صندلی خالی واشنگتن در سازمان ملل

صندلی خالی واشنگتن در سازمان ملل

چند ماه گذشته است و هیچ نامزد رسمی برای تصدی سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل معرفی نشده است. منابع جمهوری‌خواهان و دولت مدعی شده‌اند این تاخیر صرفا به‌خاطر انبوه فرآیند رسیدگی و تایید صلاحیت نمایندگان آمریکا برای سمت‌های مختلف در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است

کد خبر : ۶۸۰۶۳
بازدید : ۸۱۳
صندلی خالی واشنگتن در سازمان ملل
هدر نائورت، سخنگوی وزارت‌خارجه ایالات‌متحده آمریکا
هدر نائورت سخنگوی وزارت‌خارجه ایالات‌متحده آمریکا دست رد به سینه ترامپ زده و گفته است که آماده نیست تا به‌عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل خدمت کند. به گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ پیش‌تر گفته بود که نائورت را به‌عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل انتخاب کرده، اما هیچ‌گاه به‌طور رسمی وی را به سنا معرفی نکرد.

هدر نائورت با انتشار یک بیانیه گفته است: برای من مایه مباهات بود که رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پمپئو، وزیر امورخارجه چنین پستی را پیشنهاد دادند، اما در دو ماه گذشته شرایط برای من و خانواده ام بسیار فرسایشی بوده، پس بهترین کار برای خانواده‌ام این بود که از پذیرش این پست سر باز بزنم.
با این حال خدمت کردن در دولت در دو سال گذشته بالاترین افتخاری بوده که در زندگی‌ام کسب کرده‌ام و به این منظور از رئیس‌جمهوری، وزیر امورخارجه و سایر همکارانم در وزارتخانه بسیار تشکر می‌کنم. در این شرایط وزارت امورخارجه گفته است که ترامپ به‌زودی اسامی نامزد‌های جدید را اعلام خواهد کرد.

یک منبع آشنا به موضوع می‌گوید: نائورت پیش از اینکه وارد وزارت‌خارجه شود، یک پرستار کودک استخدام کرد که به لحاظ قانونی حق کار در آمریکا را نداشت. این پرستار کودک مالیات نمی‌پرداخت، درحالی‌که در خانه نائورت مشغول به‌کار بود.
او زمانی که وارد وزارت‌خارجه شد، چنین چیزی را به اطلاع مقامات نرسانده بود، اما زمانی که برای پست سفیری در سازمان ملل انتخاب شد، آن‌ها را از این موضوع مطلع کرد. این منبع مطلع به کایل اتوود در سی‌ان‌ان گفت: نائورت زمانی این موضوع را فاش کرد که قصد پر کردن فرم حضور در سازمان ملل به‌عنوان سفیر آمریکا را داشت. او وقتی فهمید که ممکن است این موضوع برای وی دردسر درست کند، ترجیح داد از این پیشنهاد کناره بگیرد.

در این راستا «جاش لدرمن» خبرنگار ان‌بی‌سی‌نیوز در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: چند ماه گذشته است و هیچ نامزد رسمی برای تصدی سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل معرفی نشده است. منابع جمهوری‌خواهان و دولت مدعی شده‌اند این تاخیر صرفا به‌خاطر انبوه فرآیند رسیدگی و تایید صلاحیت نمایندگان آمریکا برای سمت‌های مختلف در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است.
نائورت که در سال ۲۰۱۷ سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا شد، حالا به‌خاطر همین مساله تحت فشار قرار گرفته است. یکی از منابع به سی‌ان‌ان گفت که این موضوع جنجال‌آفرین خواهد شد. سی‌ان‌ان هم راسا پی پرستار کودک نائورت را گرفته، اما متوجه شده است که وی کار خود را رها کرده و حتی پس از اینکه نائورت کار در سازمان ملل را هم نپذیرفته به سر کار خود بازنگشته است.

ترامپ در روز هفتم دسامبر نائورت را نامزد پست مزبور کرده بود. هم‌اینک برخی از اعضای کاخ سفید از اینکه نائورت این پست را نپذیرفته، شوکه شده‌اند. این درحالی است که یکی از منابع می‌گوید انتظار دارد نائورت حتی به پست فعلی‌اش یعنی سخنگویی وزارت‌خارجه هم بازنگردد.
ماه گذشته سی‌ان‌ان در گزارشی متذکر شد که روند معرفی نائورت به‌عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل بسیار کند است. دولت نیز ابتدا تعطیلی دولت را در این مساله موثر دانسته بود، اما به‌رغم اینکه دولت بازگشایی شد، بازهم به‌طور رسمی نائورت، به‌عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل معرفی نشد. چند منبع می‌گویند که برای معرفی وی احتمالا اشکالاتی وجود داشته است.
منابع می‌گویند که پیش‌تر ترامپ چند نامزد دیگر را برای حضور در این پست بررسی کرده است. برخی می‌گویند نام افرادی همچون ریک گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، جیمی مک‌کورت، سفیر آمریکا در فرانسه و کلی کرافت، سفیر آمریکا در کانادا برای این منظور از سوی ترامپ در نظر گرفته شده است. در این زمینه همچنین طرحی مدنظر بوده که مقام این پست را تقلیل دهند و آن را به‌طور مستقیم به وزارت‌خارجه آمریکا بسپارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید