ظهور یک «ترامپ» دیگر، این بار در اوکراین

اوکراین، کشوری که نیکولای گوگول رمان‌نویس سرشناس پیشین اتحاد جماهیر شوروی سال‌ها پیش در آن چشم به جهان گشود، برای تحمل آدم‌هایی از این قبیل ظرفیتی بسیار کمتر دارد.

کد خبر : ۶۸۶۰۳
بازدید : ۸۴۹۱
عجایب دنیای سیاست دائماً بیشتر می‌شود. جدیدترین آنها، کاندیدا شدن یک کمدین تلویزیونی اوکراین برای پست ریاست جمهوری این کشور در شرایطی است که هیچ تجربه و پیشینه سیاسی ندارد. اما آیا پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در امریکا به سال ۲۰۱۶ باید از این واقعه جدید تعجب کرد؟ پ
شاید امریکا در خلاص شدن از شر یک هوچی کارناوالی (ترامپ) در نخستین فرصت ممکن مشکل حادی نداشته باشد، اما اوکراین، کشوری که نیکولای گوگول رمان‌نویس سرشناس پیشین اتحاد جماهیر شوروی سال‌ها پیش در آن چشم به جهان گشود، برای تحمل آدم‌هایی از این قبیل ظرفیتی بسیار کمتر دارد.
از همه جالب‌تر اینکه اقبال عمومی از ولودیمیر زیلنسکی، کمدینی که زمانی نقش یک رئیس جمهوری کم اطلاع و گیج را در یک سریال تلویزیونی در اوکراین بازی کرد، شدت گرفته است. اما اوکراین برخلاف امریکا فرصت و ظرفیتی برای ارتکاب اشتباهات جانکاه سیاسی ندارد.

زیلنسکی که با مدلی ترامپ‌وار وارد عرصه سیاست اوکراین و تلاش برای کسب مقام ریاست جمهوری شده بیش از آن که روی توان سیاسی خودش- که اصلاً ندارد- حساب کند، روی ورشکستگی شدید سیاسی رقبایش حساب باز کرده است. دو حریف اصلی زیلنسکی در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که نزدیک به ۲۲ روز دیگر برگزار می‎شود، افرادی هستند که هر یک، بار ناکامی‌های بزرگی را بر دوش خویش حمل می‌کنند. یکی پترو پوروشنکو، ریاست جمهوری فعلی این کشور است و دیگری، یولیا تیموشنکو که پیشینه دو بار نخست وزیری اوکراین را دارد.

پوروشنکو هرچند در سخت‌ترین سال‌های سیاست اوکراین کم و بیش مقابل زیاده‌خواهی‌های روسیه ایستاده و با آن‌ها ستیز کرده و برخی رفرم‌های صنعتی- سیاسی- اقتصادی را نیز صورت داده، اما اثری از سیاست‌های او در تقویت ارتش اوکراین که می‌لنگد و تصحیح سیاستگذاری وزارتخانه‌های مختلف این کشور که جملگی دچار کمبود بودجه و مشکل اختلاس‌اند، مشاهده نمی‌شود.
دنیای تیموشنکو نیز پیچیده‌تر و به تبع آن دراماتیک‌تر از آن است که به درد مطرح شدن در نمایش‌های کمدی تلویزیونی زیلنسکی یا هر نمایش هجو دیگری بخورد. او البته در دهه ۱۹۹۰ هنگامی که اوکراین به یک رکن بزرگ در میان ۱۵ کشور ایجاد شده از تجزیه مملکت بسیار وسیع اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شده بود، سهمی مهم در شکل‌گیری هویت جدید ملی در اوکراین داشت و دوران نخست وزیری او برای این کشور بیشتر سود دربر داشت تا ضرر و بعد‌ها محاکمه شدن او توسط ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری دست‌نشانده روس‌ها نیز بر اعتبار و محبوبیت او افزود، اما پس از انتخاب شدن مجددش در سال ۲۰۱۰، اوضاع عوض و وی متهم به سوء استفاده از قدرت و تقویت جایگاه و دارایی‌های خویش از طرق غیرقانونی شد.
پل مانافورت، رئیس سابق کمپین تبلیغاتی ترامپ، در آن سال‌ها پول زیادی خرج کرد تا تیموشنکو در بازی‌های قدرت در اوکراین پیروز شود و در نتیجه ملت اوکراین دیگر نمی‌تواند ادعای صداقت را از او بپذیرد و واقعاً باور کند که وی دشمن جدی فساد و ارتشا است. اینچنین است که بهار دلخواه و بهشت معبود زیلنسکی شکل گرفته و او، چون پیشینه سیاسی ندارد و به تبع آن خلاف بزرگ و حتی کوچک سیاسی- اقتصادی- صنعتی مرتکب نشده، صالح‌ترین فرد برای ریاست جمهوری کشوری به شمار می‌آید که حالش از دست مسئولان سابقش به هم می‌خورد؛ بنابراین زیلنسکی با الگوبرداری از روی ترامپ، خودش را نیروی تازه نفسی نشان داده که برتر از تمامی کشور‌های سیاسی مسئولان پیشین است و قصد دارد یک فضای نو را به صحنه سیاست ورشکسته اوکراین ببخشد. این کلکی بود که برای ترامپ گرفت و او را به پیروزی پر سر و صدای سال ۲۰۱۶ خود بر هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری امریکا رساند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید