پابند هوشمند که دنیا را سلول انفرادی می‌کند

پابند هوشمند که دنیا را سلول انفرادی می‌کند

«شما فکر می‌کنید این دستگاه الکترونیکی فرصتی را برای بودن در کنار اعضای خانواده ایجاد می‌کند؛ ولی باید بگویم این دستگاه یکی از بزرگترین کابوس‌های شبانه روز من را به وجود آورده است و وحشتناک‌ترین زندگی را در تمام عمرم رقم می‌زند.»

کد خبر : ۶۷۹۷۲
بازدید : ۱۹۴۰
پابند هوشمند که دنیا را سلول انفرادی می‌کند
استفاده از مچ بند‌های دیجیتالی پا مجهز به گیرنده ماهواره‌ای جی پی اس در سیستم عدالت کیفری امریکا رو به افزایش است و این طور که پنتاگون در آخرین گزارش خود اعلام کرده است، میزان استفاده از این پابند‌های هوشمند که مجرمان را زیر نظر می‌گیرد بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ میلادی ۱۴۰ درصد بیشتر شده است.
دولت امریکا از این دستگاه برای ردیابی موقعیت جغرافیایی هر یک از مجرمان استفاده می‌کند تا مطمئن شود آن‌ها به تمام قوانین احترام می‌گذارند، پیش از غروب آفتاب به خانه خود برمی‌گردند و تنها در زمان‌های مشخص از منزل خارج می‌شوند. این مچ بند‌های هوشمند الکترونیکی جایگزین زندان‌ها شده‌اند و به مجرمان امکان می‌دهند در کنار خانواده خود زندگی کنند.

با وجود این روزنامه گاردین در آخرین شماره خود توضیح داد که مجرمان در نقاط مختلف جهان از این ابزار به‌عنوان وسیله‌ای برای تعدی به زندگی شخصی یاد می‌کنند و آن را مخل آزادی در کنار اعضای خانواده یا در نقاط مختلف جامعه می‌دانند.

زیر نظر پابند هوشمند
«ویلیام برتس» ۶۰ ساله مجبور است هر روز در مرکز شهر اوکلند پرسه بزند تا یک پریز برق پیدا کند. او سپس بیش از دو ساعت در کنار پریز برق می‌نشیند تا باتری پابند هوشمند شارژ شود و در غیر این صورت اگر باتری دستگاه تمام شود یا «ویلیام برتس» مجبور شود برای شارژ پابند به منطقه «سَن متئو» برود، پلیس بسرعت او را دستگیر و روانه زندان می‌کند. برتس برای استفاده از این دستگاه به طور میانگین ماهانه ۸۴۰ دلار می‌پردازد و بخش اعظم درآمد ماهانه او برای استفاده از این پابند هوشمند هزینه می‌شود. این مسأله باعث شده است تا برتس بی‌خانمان شود و شب‌ها را روی صندلی عقب اتومبیل قدیمی خود بخوابد.
برتس این هفته طی مصاحبه‌ای به روزنامه گاردین گفت: «این پابند شبیه به طنابی است که دور گردن من آویخته‌اند. همواره باید از داخل کفش خود یک کابل را به پریز برق متصل کنم. براساس قوانین نباید تا زمان شارژ کامل دستگاه پایم را روی زمین بگذارم و این یکی از بزرگ‌ترین عذاب‌های شبانه روز من است.»

«جیمز کیلگور» مدیر پروژه سیستم‌های الکترونیکی در دادگستری امریکا در این خصوص می‌گوید: «گفته می‌شود پابند‌های هوشمند برای مجرمان می‌تواند به نوعی جایگزین زندان باشد. ولی باید اعتراف کنم که این دستگاه‌ها می‌توانند شرایطی شبیه به حبس انفرادی را برای آن‌ها به وجود آورند.»

قوانین مربوط به استفاده از مانیتور‌های الکترونیکی مجرمان در شهر‌های امریکا به‌صورت متفاوت اجرا می‌شود در برخی از مناطق این سیستم‌های هوشمند در دوران محاکمه و پیش از رأی نهایی دادگاه به کار گرفته می‌شوند؛ در برخی دیگر از شهر‌های امریکا سازمان‌های قضایی هزینه کامل مربوط به این پابند‌ها را پرداخت می‌کنند تا هزینه‌های نگهداری مجرمان در زندان کاهش یابد و این در حالی است که برخی ایالت‌های امریکا از مجرمان می‌خواهند به ازای استفاده از این پابند‌های هوشمند روزانه بین ۱۰ تا ۳۵ دلار پول بدهند.

پابند‌های مانیتوری علاوه بر کاهش هزینه‌های مالی، روش‌های جدید را برای کنترل و نظارت بر افراد ارائه کرده‌اند. مراکز قضایی با استفاده از این فناوری‌های هوشمند می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم مردم را زیر نظر بگیرند و رفتار آن‌ها در جوامع فقیر و حاشیه‌ای را کنترل کنند البته، هر زمان که لازم بدانند براحتی فرد مجرم را به زندان برمی‌گردانند.

مدیر پروژه سیستم‌های الکترونیکی در دادگستری امریکا در این خصوص می‌گوید: «اگر اتوبوس داخل شهری به‌دلیل ترافیک تأخیر کند و مجرم نتواند در زمان مناسب به محل مشخص برگردد، اگر باتری دستگاه تمام شود یا هر مشکل دیگری بروز کند، در کوتاه‌ترین زمان موقعیت جغرافیایی مجرم شناسایی می‌شود و مأموران پلیس او را به زندان برمی‌گردانند.»

بازار پررونق فناوری‌های پوشیدنی
بسیاری از شرکت‌های خصوصی فناوری‌های نظارتی خود را بدون هرگونه هزینه در اختیار سازمان‌های امنیتی قرار می‌دهند و در عوض، به‌صورت روزانه هزینه‌های مربوطه را از مجرم دریافت می‌کنند.

«ویلیام ادواردز» که هم‌اکنون ۳۸ سال دارد به خاطر تخلف صورت گرفته مجبور است روزانه ۲۵ دلار بپردازد تا از پابند مانیتوری مجهز به گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس استفاده کند و بر اساس حکم دادگاه، او باید از ژانویه تا آوریل ۲۰۱۹ زیر نظر مأموران امنیتی زندگی خود را ادامه دهد. او نوامبر گذشته پشت فرمان اتومبیل یکی از آشنایان خود نشسته بود که ناگهان با مأموران پلیس مواجه شد و البته صاحب اتومبیل هم در کنار او حضور داشت. پلیس امریکا در جریان بررسی‌های خود توانست مقداری مواد مخدر و یک اسلحه در کیف آن‌ها کشف کند.

ادواردز که به نوعی بیماری مزمن خونی مبتلا شده است دسامبر گذشته را در زندان آلامدا در شهر کالیفرنیا گذراند و طولی نکشید که سلامت او رو به وخامت رفت. سپس مأموران قضایی تصمیم گرفتند با استفاده از یک پابند هوشمند او را آزاد کنند. ادواردز در مصاحبه جدید خود گفت: «شما فکر می‌کنید این دستگاه الکترونیکی فرصتی را برای بودن در کنار اعضای خانواده ایجاد می‌کند؛ ولی باید بگویم این دستگاه یکی از بزرگترین کابوس‌های شبانه روز من را به وجود آورده است و وحشتناک‌ترین زندگی را در تمام عمرم رقم می‌زند.»

محدودیت آزادی مجرمان، بر اساس قوانین تصویب شده در ایالات متحده اعمال می‌شود و دادگستری این کشور با شرکت‌های خصوصی همکاری‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است تا از این طریق بتواند ضمن کاهش هزینه‌های نگهداری از زندانیان، اطلاعات دقیقی را در مورد رفتار اجتماعی آن‌ها و اتفاقات صورت گرفته در محله‌های فقیر و حاشیه‌نشین به دست آورد. اگرچه دولت امریکا هم‌اکنون در تمام ایالت‌های خود از این پابند استفاده می‌کند، ولی تاکنون هیچ گونه شفاف‌سازی در مورد نحوه بکارگیری پابند مانیتوری ارائه نشده است و بدرستی مشخص نیست این دستگاه چگونه افراد را زیر نظر می‌گیرد.

با وجود افزایش استفاده از پابند‌های هوشمند در امریکا، تاکنون هیچ پژوهشی به‌صورت دقیق و علمی نشان نداده است که دستگاه یاد شده تا چه اندازه در جلوگیری از فرار مجرمان، بازداشت مجدد یا حفظ امنیت عمومی مؤثر بوده است و در این میان برخی کارشناسان می‌گویند که مجرمان حتی با وجود این مچ بند‌های هوشمند باز هم خرید و فروش مواد مخدر را در خانه خود انجام می‌دهند. به هر حال، دولت امریکا طرحی را پیش می‌برد که به موجب آن قرار است تا پایان سال‌جاری میلادی نحوه استفاده از پابند‌های الکترونیکی تشخیص مجرمان طبق یک قانون جدید شفاف‌سازی شود.
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید