جزیره‌ای که تازه به دنیا آمده!

جزیره‌ای که تازه به دنیا آمده!

این جزیره در دسامبر ۲۰۱۴ پس از فوران یک کوه آتشفشان واقع در دریا ایجاد شد. در اثر این آتشفشان موجی از بخار و خاکستر و پاره سنگ به هوا بلند شد.

کد خبر : ۶۷۸۷۹
بازدید : ۱۶۲۲
زیستگاه گل‌های صورتی و جغد؛ جزیره جدیدی که سر از آب در آورد
جزیره جدیدکه نام غیر رسمی آن هونگا تونگا-هونگا هائاپائی، است در سلطنت نشین تونگا قرار دارد

دانشمندان موفق به پیدا کردن نشانه‌های حیات در یکی از تازه‌ترین جزیره‌هایی شده‌اند که چهار سال قبل در نتیجه یک آتشفشان ایجاد شده است. این جزیره که نام غیررسمی آن هونگا تونگا-هونگا هائاپائی، است در سلطنت نشین تونگا قرار دارد و هم اکنون زیستگاه بوته‌های گل‌های صورتی رنگ و مرغ‌های دریایی و حتی جغد‌های شکاری است. تونگا، مجموعه‌ای از ۱۷۰ جزیره است که در شرق استرالیا در اقیانوس آرام قرار دارد.

این جزیره دقیقا چگونه به وجود آمد؟
نام هونگا تونگا-هونگا هائاپائی، برگرفته دو جزیره‌ای است که جزیره تازه ایجاد شده بین آن دو قرار دارد. این جزیره در دسامبر ۲۰۱۴ پس از فوران یک کوه آتشفشان واقع در دریا ایجاد شد. در اثر این آتشفشان موجی از بخار و خاکستر و پاره سنگ به هوا بلند شد.

وقتی خاکستر‌ها نهایتا روی سطح آب اقیانوس فرو ریخته شدند، در اثر فعل و انفعال با آب دریا سفت و سخت شدند. یک ماه بعد بود که جزیره جدید به وجود آمد

جوان‌ترین جزیره جهان
این موضوع که فوران کوه‌های آتشفشان دریایی منجر به ایجاد جزیره‌های کوچک می‌شود، غیر معمول نیست، ولی معمولا عمر این جزیره‌ها کوتاه است. هونگا تونگا-هونگا هائاپائی، یکی از سه جزیره از این نوع است که ظرف ۱۵۰ سال گذشته به وجود آمده وبیشتر از چند ماه دوام آورده‌اند.

جس فینیکس، که تخصصش در زمینه فعالیت کوه‌های آتشفشان است، می‌گوید: "در این مورد، به نظر می‌رسد خاکستر، واکنش شیمیایی بخصوصی با آب دریا داشته که سبب شده بیش از حد معمول سفت و سخت و محکم شود. "

جس فینیکس، این جزیره را با جزیره سارتسی، واقع در ایسلند مقایسه می‌کند که به طریق مشابه در در دهه ۱۹۶۰ ایجاد شد و تا امروز هنوز از بین نرفته.

زیستگاه گل‌های صورتی و جغد؛ جزیره جدیدی که سر از آب در آورد
جزیره هم اکنون زیستگاه بوته‌های گل‌های صورتی رنگ است

مشاهدات دانشمندان در این جزیره
دان سلیبک، از پژوهشگران ناسا، یکی از کسانی بود که در ماه اکتبر گذشته از جزیره مورد بحث دیدن کرد. او می‌گوید تمام آن‌ها مثل بچه‌های دبستانی گیج شده بودند.

دن سلیبک، می‌افزاید مشاهده گِل چسبناک کم رنگی از خاک رس، در این توده آتشفشانی او را مبهوت کرده بود. دن سلیبک، اخیرا در وبلاگ ناسا نوشت: "ما واقعا نمی‌دانستیم این چه بود و هنوز هم متحیرم که از کجا آمده بود. "به گفته خانم جس فینیکس، وجود حیوانات و گیاهان را آسانتر می‌توان توجیه کرد.

"مشاهده رشد گیاهان اصلا عجیب نیست. احتمال دارد که توسط حیوانات آورده شده باشند- احتمالا از طریق فضولات پرندگان- و زمین آتشفشانی نسبتا حاصلخیز است". او اضافه می‌کند که ممکن است حیوانات از جزیره‌های مجاور آمده باشند.

زیستگاه گل‌های صورتی و جغد؛ جزیره جدیدی که سر از آب در آورد
پرستوی دریایی پشت‌سیاه در این جزیره سکنی گزیده است

طول عمر این جزیره چقدر خواهد بود؟
در سال ۲۰۱۷، ناسا پیش بینی کرد که، این جزیره بین ۶ تا ۳۰ سال دوام خواهد آورد. ولی آقای سلیبک، پس از بازدید از جزیره تا این حد خوش بین نبود و گفت: جزیره سریع‌تر از آنچه پیش بینی می‌شد از بین خواهد رفت. خانم فینیکس، می‌گوید عمر هونگا تونگا-هونگا هائاپائی محدود است.
زیستگاه گل‌های صورتی و جغد؛ جزیره جدیدی که سر از آب در آورد
در سال ۲۰۱۷، ناسا پیش بینی کرد که، این جزیره بین ۶ تا ۳۰ سال دوام خواهد آورد

"به نظر می‌رسد باران در از بین رفتن (جزیره) تاثیر دارد. به همین جهت اگر باران شدید ادامه یابد، ممکن است عمر این جزیره تنها برای یک دهه یا در همین حدود باشد. ولی گفتن آن مشکل است؛ اگر خوش شانس باشیم ممکن است برای مدت طولانی‌تری وجود داشته باشد. "

او می‌افزاید با این وجود، صرف این واقعیت که این جزیره وجود دارد خودش خیلی مهم است: "از موقع دسترسی به تصاویر مدرن ماهواره‌ای، تنها یک بار این شانس را داشته‌ایم که چنین جزیره‌ای را ببینیم. این یک آتشفشان مسحور‌کننده است. "
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید