دختر بندر بن‌سلطان در واشنگتن چه می‌کند؟

دختر بندر بن‌سلطان در واشنگتن چه می‌کند؟

سیاری از ناظران درباره این حکم‌ها تعمق کرده و انگشت به دهانند؛ آن هم در زمانی که ملک‌سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سعودی، در شرم الشیخ مصر برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا به سر می‌برد. از آن طرف محمد بن‌سلمان هم تازه از تور آسیایی خود به کشور بازگشته تا در غیاب پدر کشور را اداره کند.

کد خبر : ۶۸۳۱۵
بازدید : ۲۶۸۹
دختر بندر بن‌سلطان در واشنگتن
محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، طی حکم‌هایی، شاهزاده ریما دختر بندر بن‌سلطان را به‌عنوان سفیر جدید عربستان در واشنگتن به‌جای خالد بن‌سلمان تعیین و خالد بن‌سلمان را نیز به‌عنوان معاون وزیر دفاع منصوب کرد. الجزیره در گزارش دیروز یکشنبه (۵ اسفند) نوشت این برای اولین بار در تاریخ عربستان است که یک شاهزاده زن به سمت سفیر این کشور در واشنگتن منصوب می‌شود.

ریما بنت‌بندر دختر شاهزاده بن‌سلطان است که طی سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده بود. خانم بنت‌بندر در آمریکا بزرگ شده است و از معدود شاهزادگان زن عربستان است که در عرصه عمومی حضور دارد. او که به‌عنوان مدافع حقوق زنان شناخته می‌شود، پیش از این در کمپین‌هایی با محوریت مشارکت بیشتر زنان عربستانی در حوزه ورزش فعالیت کرده است. بنت بندر در شرایطی در مصدر کار قرار می‌گیرد که رابطه این دو متحد استراتژیک و فرامنطقه‌ای (آمریکا و عربستان) در پی قتل جمال خاشقجی، دستخوش تنش شده است.
ریما در اولین واکنش به این حکم در توییتر نوشت: «صادقانه‌ترین عبارت‌های تشکر خود را به خادم حرمین شریفین و ولیعهد سعودی به‌دلیل این اعتماد ارزشمندشان جهت تعیین بنده به‌عنوان سفیر در آمریکا تقدیم می‌دارم و در مسیر خدمت به کشورم، رهبران و مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهم کرد.» ریما قبل از تعیین برای این پست از اوت ۲۰۱۶ نماینده رئیس سازمان کل ورزش عربستان در بخش زنان بود و همچنین از اکتبر ۲۰۱۷ به‌عنوان رئیس شورای اداره فدراسیون ورزش همگانی عربستان تعیین شد.
بسیاری از ناظران درباره این حکم‌ها تعمق کرده و انگشت به دهانند؛ آن هم در زمانی که ملک‌سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سعودی، در شرم الشیخ مصر برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا به سر می‌برد. از آن طرف محمد بن‌سلمان هم تازه از تور آسیایی خود به کشور بازگشته تا در غیاب پدر کشور را اداره کند.
دلیل این حیرت در میان ناظران این است که چرا او به جای پدر این حکم‌ها را امضا کرده است. دفتر سلطنتی روز شنبه اعلام کرده بود، ملک‌سلمان، ولیعهد را در مدت حضورش در مصر و غیبتش در کشور به‌عنوان جانشین تعیین کرده تا به اداره امور کشور بپردازد. ناظران انتظار دارند که این تغییر ابعادی فراتر از بعد سیاسی داشته باشد. یکی از ابعاد این موضوع، دور ساختن شاهزاده خالد بن‌سلمان برادر کوچک‌تر محمد از واشنگتن است که مبادا درخصوص پرونده جمال خاشقجی، که دوم اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، مورد مواخذه و بازخواست قرار بگیرد، زیرا او قبل از رفتن خاشقجی به استانبول با این روزنامه‌نگار در واشنگتن دیداری داشت.
این درحالی است که برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند، انتصاب او به‌عنوان معاون وزیر دفاع می‌تواند نشانه‌ای برای آماده‌سازی و آموزش او باشد تا در آینده در صورتی که محمد بر تخت سلطنت تکیه زد او ولیعهد شود. افزون بر این، سپردن ارتش به خالد در آینده و سرپرستی وزارت دفاع که از مهم‌ترین وزارتخانه‌های عربستان محسوب می‌شود، امری مهم است و شاهزاده خالد برادر کوچکتر محمد است که حاکم دوفاکتوی عربستان محسوب شده و کسی است که وزارت دفاع را هم هدایت می‌کند.
خالد به‌طور گسترده همراه ارتش آمریکا در آمریکا و عربستان آموزش دیده است از جمله آموزش در پایگاه هوایی نیلیس در ایالت نوادا.

او بعد از پایان ماموریت‌های پروازی (به‌دلیل ایجاد مشکل در ناحیه کمر) در دفتر وزیر دفاع مشغول شد و مشاور مدنی عالی‌رتبه در وزارت دفاع در زمان خدمت نظامی‌اش بود. در اواخر ۲۰۱۶ خالد به آمریکا منتقل و به‌عنوان مشاور در سفارت عربستان مشغول به‌کار شد و در نهایت به سفارت در این کشور منصوب شد.
او از سال ۱۹۴۵ دهمین سفیر سعودی در آمریکاست. اما درباره تعیین شاهدخت ریما ناظران معتقدند، این به منزله ترفیع او محسوب می‌شود و تلاشی است برای سرپوش گذاشتن به ظلمی که در حق زنانی نظیر لجین الهذلول، عزیزه الیوسف و ایمان النفجان ... روا داشته شده است. «بسما مومانی»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه واترلو کانادا، به الجزیره گفت که انتصاب ریما در راستای بهبود چهره عربستان انجام می‌گیرد تا نشان دهد که سران سعودی به پیشرفت زنان و بهبود جایگاه آن‌ها متعهدند.
او همچنین معتقد است: «پس از یک سال پر آشوب، اکنون سران عربستان فکر می‌کنند وقت آن رسیده تا هم چهره دیگری از خود نشان دهند و هم توجهات را از مساله خاشقجی دور کنند. با این انتصاب همچنین می‌خواهند از فشار به عربستان در آمریکا و دیگر پایتخت‌های قدرتمند به‌خاطر جنگ در یمن بکاهند.» ب
ه نظر ناظران، تعیین ریما می‌تواند تقدیر از شاهزاده بندر بن‌سلطان به دلیل ارتباط قوی‌اش با محمد بن‌سلمان و حمایتش از ولیعهدی او باشد، در حالی که با طوفانی از مخالفت شاهزادگان خاندان سلطنتی روبه‌رو بود. شاهدخت ریما از طرف مادری نیز دختر هیفا الفیصل دختر فیصل بن عبدالعزیز پادشاه فقید سعودی است. نکته جالب دیگر اینکه سعود الفیصل وزیرخارجه پیشین عربستان دایی اوست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید