو‌برابر انتظارات بود. خبر‌های مساعد از مذاکرات تجاری بین چین و ایالات‌متحده نیز خوش‌بینی‌های اقتصادی بالا رفته و به خروج جریان نقدینگی از بازار‌های امن همچون طلا منجر شده است. توقف روند رشد نرخ بهره دلار توسط فدرال‌رزرو نیز به افزایش شاخص دلار کمک کرد و با تضعیف ارز‌های غیر‌دلاری، ضمن کاهش تقاضای طلا باعث افت بهای این دارایی ارزشمند شد.

سنگین‌ترین افت زمستانی دلار و سکه


بازار اوراق مسکن
توقف تسه‌ها پس از ۵ صعود متوالی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) پس از تجربه یک هفته تماما صعودی شاهد چرخش در معاملات خود بود. «تسه۹۵۱۲» در معاملات اولین روز کاری هفته بیش از ۲/ ۱ درصد افت کرد و به سطح ۵۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. سایر سررسید‌های وام اوضاع متنوعی را در معاملات شنبه مشاهده کردند و نوسان آن‌ها از رشد بالای ۳ درصد تا افت حدود ۵/ ۲ درصد متغیر بود. گزارش تحولات مسکن بانک مرکزی در دی بیانگر وضعیت رکود تورمی بازار معاملات مسکن است که رونق «تسه‌ها» را مستقیما تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. کاهش ۶/ ۶۴ درصدی حجم معاملات و رشد ۸/ ۹۰ درصدی بهای خانه نسبت به مدت مشابه سال قبل در دی ماه رخ داد. کاهش ۵ درصدی آپارتمان‌های نوساز از کل خانه‌های به فروش رفته و افزایش گرایش متقاضیان به خانه‌های با عمر بالای ۱۶ سال هم تقاضای وام مسکن را محدود کرده است.

سنگین‌ترین افت زمستانی دلار و سکه


بازار نفت
اوج ۸۰ روزه طلای سیاه

هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس آمریکا در آخرین معاملات خود در روز شنبه به بهای ۳/ ۵۵ دلار رسید و رشد روزانه ۳ درصدی را ثبت کرد. نفت خام که تا روز آخر تغییر خاصی را نسبت به ابتدای هفته نداشت، در برآیند نیرو‌های ناهمسو صعودی شد و بازده هفتگی ۴/ ۳ درصدی را تجربه کرد. با پایان یافتن دور آخر مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن و استقبال ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده از نتایج حاصله، نگرانی از تداوم جنگ تعرفه‌ای کاهش یافت. شاخص مدیران خرید صنعتی آمریکا نیز در ماه گذشته میلادی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود و با انبساط چشم‌انداز تقاضای نفت در آینده به رشد این کالای با‌ارزش انجامید. در طرف دیگر تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا در هفته قبل ۱۵ واحد کاهش یافت و انقباض شیر عرضه به صعود طلای سیاه به اوج ۸۰ روزه انجامید.
سنگین‌ترین افت زمستانی دلار و سکه
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید