رزرو ۲ میلیون تومانی اتاق هتل‌ها!

رزرو ۲ میلیون تومانی اتاق هتل‌ها!

چون اتاق‌ها خیلی قدیمی هستند، تا حدودی بهداشت را رعایت نمی‌کنند. همه اتاق‌ها به خیابان مشرف هستند و سر و صدا اجازه استراحت به مسافر را نمی‌دهد. اتاق‌ها یا خیلی سرد هستند یا خیلی گرم! اما همین اتاق را باید با دو برابر قیمت واقعی رزرو کنید!» او درباره برخی هتل‌های ۵ ستاره یزد هم که با قیمت گزاف به مسافر کرایه داده می‌شوند می‌گوید: «واقعاً این اتاق‌ها چهار ستاره هم نیستند.»

کد خبر : ۶۸۵۱۳
بازدید : ۹۹۸۸
زهرا کشوری | راهنمایان گردشگری همکاری برخی از هتل‌های معروف کشور با آژانس‌های بزرگ را باعث ایجاد رانت در افزایش قیمت هتل‌ها و بلیت هواپیما می‌دانند.
رزرو ۲ میلیون تومانی اتاق هتل‌ها!

«حرمت الله رفیعی» رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران معتقد است که سازمان میراث فرهنگی و هواپیمایی کشور می‌تواند به این «رانت» پایان دهد. او خروج دولت از تصدیگری در حوزه گردشگری و ورود به نظارت قوی‌تر را موجب پایان دادن به این رانت و سوءاستفاده برخی از ایرلاین‌ها، آژانس دار‌ها و هتلداران می‌داند.

آنگونه که راهنمایان تور ورودی می‌گویند برخی از خانه‌های تاریخی کرمانشاه و هتل‌های معروف اصفهان از جمله مراکز اقامتی هستند که با ایجاد رانت اقدام به کرایه اتاق‌های خود با قیمت بسیار بالاتر از آنچه جامعه هتلداران با سازمان میراث فرهنگی به توافق رسیده‌اند، می‌کنند.
یکی از راهنمایان تور که گردشگران اروپایی را به ایران می‌آورد می‌گوید: «در یکی از هتل‌های تاریخی معروف اصفهان برای گروه اتاق رزرو کردیم، اما وقتی به اصفهان رسیدیم، متوجه شدیم که اتاق را به کس دیگری کرایه داده اند. اتاق را دو ماه قبل از سفر رزرو کرده بودیم.»
او در نهایت با کمک آژانسی که تور را ترتیب داده بود و گفتگو با جا‌های مختلف می‌تواند در این هتل برای مسافران اروپایی‌اش اتاق بگیرد.
به گفته این تورلیدر کمبود هتل پنج ستاره در اصفهان و علاقه بسیار بالای گردشگران خارجی برای سفر به این شهر به ایجاد چنین رانتی منجر شده است. یکی دیگر از راهنمایان تور که یک تور از گردشگران اسپانیایی را به ایران می‌آورد می‌گوید: «در‌های سیزن (فصل پر رونق گردشگری) آژانس تنها از طریق یک دلال می‌تواند اتاق‌های چنین هتل‌هایی را رزرو کنند.»
به گفته او گاهی اوقات یک اتاق که قیمت رسمی آن ۴۵۰ هزارتومان می‌شود، دو تا سه میلیون تومان هم کرایه داده می‌شود.
به گفته او برخی از گردشگران خارجی علاقه دارند در خانه‌های تاریخی کاشان و هتل‌های تاریخی اصفهان اقامت کنند و همین علاقه راه را برای دلالی باز می‌کند. یکی از تورلیدر‌ها درباره وضعیت این هتل قدیمی می‌گوید: «لابی این هتل چشم هر توریستی را خیره می‌کند، اما اتاق‌های گرانش مشکل بسیار زیادی دارد.»
او آنطور که خودش می‌گوید هر بار توریست به این هتل برده دو ساعت اول را صرف تعویض اتاق‌هایی کرده که برای مسافرانش رزرو کرده بود.
او می‌گوید: «چون اتاق‌ها خیلی قدیمی هستند، تا حدودی بهداشت را رعایت نمی‌کنند. همه اتاق‌ها به خیابان مشرف هستند و سر و صدا اجازه استراحت به مسافر را نمی‌دهد. اتاق‌ها یا خیلی سرد هستند یا خیلی گرم! اما همین اتاق را باید با دو برابر قیمت واقعی رزرو کنید!» او درباره برخی هتل‌های ۵ ستاره یزد هم که با قیمت گزاف به مسافر کرایه داده می‌شوند می‌گوید: «واقعاً این اتاق‌ها چهار ستاره هم نیستند.»
او درباره یکی از هتل‌های معروف تهران هم که در پایتخت دو شعبه دارد می‌گوید: «حمل چمدان و باربری برای مسافر خارجی خیلی مهم است. در این هتل گاهی اوقات ۱۵ دقیقه منتظر می‌مانند تا آسانسور آزاد شود.» این راهنمای گردشگری درباره حمل بار مسافر می‌گوید: «در این هتل‌ها تا ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان ندهی، حاضر نمی‌شوند بار مسافر را به اتاق ببرند.
در حالی که بابت این کار دارند حقوق می‌گیرند. اگر هم این پول را ندهی با مسافر بد برخورد می‌کنند.»
تورلیدر‌های دیگر هم می‌گویند برخی از هتلداران هم برخلاف تفاهمنامه‌های انجام گرفته با سازمان میراث فرهنگی، قیمت هتل‌ها را با یورو می‌گیرند که باعث می‌شود تا گردشگر خارجی چند برابر بیشتر از آنچه باید بابت یک اتاق بپردازد، خرج کند.

«ولی تیموری» معاون گردشگری پیش از این در گفتگو با خبر از مخالفت سازمان میراث فرهنگی با پرداخت هزینه هتل با ارز خارجی داده و آن را باعث ایجاد هرج و مرج در قیمت‌ها اعلام کرده بود.

حرمت‌الله رفیعی هم در شرایط اقتصادی حاکم در کشور را باعث گران شدن سفر در ایران می‌داند. او دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما را تحریم ایران و عدم ورود هواپیمای ایمن به کشور می‌داند و می‌گوید: «در نهایت شرکت‌های ایرانی مجبور هستند تا هواپیما‌هایی که نسبتاً از رده خارج شده‌اند را با واسطه بخرند.»
او وجود واسطه‌ها برای خرید هواپیما‌های دست دوم را یکی از دلایل گران شدن قیمت بلیت هواپیما می‌داند و می‌گوید: «چون هواپیما آکبند نیست، قطعات کاملی هم ندارد، بنابراین وقتی با مشکلی رو به رو می‌شود، شرکت مجبور است تا دوباره هزینه کند. در نهایت ایرلاین دار مجبور می‌شود تا دست در جیب مردم کند.»

رزرو اتاق هتل‌ها برای فروش با قیمت بالاتر
البته قیمت بلیت در چند سالی که امریکا به برجام پایبند بود و هواپیما‌های جدید هم وارد ایران می‌شد، باز هم با افزایش و اعتراض مسافران رو به رو بود.

رفیعی درباره گرانی هتل‌ها معتقد است که هتلداران درتمام سال نمی‌توانند ظرفیت اتاق‌های خود را کامل کنند، اما در ۱۲ ماه هزینه کارکنان، برق، آب، تلفن، گاز و نگهداری هتل را پرداخت می‌کنند؛ بنابراین در نوروز سعی می‌کنند تا خلوت بودن اتاق‌ها را در طول سال جبران کنند. اما مسأله تنها به اینجا ختم نمی‌شود.

آژانس دار‌هایی هستند که هم در طول سال صندلی ایرلاین‌ها و هم اتاق برخی از هتل‌ها را رزرو می‌کنند تا در زمان رونق گردشگری به هر قیمتی که می‌خواهند آن را به مسافر کرایه دهند. رفیعی هرچند در ابتدا می‌گوید که آژانس‌هایی تحت مدیریت انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از چنین اتهامی مبرا هستند، اما وقتی با اسم آژانس‌ها و هتلداران رو به رو می‌شود، خبر از برنامه جدید سازمان هواپیمایی کشوری برای جلوگیری از افزایش نرخ بلیت هواپیما برای نوروز امسال می‌دهد.
به گفته او انجمن ایرلاین‌های کشور در سایت کف و سقف نرخ بلیت‌های نوروزی را اعلام کرده و قرار شده هر ایرلاینی که از قیمت تخلف کند، با آن برخورد گوید.

البته او اعتقاد ندارد که این روش بتواند امسال از افزایش قیمت بلیت هواپیما جلوگیری کند، اما آن را بی‌تأثیر هم نمی‌داند. رفیعی درباره دلالی در برخی از هتل‌ها می‌گوید: «۱۵ روز به عید مانده، اما برخی از هتل‌ها اتاق به توریست نمی‌دهند تا بتوانند در ایام نوروز هر اتاق را به قیمت چهار برابر بیشتر به گردشگر کرایه دهند.»
او می‌پرسد چرا یک هتل معروف باید در تمام طول سال در اختیار یک نفر باشد؟ چرا وقتی این فرد تخلف می‌کند و آژانس او بسته می‌شود با ایجاد یک دفتر جدید، دوباره وارد ماجرا می‌شود؟
او چنین رویه‌ای را باعث محروم ماندن مردم از یک امکان می‌داند ومی گوید: «در اینجا هیچ رقابتی وجود ندارد، خدمات تک نرخی می‌شود و سود آن به جیب یک نفر می‌رود.» با وجود این بسیاری آژانس‌ها را دلیل گران شدن قیمت هتل‌ها و بلیت هواپیما می‌دانند.

رفیعی به عنوان رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره این انتقاد و فروختن صندلی هوایپما و اتاق برخی هتل‌ها به افراد خاص می‌گوید: «هر تخلفی دو سر دارد. من بار‌ها گفته‌ام که چهارهزار آژانس با ۱۵ ایرلاین کار می‌کنند، لزومی ندارد چهار هزار آژانس را بگردیم تا معلوم شود کی تخلف می‌کند. کافی است نگاه کنیم ببینیم کدام ایرلاین بلیتش را گران فروخته تا آژانس خریدار بلیت مشخص شود.»
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید