از زنی که خوب کتک می‌خورد، تقدیر شد!

از زنی که خوب کتک می‌خورد، تقدیر شد!

چرا هیچ جوابی به مسائل پیش‌آمده پس از پخش این برنامه داده نشده است؟ چرا صداوسیما پاسخ‌گو نیست؟ چرا این برنامه که اتفاقا از صفحات اینستاگرامش برای رأی‌گیری استفاده می‌کند، پس از گذشت چند روز هنوز اهداف این برنامه را روشن نکرده است؟

کد خبر : ۶۸۲۸۹
بازدید : ۱۵۲۳
از زنی که خوب کتک می‌خورد، تقدیر شد!
در یکی از برنامه‌های پرطرفدار صداوسیما و با مجری مشهورش، اتفاق عجیبی رخ داده است که در دو، سه روز گذشته بسیاری نسبت به آن اعتراض کرده‌اند؛ هم رسانه‌ها و هم مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی. به نظر می‌رسد کمتر کسی در برابر این برنامه و رفتاری که شده است بی‌تفاوت بماند و در ذهنش علامت‌سؤال‌های بسیاری شکل نگیرد.
در این برنامه میهمانان زن و شوهر و دو دختر کوچکشان بوده‌اند که شاید تنها دلیل حضورشان این بوده که خانم ۲۷ بار تقاضای طلاق کرده است، آن هم به دلیل کتک‌خوردن و هربار نیز این ماجرا فراموش شده و البته دوباره به شکل دیگری تکرار شده است.
وقتی سخنان مرد را گوش می‌کنید هیچ احساس تأسفی در آن به بیننده القا نمی‌شود و باافتخار از اینکه زود برای شکایت و درخواست طلاق اقدام می‌کرده‌اند و البته با یک تلفن هم دلشان تنگ می‌شده و به سوی هم بازمی‌گشته‌اند، روایت می‌کند.

۱- قدرت رسانه‌های جمعی بر کسی پوشیده نیست، به همین دلیل است که بار‌ها میهمانانی که عجیب رفتار می‌کنند به تلویزیون دعوت می‌شوند، اما سؤال اینجاست که پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؛ یعنی حضور این زن و شوهر با چه توجیهی قابل‌قبول است؟ آیا همان‌طور که بسیاری در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند، به دلیل این است که هدف تلویزیون عادی‌سازی کتک‌خوردن زنان از مردان است؟

حق کودکانی که در این برنامه حضور دارند و باافتخار شنونده این ماجرا هستند هم در نظر گرفته شده است؟

۲- چرا هیچ جوابی به مسائل پیش‌آمده پس از پخش این برنامه داده نشده است؟ چرا صداوسیما پاسخ‌گو نیست؟ چرا این برنامه که اتفاقا از صفحات اینستاگرامش برای رأی‌گیری استفاده می‌کند، پس از گذشت چند روز هنوز اهداف این برنامه را روشن نکرده است؟

۳- آیا راهی برای اینکه مخالفان این برنامه نسبت به آن اعتراض کنند نیز وجود دارد؟ آیا امکان حضور وکلا و فعالان حقوق زنان و کودکان در این برنامه هست؟

۴- چگونه می‌توان در برابر این‌گونه برنامه‌ها اعتراض کرد؟ آیا امکان شکایت وجود دارد؟ آیا امکان اعتراض به روند قانون که اجازه طلاق‌گرفتن به زن بعد از ۲۷ بار درخواست نمی‌دهد چطور؟

این چند سؤال با دیدن این برنامه بلافاصله به ذهن مخاطب می‌رسد. بسیاری از کاربران نیز اعتراض کرده‌اند. از جمله آذر منصوری نیز خطاب به صداوسیما نوشته است: «آیا شما نمی‌دانید عامل اصلی تداوم #خشونت_علیه_زنان آموزش‌های غلط است. شما با تولید این برنامه‌ها و عادی نشان‌دادن این خشونت به تعداد بینندگان خود به تداوم و حتی تشدید آن کمک می‌کنید».

یا کاربر دیگری نوشته است: «از زنی که بعد از ٢٧ بار درخواست #طلاق به‌خاطر #کتک‌خوردن از همسر نتونست طلاق بگیره تقدیر کردن. نمیدونیم گریه کنیم یا بخندیم». دیگری نوشته است: «کل هنر زوجی که به برنامه دعوت شده‌اند کتک‌زدن و کتک‌خوردن است (زوج ایده‌آل صداوسیما) موجودی منفعل که برای حفظِ «بنیان خانواده» هرگونه توهین و تحقیر و ظلم رو تحمل می‌کنه و دم نمی‌زنه، تا سر حد جان «فداکاری» می‌کنه تا خم به ابروی آقا نیاد»؛
و دیگری سؤال کرده: «واقعا می‌شود تصور کنیم چنین مصاحبه‌هایی بی‌غرض و تصادفی انجام میشه!» دیگری نوشته است: «زن‌های زیادی را میشناسم که آزار جسمی و روحی می‌شوند و در نهایت سکوت می‌کنند و طلاق نمی‌گیرند چرا؟ چون قوانین حمایت‌گر زن نداریم، چون در قانون مرد ولیِ بچه است و متأسفانه نقطه‌ضعف زنان حس مادری و... حالا هم که دارند کتک‌خوردن و دم‌نزدن را به افتخاری در کارنامه زنان تبدیل می‌کنند».
دیگری پرسیده است: «ارزش‌های اون خانواده‌ای که شما تبلیغش رو می‌کنین چیه که باید در هر شرایطی حفظش کرد؟ مهم نیست اون زن چه حسی داره یا چقدر این زندگی کیفیت داره؟».

سؤال اصلی این است که این ماجرا به کجا می‌رسد؟ ماجرای زنی که همان شب اول ازدواج کتک خورده و مردی که راحت می‌گفت: خیلی‌اوقات شب‌ها که به خانه می‌آمدم، عصبانی می‌شدم و همسرم را حسابی می‌زدم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید