بازگشت آرامش به بازار‌های داخلی

بازگشت آرامش به بازار‌های داخلی

هر سکه طرح جدید بهار آزادی دیروز افت روزانه ۲۰ هزار تومانی را تجربه کرد و ساعت ۱۶ به قیمت ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان مبادله شد.

کد خبر : ۶۸۳۹۷
بازدید : ۱۰۳۵۲
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
رشد ظریف دماسنج بورس
شاخص کل بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته ۳۵/ ۰ درصد رشد داشت و به ارتفاع ۱۶۵ هزار و ۲۹۵ واحد رسید. رد استعفای وزیر امور خارجه توسط رئیس‌جمهور از ترس معامله‌گران کاست و با افزایش تقاضا رشد دماسنج بازار را رقم زد. در عین حال از عمق معاملات کم شد و سرمایه‌داران تمایلی به خرید‌های سنگین و فروش سهام در قیمت‌های فعلی از خود نشان ندادند.
بانکی‌ها و شیمیایی‌ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. احتمال تمدید معافیت‌های مالی موجود و انتظار برای به نتیجه رسیدن موضوع FATF عامل رونق گرفتن سهام بانکی بود. با کاهش قدرت نقدینگی بورس شاهد رشد گروه‌های کوچک‌تر بازار بودیم و همین امر منجر به افزایش بیشتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل شد. ارزش معاملات خرد چهارشنبه بورس تهران (با حذف بلوک و اوراق) ۳۲۸ میلیارد تومان بود.

بازگشت آرامش به بازار‌های داخلی

بازار ارز
تنزل دلار به زیر مرز حمایتی
سرانجام در پنجمین روز هفته نرخ ارز به زیر مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رفت تا نخستین سطح حمایتی دلار شکسته شود. ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا ضمن ثبت افت روزانه ۷۰ تومانی به قیمت ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رفت.
نوسان‌گیران تلاش داشتند تا با حفظ مرز حمایتی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان مقدمه را برای افزایش دوباره نرخ ارز فراهم کنند، اما دو عامل نقشه آن‌ها را خنثی کرد. در درجه اول حل شدن موضوع استعفای دکتر ظریف و بازگشت ایشان به هیات دولت از فشار سیاسی بازار ارزکاست و منجر به کاهش تقاضای احتیاطی برای دلار شد.
به این ترتیب مهم‌ترین بهانه بازیگران افزایشی بازار دلار از بین رفت. از سمت دیگر روند مناسب فروش دلار توسط صرافی‌های بازارساز با تقویت مجرای عرضه، بازگشت آرام دلار را به نرخ‌های پایین‌تر فراهم کرد.

بازگشت آرامش به بازار‌های داخلی

بازار سکه
سومین افت متوالی سکه
هر سکه طرح جدید بهار آزادی دیروز افت روزانه ۲۰ هزار تومانی را تجربه کرد و ساعت ۱۶ به قیمت ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان مبادله شد.
در معاملات دیروز افت ۵/ ۰ درصدی نرخ ارز با غلبه بر رشد ۱۵/ ۰ درصدی بهای جهانی طلا، کاهش ۴/ ۰ درصدی سکه را رقم زد. با رد شدن استعفای وزیر امور خارجه توسط رئیس‌جمهور و حضور دکتر ظریف در مراسم استقبال از نخست‌وزیر ارمنستان در صبح چهارشنبه از تب سیاسی بازار کاسته شد.
با فروکش هیجانات غیر اقتصادی از تقاضای احتیاطی بازار ارز کم شد. میزان خرید سکه نیز در سطح پایین‌تری نسبت به روز‌های پیشین قرار داشت. از سمت دیگر با موضع‌گیری فدرال رزرو آمریکا درخصوص سیاست صبورانه در مورد رشد نرخ بهره دلار بهای جهانی اونس طلا اندکی بهبود یافت، اما ثبات نسبی شاخص دلار از افزایش بیشتر اونس طلا جلوگیری کرد.

بازگشت آرامش به بازار‌های داخلی

بازار طلای جهانی
ریز نوسان فلز زرد
هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ چهارشنبه ضمن ثبت رشد روزانه ۲ دلاری به بهای ۱۳۲۷ دلار به فروش رفت. ثبات نسبی شاخص دلار باعث شد که طلا در طول روز قبل نوسان چندانی نداشته باشد. سه‌شنبه آقای پاول رئیس فدرال رزرو در سنای آمریکا به تشریح وضعیت اقتصاد این کشور پرداخت.
شامگاه سه‌شنبه پاول اعلام کرد که هیچ عجله‌ای در مورد تغییر نرخ بهره دلار ندارد و در صورت لزوم، کوچک‌سازی ترازنامه این نهاد را تغییر خواهد داد. پس از این سخنان شاخص دلار اندکی کاهش یافت، اما با عقب‌نشینی پوند در مقابل دلار و عملکرد فراتر از انتظار شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکا در ماه فوریه افت ابتدای روز خود را جبران کرد. دومین جلسه رئیس فدرال رزرو شامگاه چهارشنبه برگزار خواهد شد و جزئیات بیشتر درخصوص سیاست آتی این نهاد می‌تواند روند قیمت طلا را متحول کند.

بازگشت آرامش به بازار‌های داخلی

بازار اوراق مسکن
پایان روند کاهشی حجم معاملات مسکن
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی معاملات آخرین روز کاری هفته به میزان ۶/ ۳ درصد کاهش یافت و به قیمت ۵۱ هزار و ۵۲۵ تومان به فروش رفت. دومین افت سنگین هفتگی، کف قیمتی این اوراق را از دوم دی‌ماه رقم زد. تمامی سررسید‌های وام دیگر (به جز تسه ۹۶۰۲) با افت‌های نسبتا سنگین در محدوده منفی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آن‌ها به مرز ۵۳ هزار تومانی نزدیک‌تر شد.
گزارش تحولات بازار مسکن تهران در بهمن‌ماه با یک روز تاخیر توسط بانک مرکزی منتشر شد. بر اساس این گزارش روند نزولی حجم معاملات مسکن پایتخت سرانجام متوقف شد و تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در ماه جاری نسبت به دی ۳۹ درصد افزایش یافت. با این حال کاهش ۲/ ۴۹ درصدی تعداد معاملات نسبت به بهمن سال گذشته از رکود ادامه‌دار بازار مسکن حکایت دارد.

بازگشت آرامش به بازار‌های داخلی


بازار نفت
صعود نفت با سیگنال سعودی
هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» ساعت ۱۶ روز گذشته به بهای ۵/ ۵۶ دلار فروش رفت که بیانگر رشد روزانه ۶/ ۱ درصدی است. حمایت مقامات نفتی عربستان از برنامه کاهشی نفت اوپک اثر پیام توییتری ترامپ را خنثی کرد و نفت را به مدار صعود بازگرداند. خالد الفالح، وزیر نفت عربستان ضمن تاکید بر لزوم تداوم سیاست کاهشی اوپک و کشور‌های همکار گفت که روند نزولی تولید نفت این کارتل نفتی تا پایان ماه ژوئن ادامه می‌یابد و این تصمیم به مصلحت هم متقاضیان و هم کشور‌های تولید‌کننده نفت است.
موسسه نفت آمریکا نیز در گزارش سه‌شنبه‌شب خود پیش‌بینی کرد که موجودی‌های تجاری نفت آمریکا در هفته قبل به میزان ۲/ ۴ میلیون بشکه کاهش یافته است. در صورت تطابق این پیش‌بینی با آمار رسمی اداره انرژی آمریکا، بهای نفت با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.
بازگشت آرامش به بازار‌های داخلی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید