۱۳ روش‌ درمان گلو درد

۱۳ روش‌ درمان گلو درد

شست و شوی بینی به طور مرتب سبب کاهش مخاطِ محافظ در بینی می‌شود و با کاهش این مخاط احتمال ابتلا به سرماخوردگی و دیگر عفونت‌ها افزایش می‌یابد. در صورتی که قصد دارید بینی‌تان را شست و شو بدهید، تنها در مواقع ضروری با آب مقطر و در محیطی تمیز این کار را انجام بدهید.

کد خبر : ۶۸۴۵۵
بازدید : ۱۵۴۴
فرادید | گلو درد می‌تواند جزء اولین نشانه‌های سرماخوردگی باشد؛ اما ممکن است ناشی از آسیب دیدن تار‌های صوتی نیز باشد. صرف‌نظر از علت به وجود آمدن گلو درد سوالی که اهمیت دارد، این است که درمان فوری گلو درد چیست.
به گزارش فرادید؛ دکتر جافری لیندر یکی از پزشکان بیمارستان بریگهام در بوستون می‌گوید: ممکن است اولین فکری که برای درمان گلو درد می‌کنید، این باشد که به پزشک مراجعه کنید؛ اما بهتر است بدانید که بهترین درمان گلو درد در خانه خودتان است.

در این مطلب به معرفی چند روش می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند تا هر زمان که احساس خارش یا درد گلو داشتید، درمان را در خانه خودتان آغاز کنید.

۱. ضد التهاب‌ها

یکی از قوی‌ترین و موثر‌ترین دارو‌هایی که به هنگام گلو درد می‌توانید استفاده کنید و احتمالا در خانه شما موجود است، دارویی ضد التهاب و غیر استروئیدی به نام ادویل Advil یا Aleve است.

دکتر لیندر می‌گوید: «این دارو‌ها ترکیبی از مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها هستند، طوری که می‌توانند حال شما را بهتر کنند و از طرفی ورم گلو را کاهش بدهند. دارو‌های غیر استروئیدی در صورتی که تب کرده باشید، می‌توانند از علائم و نشانه‌های آن بکاهند.»
تسکین گلو درد

۲. آب نمک

تحقیقات نشان داده‌اند که چندین بار قرقره کردن آب گرم و نمک در طول روز می‌تواند تورم گلو و مخاط سینه را کاهش بدهد؛ همچنین موجب خروج محرک‌ها و باکتری‌ها می‌شود. پزشکان به طور کلی توصیه می‌کنند که نصف قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. در صورتی که مزه نمک برای‌تان قابل تحمل نیست، می‌توانید اندکی عسل به محلول اضافه کنید تا شیرین شود. باید مراقب باشید که بعد از قرقره محلول را قورت ندهید.

۳. قرص‌های مکیدنی و اسپری‌ها

دکتر لیندر می‌گوید: «قرص‌های مکیدنی سبب افزایش تولید بزاق دهان می‌شوند و گلو را به طور مداوم مرطوب نگه می‌دارند؛ اما در میان تمام این محصولات آب‌نبات‌های سخت بهترین انتخاب خواهند بود. برای دریافت نتیجه مطلوب‌تر بهتر است بیشتر از طعم‌هایی مثل اکالیپتوس یا نعناع استفاده کنید.»

همچنین دکتر لیندر اضافه می‌کند که استفاده از اسپری‌ها روشی برای درمان گلو درد نیستند و حتی سرما خوردگی پنهان را کاهش نمی‌دهند؛ اما می‌توانند ناحیه متورم را به صورت موقت بی‌حس کنند. در حقیقت ماده اصلی این اسپری‌ها فِنول نام دارد که یک ماده ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است.

۴. شربت سرفه

یکی از روش‌های درمان گلو درد استفاده از شربت سرفه است. شربت سرفه نیز می‌تواند دیواره گلو را مانند اسپری و قرص‌های مکیدنی بپوشاند و درد را برای مدت زمان موقت کاهش بدهد. در صورتی که مجبورید هوشیار بمانید و نمی خواهید دچار مشکل خواب شوید، باید شربتی بخرید که در آن از فرمول‌های خواب‌آور استفاده نشده باشد. اگر هم می‌خواهید استراحت کنید و گلو درد به شما اجازه نمی‌دهد که راحت بخوابید، از شربت‌هایی استفاده کنید که در آن‌ها از مسکن‌ها و آنتی هیستامین‌ها استفاده شده است. با مصرف این کدئین‌ها و مسکن‌ها می‌توانید راحت بخوابید.

۵. مایعات

دکتر لیندر می‌گوید: «بسیار مهم است که همیشه بدنتان را در حالت هیدراته نگه دارید؛ به‌ویژه زمانی که سرما خورده‌اید، گلوی‌تان درد می‌کند و یا تحریک شده است، باید مایعات کافی بنوشید تا زمانی که ادرارتان زرد روشن یا بی‌رنگ شود. این عمل سبب می‌شود که مخاط سینه‌تان مرطوب بماند و راحت‌تر بتواند باکتری‌ها را تحریک کند و به بیرون براند.»

هر آنچه می‌نوشید، مهم نیست. همیشه آب گزینه مناسبی است؛ ولی می‌توانید نوشیدنی‌های شیرین یا آب‌میوه‌هایی به رنگ قهوه‌ای روشن یا سوپ مرغ را نیز بخورید.

۶. چای

در صورتی که از نوشیدن آب خسته شده‌اید، یک لیوان چای سبز گرم نیز می‌تواند درمان مناسبی برای گلو دردتان باشد. بهتر است به جای چای معمولی دمنوش‌های گیاهی حاوی آنتی اکسیدان را مصرف کنید؛ زیرا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و عفونت‌ها را از بین می‌برند. همچنین می‌توانید به چای‌تان یک قاشق چای‌خوری عسل نیز اضافه کنید تا خاصیت دارویی و درمانی آن‌ها بیشتر شود و بتوانید به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید.
تسکین گلو درد

۷. سوپ مرغ

مصرف سوپ مرغ یک روش قدیمی برای درمان سرماخوردگی است که البته درمانی برای گلو درد نیز محسوب می‌شود. دکتر لیندر می‌گوید: «سدیم موجود در آب مرغ دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به کاهش علائم گلو درد کمک کند.»

هنگامی که سرما خورده‌اید، حتی خوردن سوپ مرغ نیز می‌تواند دردناک و دشوار باشد؛ ولی خوردن سوپ بسیار راحت‌تر است و شما می‌توانید مواد غذایی لازم برای مبارزه با باکتری‌ها را نیز در سوپ مرغ دریافت کنید.
تسکین گلو درد

۸. استراحت کردن

ممکن است استراحت کردن سریع‌ترین راه‌حل نباشد؛ ولی می‌تواند بهترین روش برای مبارزه با عفونتی باشد که موجب گلو درد شده است.

دکتر لیندر می‌گوید: «بیشتر گلو درد‌ها ناشی از ویروس‌های سرماخوردگی هستند و می‌دانید هنگامی که سرما می‌خورید، عملا کار زیادی برای درمانش نمی‌توانید انجام بدهید تا زمانی که دوره سرما خوردگی تمام شود. در صورتی که استراحت کافی داشته باشید، بدن‌تان بهتر می‌تواند به مقابله با ویروس‌ها بپردازد.»
تسکین گلو درد

۹. آنتی بیوتیک‌ها

به طور تقریبی در ۱۰ درصد مواقع گلو درد در بزرگسالان ناشی از عفونت باکتریایی مانند استرپتوکوک است. در صورتی که نتیجه آزمایش شما در مورد عفونت باکتریایی مثبت بود، پزشک باید برای‌تان آنتی بیوتیک تجویز کند؛ زیرا آنتی بیوتیک‌هایی که برای گلو درد ناشی از ویروس تجویز می‌شوند، اثربخش نخواهند بود. مسئله حائز اهمیت این است که همیشه دارو‌ها را کامل مصرف کنید؛ حتی زمانی که احساس می‌کنید خوب شده‌اید.
تسکین گلو درد

۱۰. شست و شوی بینی

این تصور وجود دارد که شست و شوی بینی با آب و نمک به هیچ‌وجه خوشایند نیست؛ اما با توجه به تحقیقات بسیاری که در این زمینه صورت گرفته است، شست و شوی بینی با سرُم شستشو یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان گلو درد به شکل خانگی است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ روی کودکان انجام گرفت و طبق نتایج به دست آمده از آن نشانه‌های سرماخوردگی در کودکانی که ۶ بار در روز بینی خود را با سرم شستشو و آب نمک شست و شو داده بودند، بسیار کمتر شد.

نتایج تحقیقاتی که در مجله‌های "Annals of Allergy" و "Asthma and Immunology" منتشر شد، نشان داد که شست و شوی بینی به طور مرتب سبب کاهش مخاطِ محافظ در بینی می‌شود و با کاهش این مخاط احتمال ابتلا به سرماخوردگی و دیگر عفونت‌ها افزایش می‌یابد. در صورتی که قصد دارید بینی‌تان را شست و شو بدهید، تنها در مواقع ضروری با آب مقطر و در محیطی تمیز این کار را انجام بدهید.
تسکین گلو درد

۱۱. دستگاه بخور

در صورتی که گلوی‌تان درد می‌کند، نشستن در اتاقی که هوایش خشک است، می‌تواند گلو دردتان را بسیار بد‌تر کند. برای پیشگیری از ایجاد چنین محیطی از دستگاه بخور استفاده کنید. این دستگاه موجب می‌شود که هوای اتاق مرطوب شود. تنفس در هوای مرطوب بسیار راحت‌تر خواهد بود و ممکن است در مقایسه با هوای خشک و همچنین برای درمان گلو درد نیز مفید باشد.

۱۲. یک قاشق غذاخوری عسل

احتمالا شما هم از خواص فراوان عسل بسیار شنیده‌اید. هنگامی که از گلو درد صحبت به میان می‌آید، یک قاشق عسل می‌تواند بهترین درمان برای گلو درد باشد. عسل خواص ضد عفونی دارد و احتمالا دوران نقاهت را کوتاه‌تر می‌کند.
تسکین گلو درد

۱۳. بستنی یخی

اگر گلوی‌تان به قدری درد می‌کند که حتی نمی‌توانید چیزی بخورید، لیس زدن بستنی یخی یا یک تکه یخ ممکن است به طور موقت گلو دردتان را با بی‌حس کردن کاهش بدهد و آرام کند. برای دریافت تاثیر مفید و مطلوب‌تر می‌توانید از طعم‌های نارگیل، آناناس، نعناع یا لیمو استفاده کنید.
تسکین گلو درد

منبع: health
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید