پیامد‌های تعدیل نیرو در پایان سال

پیامد‌های تعدیل نیرو در پایان سال

اگر شما انسانی هستید که توان نابودی بشریت را دارد، پس ممکن است استدلال کنید که اخراج کارمندان در تعطیلات امری کاملا منطقی است. بسیاری از شرکت‌ها مطابق با یک تقویم بودجه سالانه عمل می‌کنند و به این ترتیب از تجربیات خود پیروی می‌کنند.

کد خبر : ۶۸۳۲۰
بازدید : ۸۵۴۹۹
پیامد‌های تعدیل نیرو در پایان سال
اغلب در روز‌های پایانی سال چند امر مسلم در کسب‌وکار‌ها وجود دارد که باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرند. معمولا پایان سال، متداول‌ترین زمان برای اخراج کارمندان است. من در مرکز مشاوره مدیریتم در پایان سال با دو گونه از افراد مواجه می‌شوم؛ افرادی که جویای کمک هستند و می‌گویند: من به تازگی اخراج شدم و نمی‌دانم چه کار کنم و افرادی که به دنبال بهانه‌ای برای اخراج کارمندان می‌گردند. نکته نخست، اجتناب‌ناپذیر است.
اما دومی یکی از رفتار‌های آزاردهنده است چرا که اخراج افراد در شگفت‌انگیزترین زمان سال، تقریبا همیشه امری تاسف برانگیز است.

چرا این اتفاق رخ می‌دهد: اگر شما انسانی هستید که توان نابودی بشریت را دارد، پس ممکن است استدلال کنید که اخراج کارمندان در تعطیلات امری کاملا منطقی است. بسیاری از شرکت‌ها مطابق با یک تقویم بودجه سالانه عمل می‌کنند و به این ترتیب از تجربیات خود پیروی می‌کنند.
در سال‌های بحرانی برای کسب و کار‌ها کاهش هزینه‌ها یک راه آسان برای ایجاد یک حد پایین برای هزینه‌ها است. همچنین یک نکته روان‌شناختی درباره آخر سال وجود دارد که می‌گوید لازم نیست بار اضافی را با خود به سال بعد ببریم. بعضی از مدیران می‌گویند ماه‌های وسط سال زمان مناسبی برای اخراج کارمندان نیست، آن‌ها استدلال می‌کنند که پایان سال می‌تواند زمان بهتری برای این کار باشد.
یکی از مدیرانی که با او درباره این موضوع حرف می‌زدم، گفت: «آسان نیست که هر کسی را بدون برنامه مشخص و با توجه به زمان اخراج کنیم. اما این اتفاق باید بیفتد و تصمیمات باید بر عوامل زیادی استوار باشد. با وجود این، زمان‌بندی مشخص برای این کار نمی‌تواند یکی از این عوامل باشد.» آن مدیر اشتباه می‌کرد چرا که نیروی کار از انسان‌ها تشکیل شده است، نه روبات‌ها.

چرا باید از آن پرهیز کنید
دلایلی برای نادرست بودن این تصمیم وجود دارد. پرهیز از اخراج کارمندان در پایان سال و تمرکز بیشتر بر ارائه خدمات با توان بیشتر باعث می‌شود که از شرکت شما تقاضای کالا و خدمات بیشتری شود. در این صورت ممکن است در صورت اخراج کارمندان، بتوانید به مشتریان بیشتری فکر کنید.
همچنین کارکنانی که اخراج نشده‌اند باید فشار زیادی را تحمل کنند. چرا که تعطیلات برای بسیاری از افراد اضطراب‌آور است. زمانی که شما در ماه پایانی سال تعدادی از کارکنان را تعدیل می‌کنید، مسوولیت‌های اضطرا‌ب‌آور آن‌ها به کارمندان باقی‌مانده شرکت منتقل می‌شود؛ و اگر اثرات این تصمیم شما زیاد باشد، ممکن است به‌طور قابل توجه و غیرمنتظره‌ای، باری بر دوش کارمندان بگذارد که اضطراب زیاد، افزایش ساعت کاری و دوری از اهداف و برنامه‌های آینده را برای آنان به همراه داشته باشد. به گونه‌ای که حتی یک جشن تعطیلات خوب و پاداش آخر سال هم ممکن است نتواند از باری که بر دوش آن‌ها گذاشته‌اید، بکاهد.

این تصمیم شما، پیامد‌های درازمدت خواهد داشت. این تاثیرات حتی ممکن است تا مدتی پس از شروع سال جدید نیز، روی کارمندان شما باقی بماند. جنیفر اسمایسر، مشاور منابع انسانی، می‌گوید که همیشه پیش از شروع تعطیلات، مدیران را در رابطه با پیامد‌های تعدیل و اخراج کارمندان راهنمایی می‌کند.
«مهم نیست که تعدیل کارمندان تا چه حد کار درست و مهمی در جهت کاهش هزینه‌ها باشد، چرا که این اتفاق وحشتناک، بهره‌وری کارمندان را کاهش می‌دهد و درگیری آن‌ها را زیاد می‌کند. حتی زمانی که دلیل تعدیل قابل درک باشد، مدیری که کارمندان را در آخر سال اخراج می‌کند مانند یک شیطان به نظر می‌رسد. این اقدام تاثیرات بلندمدتی روی نظر کارمندان نسبت به مدیر و حس امنیت شغلی در آن‌ها می‌گذارد.»
شما می‌توانید منطقی‌ترین توضیحات را به کارمندان خود بدهید، اما در آخر، آن‌ها در حالی به شما می‌نگرند که انگار به فردی که بدترین تصمیات و رفتاری غیر انسانی را دارد، نگاه می‌کنند.

اخراج کارمندان ممکن است تاثیری واقعی بر حد پایین هزینه‌ها نداشته باشد. شاید ابتدا این‌گونه به نظر برسد که هزینه‌ها کم شده است، اما ممکن است در عمل چنین نشود! پیتر کاپللی، مدیر مرکز منابع انسانی وارتون، می‌گوید «شواهدی وجود ندارد که همیشه تعدیل نیرو به عملکرد مالی شرکت‌ها کمک کند و این موضوع تنها زمانی که شرکت دچار تنگدستی شدید شده باشد، برای کارمندان قابل درک است.»

آیا تعدیل نیرو در پایان سال، می‌تواند قابل قبول باشد؟
با همه آنچه گفته شد، در بعضی مواقع، اخراج کارمندان در پایان سال، گریزناپذیر است. برای نمونه: رفتار نادرست یک کارمند که کارمندان دیگر را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد (که متاسفانه به‌طور اتفاقی مصادف با تعطیلات شده باشد). شرکت با وجود کاهش حقوق و دستمزدها، با خطر سقوط مواجه باشد: در این شرایط انتخابی بین بد و بدتر صورت می‌گیرد، ولی همچنان پیامد‌های بد اخراج کارمندان به قوت خود باقی است. در این مورد با چشمان کاملا باز پیش بروید و خود را برای گفت‌وگویی واقعی و روشن در مورد اتفاقی که رخ داده و همچنین امنیت شغلی، با کارمندانتان آماده کنید.

اگر چنین چیزی اجتناب‌ناپذیر است، از آن مراقبت کنید

تعطیلات پایان سال مصادف با زمان محبت و عشق ورزیدن به هم‌نوع است. در صورتی که اخراج کارکنانی که به جرم سنگینی مرتکب شده‌اند، گریزناپذیر باشد، کمترین کاری که می‌توانید در مورد آن‌ها انجام دهید، این است که با آن‌ها رفتاری داشته باشید که انتظار دارید دیگران در چنین موقعیتی با شما داشته باشند چرا که ماه پایان سال یکی از بدترین ماه‌ها برای پیدا کردن شغل است.
یک بسته پیشنهادی حمایتی و همچنین مساعدت‌های دوره بیکاری، می‌تواند از سختی این دوره بکاهد. رفتار شما هنگام اخراج کارمندان، درست به اندازه رفتار شما هنگام مدیریت اهمیت دارد.
مهم نیست چه توافقی بین شما و کارمند اخراج شده صورت گرفته باشد، مهم این است که پس از تعدیل شما باید توضیحاتی را برای کارمندان باقی‌مانده آماده کنید که نشان می‌دهد قرار است چه رفتاری با آن‌ها داشته باشید. چه داستانی را می‌خواهید تعریف کنید؟ آیا می‌خواهید کسی باشید که کارمندان را بدون فراهم آوردن مقدمات لازم اخراج کرده است؟
یا اینکه با حفظ وقار و کاهش اضطراب آنان شرایطی را فراهم آوردید که بتوانند به راحتی از شرکت جدا شوند؟ این انتخاب شماست که نیازمند اراده‌ای برای انجام کار درست است. سازمان‌ها و مشاوران کسب و کار زیادی در سراسر جهان برای دست یافتن به تجربیات شگفت‌انگیز کاری از طریق ترکیب روان‌شناسی مثبت سازمانی و تکنیک‌های ذهن برای داشتن رویکرد مناسب برای این تصمیم مهم تلاش کرده‌اند.
مترجم: سمیرا نوری
منبع: Forbes
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید