صادقیه، محله‌ای قدیمی اما مدرن

صادقیه، محله‌ای قدیمی اما مدرن

صادقیه از محله‌های دو اسمی تهران است که پیش از انقلاب اسلامی «آریاشهر» نام داشته است.

کد خبر : ۶۷۷۲۴
بازدید : ۱۸۴۸

صادقیه، محله‌ای قدیمی اما مدرن

برای کسانی که به دنبال زندگی در غرب تهران هستند، رهن و اجاره آپارتمان در صادقیه یکی از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. محله صادقیه از شمال به بزرگراه جلال آل احمد، از جنوب به خیابان شهیدگلاب ،از شرق بهب زرگراه یادگار امام وا زغرب به بزرگراه محمدعلی جناح محدود می‌شود.

بخشی از این محله در منطقه دو شهرداری و بخش‌های دیگر در منطقه پنج شهرداری تهران قرار دارد. این محله، حالا به یکی از محله‌های مهم شهر تبدیل شده و ورودی غرب تهران محسوب می‌شود.

تاریخچه محله صادقیه

صادقیه از محله‌های دو اسمی تهران است که پیش از انقلاب اسلامی «آریاشهر» نام داشته است. گفته می‌شود پس از انقلاب نام صادقیه ازنام مسجد امام صادق(ع)،که در مجاورت فلکه اول صادقیه قرار دارد، برگرفته شده است. روایت‌های متععد حاکی از آن است که این محله در دوران ناصرالدین شاه قاجار بوجود آمده است.

اگرچه امروز نشانی از آن دوران در آن دیده نمی‌شود و باقی‌مانده بناها و خیابان‌های قدیمی محله مربوط به مدرنیزاسیون دوران پهلوی دوم است. هسته اصلی آریاشهر درسال‌های 1341‌ـ 1332 تشکیل شد و در اوایل دهه چهل به دنبال اصلاحات اراضی و تزریق درآمد نفت، توسعه و رشد شهرک‌سازی وخانه‌سازی تسریع پیدا کرد و زمین‌های کشاورزی رفته رفته جای خود را به محله‌ای مدرن دادند.

در فاصله ۱۳۳۵- ۱۳۴۸محله صادقیه تا حد زیادی شکل پیدا می‌کند و خیابان محمدعلی جناح ساخته می‌شود.بعدازانقلاب 57 نیزباتوجه به تحولات اجتماعی و افزایش مهاجرت محله بیش از پیش بافت شهری پیدا کرد.ازعواملی که موجب توسعه این محله شد، آب و هوای مناسب، شیب مناسب، چشم‌اندازهای مناسب به کوه وشهر،وجود باغات و روستاهای باطراوت درمنطقه و نزدیکی به اولین بزرگراه‌های تهران بود که جذب مهاجران را به دنبال داشت و ساختمان‌سازی را گسترش داد.

ساکنان اولیه محله بیشتر یزدی بودند که شغل بیشتر آنان بساز بفروش و فروشنده مصالح ساختمانی بودند. گفته می‌شود در ابتدا ساکنین این محله عموما از مهاجرین یزدی بوده‌اند اما امروز طیف متکثری ساکن آن هستند. بعلاوه حدود یک درصد ازاهالی محله را اقلیت‌های مسیحی،کلیمی وبهایی تشکیل می‌دهند.

صادقیه در گذشته به لحاظ فرهنگی محله‌ای فقیر بود. در دوران انقلاب هم از بخش‌های آرام شهر بود که در آن تظاهرات و درگیری رخ نمی‌داد. اما در گذر زمان و با افزایش جمعیت محله انواع فعالیت‌های مردمی در این محله شکل گرفت.

امروز ده‌ها آموزشگاه باحوزه‌های متعدد آموزشي و هم‌چنین فروشگاه کتاب بزرگی در صادقیه وجود دارد که آن را به مرکزی فرهنگی تبدیل کرده است. این محله به یمن وجود انواع فروشگاه‌ها و مراکز خرید نیز از مهم‌ترین مراکز تجاری غرب تهران نیز به شمار می‌آید.

این‌ها تنها اشاره کوچکی است به ویژگی‌های خاص این محله محبوب که عده‌ بسیاری را به دنبال رهن و اجاره آپارتمان در صادقیه می‌کشاند. نرخ مصوب در محله صادقیه در هر خیابانی متفاوت است. برای آگاه شدن از نرخ رهن و اجاره آپارتمان در صادقیه می‌توان در اینترنت جست‌وجو و قیمت‌ آپارتمان‌ها را در خیابان‌های مختلف با هم مقایسه کرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید