کشف ۱۰۰ ژن مرتبط با افسردگی

کشف ۱۰۰ ژن مرتبط با افسردگی

در این مطالعه دیده شده، به هر میزان که در افراد تغییرات ژنتیکی به میان می‌آید، به همان مقدار، احتمال دچار شدن آن‌ها به افسردگی بیشتر می‌شود

کد خبر : ۶۷۷۸۸
بازدید : ۱۴۷۷
یک مطالعه بین‌المللی که در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند انجام شده نشان می‌دهد که بیش از صد نوع ژن و تغییرات آن با افسردگی ارتباط دارد. متخصصان در این پژوهش اطلاعات مربوط به دو میلیون نفر در بیست کشور را مطالعه کرده‌اند.

آن‌ها دریافتند که تغییرات ژنتیکی روی قسمت‌هایی از ارتباطات عصبی مغز تاثیر می‌گذارد که در تصمیم‌گیری و شخصیت افراد نقش دارد و آن را کنترل می‌کند.
کشف ۱۰۰ ژن مرتبط با افسردگی
در این مطالعه دیده شد به هر میزان که در افراد تغییرات ژنتیکی به میان می‌آید، احتمال دچار شدن آن‌ها به افسردگی بیشتر می‌شود

به باور پژوهشگران، این یافته علمی می‌تواند به درمان‌های بهتر افسردگی منجر شود. از هر شش نفر یک نفر در جهان به افسردگی دچار می‌شود و این بیماری بزرگترین عامل معلولیت در جهان است.

کم‌حوصلگی، بدخلقی، از دست دادن احساس لذت، کاهش میل جنسی، فکر کردن مداوم به هر چیزی از جمله نشانه‌های افسردگی به حساب می‌آید.

برخی فقط یک بار در زندگی برای چندین ماه افسردگی می‌گیرند و در بعضی دیگر افسردگی شدید باعث می‌شود در بیمارستان روانی بستر شوند و در بدترین موارد موجب خودکشی می‌شود.
کشف ۱۰۰ ژن مرتبط با افسردگی
دکتر ربکا دچار نوعی از اختلال خلقی است که باعث افسردگی شدید می‌شود

دکتر ربکا لارنس که یک دوره افسردگی شدید را تجربه کرده است که در این رابطه گفته است که تجربه هر فردی از افسردگی متفاوت است. او نوعی از اختلال خلقی دارد که باعث افسردگی بسیار شدید می‌شود، تا حدی که درمان شوک الکتریکی (ECT) دریافت می‌کند.
بیشتر بخوانید: اختلال خلقی فصل؛ شناخت و درمان
خانم لارنس می‌گوید:"برای من به مثابه فقدان کامل انرژی است. از دست دادن توانایی انجام دادن هر کاری... همین طور ناامیدی از این که چیزی ارزش انجام دادن را دارد. " این حقیقت که افسردگی در میان اعضای خانواده شایع می‌شود هم بیان‌کننده نقش عوامل ژنتیکی است. اما تاکنون مکانیسم مشخص آن مبهم باقی مانده است.
کشف ۱۰۰ ژن مرتبط با افسردگی
پروفسور اندرو مکینتاش، پژوهشگر ارشد در دانشگاه ادینبورگ

پروفسور اندرو مکینتاش، پژوهشگر ارشد این تحقیق در دانشگاه ادینبورگ درباره ارتباط ژنتیک افراد با افسردگی نظر به این مطالعه می‌گوید: "ما دریافتیم که حدود صد مورد تغییر در دی‌ان‌ای، ساختار ژنتیکی آن‌ها وجود داشت که احتمال دچار شدن آن‌ها به افسردگی را بیشتر می‌کرد. "

این تحقیق که نتیجه آن در مجله پزشکلی "نیچر نوروساینس" منتشر شده است، سرنخ‌های دیگری هم درباره کارکرد ژنتیکی به دست می‌دهد. این مطالعه بخش‌هایی از دی‌ان‌ای را شناسایی کرده که در افراد مبتلا به افسردگی و کسانی که عادت‌هایی مثل سیگار کشیدن داشته‌اند، مشترک بوده است.

یافته‌های این پژوهش همچنین فاکتور‌های شخصیتی دیگری مثل ارتباط میان روان‌رنجوری و افسرده شدن را روشن کرده است. یافته‌های اخیر باعث ایجاد امیدواری برای افرادی مثل ربکا لارنس شده است. او آخرین بار سال گذشته درمان شوک الکتریکی دریافت کرد و در حال حاضر دارو‌های مختلف ضد افسردگی مصرف می‌کند.

منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید