بدون پول، فرزند شادمان نمی‌کند!

بدون پول، فرزند شادمان نمی‌کند!

اگر والدین مجبور باشند برای بزرگ کردن فرزندانشان هزینه‌های سنگینی متقبل شوند؛ آن وقت یا داشتن فرزند هیچ حس خاصی را در آن‌ها ایجاد نمی‌کند یا باعث می‌شود آن‌ها احساس منفی پیدا کنند.

کد خبر : ۶۸۳۹۹
بازدید : ۲۴۹۳
فرادید | نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که داشتن فرزند به شرطی می‌توانست باعث خوشحال‌تر شدن افراد شود که شرایط اقتصادی بهتر بود و بزرگ کردن یک بچه تلاش و هزینه‌ای که اکنون می‌طلبد، را طلب نمی‌کرد.

در حدود ۴۰ درصد از افراد در آمریکا می‌گویند به سختی نیاز‌های اولیه زندگی مثل خوراک و مسکن را تامین می‌کنند.

کاهش نرخ باروری در آمریکا به مرز هشدار رسیده است. با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که تمایل به داشتن بیش از یک فرزند، بار دیگر، در میان زنان آمریکایی افزایش یافته است. اما آن‌ها فرزندآوری را تا بهبود اوضاع زندگی شان و فراهم شدن شرایط به تعویق می‌اندازند.

نتیجه‌ی پژوهشی که در میان خانواده‌های اروپایی انجام شده است، نشان می‌دهد که بین میزان هزینه‌ی بزرگ کردن یک بچه با احساس شادی یا بدبختی والدین ارتباط وجود دارد.
بدون پول، فرزند شادمان نمی‌کند!


این پژوهش که به صورت مشترک توسط کالج دورتموند و مدرسه‌ی اقتصاد پاریس انجام شده است، نشان می‌دهد اگر والدین مجبور باشند برای بزرگ کردن فرزندانشان هزینه‌های سنگینی متقبل شوند؛ آن وقت یا داشتن فرزند هیچ حس خاصی را در آن‌ها ایجاد نمی‌کند یا باعث می‌شود آن‌ها احساس منفی پیدا کنند.

اما هنگامی که خانواده‌ها داشتن فرزند را به تعویق می‌اندازند و صبر می‌کنند تا به ثبات مالی برسند و سپس اقدام به فرزندآوری می‌کنند، داشتن فرزند یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود که می‌تواند به شادتر شدن والدین کمک کند.

ارتباط بین فرزندآوری و شادی همواره میان جامعه شناسان، روان شناسان و اقتصاددانان مطرح بوده است.

نسخه‌ی رویای آمریکایی برای آمریکایی داشتن ۲.۵ فرزند و خانه‌ای با نرده‌های سفید و کوتاه است. اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که چالش‌های داشتن خانواده به سختی همیشه مرتب نگه داشتن چمن پشت این نرده‌های سفید است.

سوالی که پژوهشگران مطرح کرده اند این است که چرا با وجودی که تشکیل خانواده و فرزندآوری تا این حد سخت است و می‌تواند باعث ایجاد حس بدبختی در افراد شود، آن‌ها همچنان به این کار ادامه می‌دهند.

برای پاسخ به این پرسش آن‌ها طی یک تحقیق ۱۰ ساله از بیش از یک میلیون اروپایی داده گردآوری کردند.

ساده‌ترین توضیحی که به این سوال‌های پیچیده داده شد این بود که تاثیر فرزندان بر شادی والدینشان بستگی به این دارد که والدین چه کسانی باشند و چه نوع کودکانی داشته باشند.

به طور مثال کودکانی که «خوش رفتار» توصیف می‌شدند، باعث خوشحال‌تر شدن والدینشان شده بودند. کودکان زیر ۲ سال هم احساس خوشحالی را در والدینشان بیشتر کرده بودند، اما هر چه کودکان بزرگتر می‌شدند، احساس خوشحالی هم به طرز چشمگیری کاهش می‌یافت.

داشتن فرزند بر روی احساس والدینی که طلاق گرفته یا بیوه بودند، تاثیر نداشت. در واقع باعث نشده بود که آن‌ها خوشحال‌تر باشند.

بر اساس این پژوهش، نوجوانان و فرزندانی که به فرزند خواندگی پذیرفته شده بودند، بیشترین احساس بدبختی را در والدین ایجاد می‌کردند.

اما مهمترین عاملی که می‌توانست با داشتن فرزند در ایجاد خوشحالی در والدین رقابت کند، پول بود.

پژوهشگران نوشتند: «بزرگ کردن کودکان هزینه‌ی سنگینی می‌طلبد، نتایج ما نشان داد در مواردی که مشکلات مالی وجود نداشته باشند، داشتن فرزند می‌تواند باعث خوشحال‌تر شدن والدین شود.»


اگر چه افراد بالای ۴۵ و زیر ۴۵ سال اعلام کردند که بعد از ازدواج و قبل از داشتن فرزند خوشحال‌ترین افراد بودند، اما وقتی نقش پول در میزان شادی والدین مطرح شد، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که داشتن فرزند تفاوت چندانی در خوشحال‌تر شدن والدین ایجاد نکرده بود.

در واقعیت، نمی‌توان نقش پول را در میزان شادی والدین حذف کرد. در پژوهش‌های پیشین نیز محققان به این نتیجه رسیده بودند که والدینی که ثبات مالی بالاتری داشتند با داشتن فرزند احساس شادی بیشتری هم می‌کردند.

نویسندگان این پژوهش نوشتند: «اگر مشکلات مالی برطرف شود آن وقت فرزندآوری باعث خوشحال‌تر شدن ما می‌شود.»

منبع: Daily Mail
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید