ماجرای "برف سیاه" در سیبری چیست؟

ماجرای "برف سیاه" در سیبری چیست؟

گرد زغال که عامل سیاه شدن برف در منطقه‌ی Kuzbass است، ناشی از معادن گودال باز است، که فعالان زیست محیطی می‌گویند پیامد‌های فاجعه باری برای سلامت ۲.۶ میلیون نفری که در این منطقه زندگی می‌کنند، دارد.

کد خبر : ۶۷۹۸۴
بازدید : ۷۰۴۶
فرادید | ساکنان منطقه‌ای در سیبری که محل معدن زغال سنگ است، عکس‌هایی از خیابان‌های پوشیده از برف سیاه سمی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. منتقدان می‌گویند سیاهی برف نشان دهنده‌ی فاجعه‌ی زیست محیطی ساخت بشر است.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین، در یکی از ویدیو‌ها که در شهر Kiselyovsk در منطقه‌ی Kuzbass گرفته شده، زنی با ماشین از کنار تلی از برف زغالی، زمین‌های بازی پوشیده از برف سیاه و حیاط خانه‌های مسکونی که در همین وضعیت هستند، عبور می‌کند.

زیرنویس این فیلم که توسط یک رسانه‌ی روسی ادیت شده این صحنه را صحنه‌ای «بعد از آخرالزمان» توصیف کرده است.

گرد زغال که عامل سیاه شدن برف در منطقه‌ی Kuzbass است، ناشی از معادن گودال باز است، که فعالان زیست محیطی می‌گویند پیامد‌های فاجعه باری برای سلامت ۲.۶ میلیون نفری که در این منطقه زندگی می‌کنند، دارد.

امید به زندگی در این منطقه ۳ تا ۴ سال کوتاه‌تر از امید به زندگی در میان سایر ساکنان روسیه است. مردان و زنان به طور میانگین ۶۶ و ۷۷ سال در روسیه عمر می‌کنند.

همچنین بیماری‌هایی نظیر سرطان، شکاف کام، و سل در این منطقه بالاتر از حد میانگین ملی است.

ولادیمیر اسلیویاک، یکی از اعضای گروه زیست محیطی Ecodefense می‌گوید: «پیدا کردن برف سفید بسیار سخت‌تر از برف سیاه است. گرد و غبار ناشی از زغال سنگ همیشه در هوای این منطقه وجود دارد. وقتی برف می‌بارد تازه متوجه می‌شویم که فاجعه تا چه حدی است. ممکن است در مابقی سال به چشم دیده نشود، ولی همیشه وجود دارد.»

علی رغم تنش‌های بین مسکو و لندن، روسیه اصلی‌ترین تامین کننده‌ی زغال سنگ بریتانیاست.

برخی فعالان محیط زیستی از بریتانیا درخواست کرده اند تا از ورود زغال سنگ روسیه به بریتانیا جلوگیری کند. اسیلویاک می‌گوید: «بهتر راه حل برای بهتر شدن شرایط این است که کسی زغال سنگ روسیه را خریداری نکند.»

گرد و غبار ناشی از زغال سنگ حاوی فلزات سنگین مثل جیوه و آرسنیک است. فعالان محیط زیست می‌گویند حمل زغال سنگ با ماشین‌های رو باز مشکل را بدتر کرده، زیرا با وزش باد و بارش باران گرد ذغال در شهر‌ها و رودخانه‌ها منتشر می‌شود.

منتقدان می‌گویند، مسئولان روسیه با بهره برداری از معادن رو باز که در نزدیکی شهر‌های مسکونی قرار گرفته اند، چشم‌های خود را به روی قوانین و ضوابطی که برای حفظ ایمنی و سلامت ضروری است، بسته اند.

اخیرا مردم ساکن در یکی از شهر‌های منطقه با عنوان Mysky یک آدم برفی سیاه رنگ وسط پارک بازی بچه‌ها درست کرده بودند تا به این وسیله از مسئولان شهر انتقاد کنند.

منبع: گاردین
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید