ماجرای کرم‌های کلاهبردار

ماجرای کرم‌های کلاهبردار

جعفری دولت آبادی البته این را هم اضافه کرد که این پرونده مانند پرونده‌های ‏بزرگ دیگر مشکل رد مال دارد و اموال کمی برای رد مال وجود دارد. اما شرایط برای مالباختگان ‏این پرونده تفاوت چندانی نکرده است.

کد خبر : ۶۸۵۸۸
بازدید : ۹۰۳۹
ماجرای کرم‌های کلاهبردار
چند‌سال از پرونده پر سر و صدای «ورمی کمپوست» می‌گذرد، اما همچنان هزاران ‏مالباخته این پرونده سنگین سرگردان و بلاتکلیف هستند. پرونده‌ای با هشت متهم که به گفته ‏مسئولان قضائی برای همه آن‌ها حکم زندان و رد مال صادر شده است.
اما به نظر می‌رسد ‏سرنوشت پرونده‌های «ورمی کمپوست» و مالباختگانش سر ‏درازی داشته باشد. روز سه‌شنبه بود که جعفری دولت آبادی دادستان تهران با اشاره به ‏وجود ١٣‌هزار شاکی در این پرونده از صدور رأی ١٠‌سال حبس و رد مال برای متهم اصلی این ‏پرونده خبر داد.
جعفری دولت آبادی البته این را هم اضافه کرد که این پرونده مانند پرونده‌های ‏بزرگ دیگر مشکل رد مال دارد و اموال کمی برای رد مال وجود دارد. اما شرایط برای مالباختگان ‏این پرونده تفاوت چندانی نکرده است. بیشتر آن‌ها هنوز به پول‌هایشان نرسیدند و برخی هم که ‏اصلا قید بازگشت سرمایه‌شان را زده‌اند. ‏

سال ٩٢ بود که زمزمه‌های یک کلاهبرداری بزرگ بلند شد. شرکت سایه‌گستران زندگی ایرانیان ‏در ملارد کرج تعطیل شده بود. هر روز افراد زیادی که برای پیگیری اخبار مطرح شده درخصوص ‏این شرکت و بازپس‌گیری سرمایه‌شان به این شرکت مراجعه می‌کردند، با در‌های بسته و پلمپ ‏شده شرکت راهی دادسرا می‌شدند. شرکتی که قرار بود با پرورش کرم‌های خاکی و کود حاصل از ‏فعالیت‌های بیولوژیکی آن خیلی‌ها را پولدار کند، حالا به یک کلاهبردار بزرگ تبدیل شده بود.
در ‏مدت کوتاهی تعداد شاکیان این پرونده به هزاران نفر رسید. مدیرعامل شرکت همراه با تعدادی از ‏افراد رده بالای شرکت ناپدید شده بودند و دادسرا و تنظیم شکایت تنها کاری بود که طلبکاران این ‏شرکت می‌توانستند انجام دهند. این شرکت در مدت کوتاهی و با استفاده از تبلیغات گسترده ‏توانسته بود سرمایه قابل توجهی را جذب کند. تا جایی که براساس اطلاعات موجود سرمایه جذب شده ‏از سوی این شرکت در مدت نسبتا کوتاه فعالیتش به حدود ۴‌هزار‌میلیارد تومان رسیده بود. هرچند ‏متهم اصلی این پرونده در جلسات دادگاه مدعی شد که کل بدهکاری او و شرکت زیرمجموعه‌اش ‏را ١٨‌میلیارد تومان اعلام کرد. ‏

مدیرعامل این شرکت به‌عنوان متهم اصلی پرونده که با تعطیلی شرکت متواری شده بود بعد از ‏مدتی با پای خود به فرمانداری شهرستان ملارد رفت و در برابر قانون قرار گرفت. درنهایت هم ‏پرونده کلاهبرداری این شرکت کارآفرین که در سال ٩١ با مجوز جهاد کشاورزی ملارد صادر شده ‏بود، با دستور دادستان کل کشور، برای رسیدگی به تهران ارجاع شد. پس از بررسی‌های مفصل و ‏انجام تحقیقات قضائی جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده در شعبه ١١ دادگاه کیفری تهران ‏برگزار شد. مدیرعامل این شرکت همراه با تعداد دیگری از مدیران این شرکت به اتهام مشارکت ‏در کلاهبرداری شبکه‌ای محاکمه شدند.
براساس محتویات پرونده متهم ردیف اول، مدیرعامل ‏شرکت با همدستی سایر متهمان در پوشش فروش کود‌های «ورمی کمپوست» و پرورش ‏کرم خاکی، شهروندان استان‌های مختلف کشور را به سرمایه‌گذاری در شرکت ترغیب کرد، اما پس از ‏مدتی دست به کلاهبرداری چند‌میلیارد تومانی زد. او با استفاده از پول‌های به دست آمده، چند باب ‏دفتر و چند دستگاه خودروی خارجی گرانقیمت خریده بود. هزاران مالباخته پرونده نیز از یک ‏میلیون تا یک‌میلیارد تومان خسارت دیده‌اند، اما بیشتر آن‌ها مبالغی بین ۴۰ تا ۵۰‌میلیون تومان را از ‏دست داده‌اند. ‏

در نهایت هم متهمان این پرونده پس از برگزاری چندین جلسه دادگاه به حبس و رد مال محکوم ‏شدند. حالاجعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در تازه‌ترین اظهارنظرش درخصوص ‏این پرونده گفت: «متهم اصلی به ۱۰‌سال حبس محکوم شده و ۱۳‌هزار نفر شاکی دارد، اما مثل ‏همه پرونده‌های بزرگ این پرونده نیز مشکل رد مال دارد و اموال کمی برای رد مال وجود دارد.» او ‏اضافه کرد: «در مورد دو نفر از محکومان با اعتراض دادستانی، پرونده در دادگاه کیفری یک استان ‏تهران تحت رسیدگی است.»
اما این‌که مالباختگان این پرونده چه زمانی به پولشان می‌رسند یا ‏این‌که اساسا متهمان اصلی توان پرداخت چنین ارقام سنگینی را دارند پرسشی است که این روز‌ها ‏طلبکاران این شرکت به دنبال پاسخ روشنی برای آن هستند. درست مثل اکبر مرد ٥٠ ساله‌ای که ‏نه فقط پولش بلکه همه زندگی‌اش را از دست داده است: «چند‌سال است که روز و شب ندارم، اگر ‏فقط پول خودم بود این‌قدر ناراحت نبودم. ٧ نفر از اقوام نزدیک خودم و همسرم هم به اعتبار ما در ‏این شرکت سرمایه‌گذاری کردند. درواقع آن‌ها به اعتماد ما وارد شدند.
اما حالا نه فقط پولم بلکه ‏آبرویم هم برباد رفته است.» او در ادامه صحبت‌هایش به «شهروند» می‌گوید: «من حدود ٧٠ ‏میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردم. بعد از مدتی هم دوتا از برادرزن‌هایم همراه با مادر همسرم هم ‏مجموعا ١٠٠‌میلیون تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند. چند ماه بعد هم برادر خودم ‏همراه همسرش با ٥٠‌میلیون تومان وارد شدند. خب همه آن‌ها دنبال سود بودند. ظاهرا هم همه ‏چیز مرتب بود.
دفتر شرکت با تابلو‌های بزرگ، تبلیغات گسترده، اصلا از جهاد کشاورزی مجوز ‏داشت، همه ما به اعتبار این‌ها در این شرکت سرمایه‌گذاری کردیم.» به گفته این مرد مالباخته ‏تکلیف همه شاکیان مشخص شده و متهمان هم در زندان هستند، اما این‌که ما چه زمانی به پولمان ‏می‌رسیم مشخص نیست. آخرین باری که به دادگاه رفتیم به ما گفتند تعداد شاکیان زیاد است و ‏کل دارایی متهمان که تا امروز شناسایی شده بسیار کمتر از پولی است که باید پرداخت شود. ‏

مهین هم یکی دیگر از مالباختگان این پرونده است. زن ٣٥ ساله‌ای که برای تأمین هزینه‌های ‏زندگی و سرمایه‌گذاری برای آینده‌اش به دام این شرکت گرفتار شد: «من از طریق یکی از دوستانم ‏به نام مینا که در کرج زندگی می‌کرد با این شرکت آشنا شدم. البته تقصیر مینا نیست، او هم ‏خودش ٨٠ میلیونش را از دست داده. مقصر خودم هستم که اعتماد کردم. حالا هم دستمان به ‏جایی بند نیست.
فقط حکم دادگاه داریم. این حکم که برای من پول نمی‌شود.» این زن که به گفته ‏خودش ١٥٠‌میلیون تومانش را از دست داده است به «شهروند» می‌گوید: «من در همه جلسات ‏دادگاه حضور داشتم، آقای کلاهبردار بزرگ، همان مدیرعامل شرکت در جلسه دادگاه چندبار با ‏صدای بلند اعلام کرد که من فقط با ٧٢٠ نفر طرف حسابم و کل رقمی که باید پرداخت کنم ١٨ ‏میلیارد تومان است. اما این پرونده ١٣‌هزار شاکی دارد، فقط خدا می‌داند مجموع پول این همه آدم ‏چقدر است؟» او ادامه می‌دهد: «سال ٩١ که من ١٥٠‌میلیون تومان را به این شرکت دادم و کرم ‏خریدم، طلا گرمی ٧٠‌هزار تومان بود، الان قیمت طلا و دلار چند است، واقعا با آن همه پول چه ‏کار‌هایی می‌شد انجام داد، حالا همان پول اولیه خودمان هم روی هواست.» ‏
منبع: روزنامه شهروند
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید