چرا شرق آسیاییها مجذوب نمادهای نازی شدهاند؟
نشانها، مهرها و پرچمهای سواتیسکای قرمز و سفید و دیگر اشیای تزیینی با موضوع نازیها در بازار محبوب چاتوچاک بانکوک که آخرهفتهها برپا میشود، فروخته میشود و اگر به مرکز توریستی جادۀ خائوسان بروید، ممکن است فروشندهای را به ببینید که تیشرتی منقش به هیتلری برهنه را که از تعطیلاتش در ساحل آفتابی لذت میبرد، تبلیغ میکند.
کد خبر :
۶۸۴۵۲
بازدید :
۶۶۸۵
فرادید | نامسای، ستارۀ نوجوان تایلندی، چیزی نمانده بود تا پس از آنکه عکسی از او به شکل گسترده در اینترنت پخش شد کخ در آن تیشرتی منقش به نماد سواتیسکای نازیها به تن داشت، از گروه موسیقیاش اخراج شود. او میگوید که اگر این جالوجنجال به راه نمیافتاد، اصلاً متوجه برداشتهای توهینآمیزی که انتخاب لباسش در پی دارد نمیشده است.
به گزارش فرادید به نقل از AFP، در حالی که اروپا با اوجگیری احساسات یهودیستیزانه مواجه است، که از جملۀ موارد آن میتوان به توهین به قبور یهودیان در فرانسه اشاره کرد، جنوب شرق آسیا با فقدان درک نسبت به منشاء لباسها و زینتآلات منقش به اینگونه نهادها مواجه است که بعضاً به عرصههای عمومی راه مییابند.
از آویزهای سواتیسکا که در بازارهای تایلند حراج میشوند گرفته تا مجسمههای هیتلر در اندونزی که میتوانید با آنها عکس بگیرید، نمادهای نازیها فراوانند؛ مسئلهای که منتقدان آن را به ناآگاهی و علاقهای نابجا به رژیم فاشیستی نسبت میدهند.
نامسای، خوانندۀ پشیمان در مورد جنجالها پیرامون عکس خودش میگوید: "من شوکه شدم. اما احساس کردم که تقصیر خودم است. من آگاه نبودم، در حالی که باید میدانستم. "
این دختر ۱۹ ساله، عضوی از گروه موسیقی BNK۴۸ است که یکی از محبوبترین گروههای موسیقی دخترانۀ کشور است و آثار سبک پاپ ژاپنی را همراه با رقصی هماهنگ برای هواداران دوآتشۀ خود اجرا میکند.
اما نامسای، که نام حقیقیش پیتچایاپا ناتا است، وقتی که ماه پیش هنگام یک اجرای تلویزیونی، تاپی قرمز و سیاه به تن کرد که پرچم نازی و علامت سواتیسکا را بر خود داشت، به جنجال بزرگی دامن زد و سفارت اسراییل را بر آن داشت تا با ابراز "بهت و ناراحتی" موضعگیری کند.
نامسای که بیش از ۳۷۰۰۰۰ فالوئر در اینستاگرام دارد، به سرعت عذرخواهیای را برای آنچه که "اشتباه خودم" خوانده بود منتشر کرد، با دیپلماتهای اسراییلی دیدار نمود و روی صحنه، عذرخواهی اشکباری انجام داد.
حال میگوید که ممکن است تا به انجام سمینارهایی که در زمینۀ آشنایی با هلوکاست در مدارس تایلند کمک کند.
اما فعلاً، شخصاً در حال تحقیق در مورد تاریخچۀ حزب نازی است.
او میگوید که "این تجربۀ بدی بوده است. " و در ادامه میگوید که، اما همچنین "فرصتی" را برای یادگیری پیش آورده و به بازدید خودش و دیگر اعضای گروه موسیقی از یادبود هولوکاست در ساختمان سازمان ملل اشاره میکند.
سلفیها و تیشرتها
در حالی که نیروهای هیتلر در اروپا آتش جنگ را برمیافروختند، متحدان ژاپنیاش در جنگ جهانی دوم سیاست زمین سوخته در گسترۀ آسیا اجرا میکردند.
در نتیجه، بسیاری، وقتی که به تاریخ منطقه نگاه میکنند، اقدامات ژاپنیها در زمان جنگ پیش چشمشان است.
در کتابهای درسی دبیرستان در تایلند، به هلوکاست پرداخته است، اما به گفتۀ کالرماچای فانلرت، که در وزارت آموزش سمت دارد، این مسئله تنها "بخش کوچکی" از قسمتهای مربوط به تاریخ جهان را به خود اختصاص میدهد؛ و این به معنی تاکید کمتر بر روی نازیها و تاثیرشان در اروپا است.
سواتیسکا که از سانسکریت گرفته شده و در هند ریشه دارد، یک نماد که معمولاً در معابد هندو در آسیا دیده میشود.
اما کالرماچای میگوید که تایلندیهای جوان، به طور کامل متوجه معنای سواتیسکا در اروپا یا به طور کلی تاریخچۀ حزب نازی نیستد. در عوض از نمادهای رایش سوم برای فروش لباس و در فرهنگ ضدجریان استفاده میشود.
در ماه سپتامبر، یک "متل عشق" در حاشیۀ بانکوک، موجب جنجال شد، چرا که عکسهایی از آن پخش شد که نشان میداد در یکی از اتاقهای موضوعی آن، پرترۀ هیتلر به دیوار آویزان است.
نشانها، مهرها و پرچمهای سواتیسکای قرمز و سفید و دیگر اشیای تزیینی با موضوع نازیها در بازار محبوب چاتوچاک بانکوک که آخرهفتهها برپا میشود، فروخته میشود و اگر به مرکز توریستی جادۀ خائوسان بروید، ممکن است فروشندهای را به ببینید که تیشرتی منقش به هیتلری برهنه را که از تعطیلاتش در ساحل آفتابی لذت میبرد، تبلیغ میکند.
علاقه به نمادهای نازی و تصاویر هیتلر، سبب سرزنش در دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا شده است.
در سال ۲۰۱۷، موزهای در اندونزی که اجازه میداد تا بازدیدکنندگان با مجسمۀ مومی هیتلر سلفی بگیرند، به دنبال سرزنش جهانی، نمایشگاه را جمع کرد.
اما آگاهی نسبت به دلیل توهینآمیز بودن این موضوع، رو به افزایش است.
کو کو آئونگ، که در یانگون، بزرگترین شهر میانمار، مغازه دارد میگوید که قبلاً بخشی از صحنۀ پانک بوده است که در آن لباسهای منقش به سواتیسکا بخشی از روحیۀ یاغیگری محسوب میشود.
او میگوید که حالا متوجه شده که "پانک و هیتلر هیچ ربطی به هم ندارند. "
"شیک و نازی"
الیوت برنان، از انستیتوی سیاست امنیت و توسعه در استکهلم، معتقد است که پیوند دادن مد سبک نازی و یهودیستیزی، "نادرست و غیرراهگشا است. "
او میگوید: "نمیشود گفت که یهودیستیزی در آسیا وجود ندارد، اما میتوان گفت که این موضوع بیشتر موضعی ضداسراییل است تا یهودیستیزی. "
تول ایسرانگور نا آیودیا، استاد تایلندی تاریخ، میگوید که علاقۀ به هیتلر در آسیا را بایستی در بافت خود دید و میافزاید که فقدان آگاهی و آموزش تنها بخشی از ماجراست.
بسیاری از کشورهای آسیایی رابطۀ پیچیدهای با ژنرالهای قدرتمند و رهبرانی دارند که بعضاً به اشتباهاً عنوان ملیگرایانی که بدنبال نوسازی وطن هستند، ستوده میشود.
او به مائو تسهتونگ اشاره میکند که سیاستهایش منجر به از دست رفتن زندگیهای بیشماری شده است، اما اخیراً در برخی مناطق نسبت به او نوستالژی شکل گرفته است؛ و در این منطقه، همه لزوماً هیتلر را "معادل شیطان" نمیبینند.
تول یکی از معدود واحدهای دانشگاهی را که در تایلند به آلمان نازی معطوف است را در دانشگاه چولالونگکورن تدریس میکند، و طرح درسش با خاطرات الی ویزل، بازماندۀ هولوکاست، با نام "شب" شروع میشود.
یکی از دانشجویان او با نام تاناپون دانپاکدی که در رشتۀ زبان آلمانی تحصیل میکند، از رویکرد سهلانگارانهای که نسبت به نمادهای حزب نازی در تایلند وجود دارد، فارغ از اینکه مقصودش توهین نیست، ناراحت است.
او میگوید: "به نظرم آنها طرف دیگر ماجرا را نادیده میگیرند. "
۰