راز اثر داوینچی؛ آیا گرانترین نقاشی جهان تقلبی است؟

راز اثر داوینچی؛ آیا گرانترین نقاشی جهان تقلبی است؟

متی لاندریس پژوهشگر کالج ولسفون دانشگاه آکسفورد گفت: " این نقاشی را "برناردینو" دستیار داوینچی کشیده است."

کد خبر : ۶۸۰۹۲
بازدید : ۴۵۷۵
آیا گرانترین نقاشی جهان تقلبی است؟
۱۵ ماه از خرید تابلوی نقاشی "سالواتور ماندی" (Salvator Mundy) توسط شاهزاده عرب میگذرد که ژانک فرانک مورخ هنری فرانسوی می‌گوید: این تابلو را " لئوناردو داوینچی" نکشیده است بلکه کار یکی از دستیاران اوست. اما موزه لوور در پاسخ به این ادعا گفت:" نظر ژانک، نظر شخصی اوست و هیچ دلیلی برای اثبات آن ندارد و موزه لوور آن را نمی‌پذیرد"

موزه لوور درخواست خود را مبنی بر قرض گرفتن این تابلو و نمایش آن در ماه اکتبر ارائه کرده است. این تابلو در سال ۲۰۱۱ در نیویورک به حراج گذاشته و به مبلغ ۴۵۰ میلون دلار فروخته شد. قرار بود در ماه سپتامبر این نقاشی در موزه لوور ابوظبی به نمایش گذاشته شود، اما برگزاری این نمایشگاه بدون هیچ توضیحی لغو شد.

"سالواتور ماندی" با القای مفهوم " مسیح نجات دهنده جهان است" کشیده شده است، اما در اینکه این اثر کار لئوناردو داوینچی است شک و شبهاتی ایجاد کرده و برخی معتقدند که دستیار داوینچی آن را کشیده است.

ژاک فرانک خطاب به کارمندان لوور تأکید کرد که این نقاشی اثر داوینچی نیست. او در نامه‌ای به "امانوئل مکرن" رئیس جمهور فرانسه هشدار داد:" که نشان دادن این اثر تقلبی در نمایشگاه پاییزی موزه لوور رسوایی بزرگی برای دولت و ملت فرانسه خواهد بود. ".

اما موزه لوور همچنان بر قرض گرفتن این تابلو و نمایش آن در ماه اکتبر اصرار دارد و منتظر پاسخ مقامات عرب است. (این نقاشی متعلق به بن سلمان است و طبق گفته سفارت عربستان هیچ کس جز خانواده سلطنتی نمی‌دانند در حال حاضر تابلو کجاست)

اما شواهد حاکی از ان است که ظاهر نقاشی از سال ۲۰۱۱ که فروخته شد تا به الان تغییراتی کرده است.

بر پایه اظهارات فرانک، در ماه آگوست " متی لاندریس" پژوهشگر کالج ولسفون دانشگاه آکسفورد گفت: " این نقاشی را "برناردینو" دستیار داوینچی کشیده است. "
تابلوی سالواتور موندی (Salvator Mundi) به معنای مُنجی جهان، اثری است که گفته می‌شود متعلق به لئوناردو داوینچی نقاش مشهور ایتالیایی است که در آن شمایل حضرت مسیح (ع) به تصویر کشیده شده است. تا سال 2005 هنوز اصالت این تابلو تأیید نشده بود. چندین سال پیش این تابلو توسط میلیاردر روسی به نام «دمتری ریبووولیف» به قیمت 127 میلیون دلار خریداری‌شده بود و بعد دوباره تابلو به فروش رفت.
این بار خریدار بن سلمان سعودی بود که در حراج کریستیز به قیمت بی‌سابقه ۴۵۰ میلیون دلار تابلو را خرید و رکورد فروش آثار هنری جهان را شکست.
بن سلمان به‌واسطه یکی از شاهزادگان سعودی نزدیک به خود به نام «بدر بن عبدالله بن محمد بن فرحان آل سعود» در این حراجی شرکت کرده و علت خریداری این تابلو را وجود نماد‌های دینی در آن اعلام داشته است.
پیش از این رکورد گران‌قیمت‌ترین تابلوی جهان متعلق به تابلو «زنان الجزایر» اثر پیکاسو بود که به قیمت 179 میلیون دلار در سال 2015 فروخته شد.
منبع: dailymail
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید