توت‌فرنگی زامبی‌ها را به ایران می‌آورد!

توت‌فرنگی زامبی‌ها را به ایران می‌آورد!

گر چه گزارش عینی درباره وجود چنین ماده مخدری به دست نهاد‌ها و دستگاه‌های رسمی نرسیده است، اما بازار مواد مخدر هم مثل هر بازار دیگری سعی می‌کند با ایجاد تنوع در محصولات مشتری بیشتری جذب کند.

کد خبر : ۶۸۶۳۷
بازدید : ۱۱۴۴۷
توت‌فر نگی پای زامبی‌ها را به ایران باز می‌کند؟
همه‌چیز از یک ویدیو شروع شد؛ ویدیویی که نشان می‌داد تعدادی دختر که به نظر نمی‌رسد ایرانی هم باشند، روی زمین افتاده‌اند و تشنج می‌کنند. این فیلم که با توضیح «اثر ماده مخدر توت‌فرنگی» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، نگرانی‌های زیادی را به وجود آورد؛ چون طبق گواهی ویدیوی منتشرشده این ماده مخدر مصرف‌کننده را وحشی می‌کند و شخص بعد از مصرف آن به اطرافیانش حمله‌ور می‌شود.

در مرحله بعد خبر‌هایی درباره ورود این ماده مخدر به ایران و نفوذ آن به مدارس منتشر شد که به وحشت خانواده‌ها اضافه کرد؛ اینجا بود که پلیس وارد عمل شد و سردار حسین رحیمی، رئیس‌پلیس تهران بزرگ دیروز اعلام کرد که هیچ ماده مخدر جدیدی توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت شناسایی و کشف نشده است، اما سعید صفاتیان، رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد می‌گوید اگر چه گزارش عینی درباره وجود چنین ماده مخدری به دست نهاد‌ها و دستگاه‌های رسمی نرسیده است، اما بازار مواد مخدر هم مثل هر بازار دیگری سعی می‌کند با ایجاد تنوع در محصولات مشتری بیشتری جذب کند.

او می‌گوید: «تمام خبر‌هایی که درباره مواد مخدر جدید شنیده می‌شود به مواد روانگردانی مربوط می‌شود که به صورت شیمیایی تولید می‌شوند؛ پس اصلا نباید به آن‌ها مواد مخدر گفت: بلکه باید روی روانگردان‌بودن آن‌ها تاکید کرد. موادی که تولیدکننده‌های آن‌ها هر بار اسمی جدید روی آن‌ها‌ می‌گذارند که بتوانند مشتری جدیدی جذب کنند یا از مشتری‌های ثابت‌شان پول بیشتری بگیرند.»

او ادامه می‌دهد: «تولیدکننده‌های مواد روانگردان یک‌بار نحوه مصرف ماده را عوض می‌کنند و اسمش را می‌گذارند دستمال و یک‌بار دیگر هم رنگش را عوض می‌کنند و اسمش را می‌گذارند توت‌فرنگی، اما پایه و اساس همه آن‌ها آمفتامین و متامفتامین است؛ موادی که مصرف آن‌ها می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد و برای درمان عوارض آن‌ها باید اقدامات روان‌درمانی طولانی‌مدت انجام داد.
موضوع این است که تولیدکنندگان مواد روانگردان می‌دانند که خیلی‌ها نسبت به اسم شیشه واکنش منفی دارند؛ بنابراین به مصرف‌کننده جدید می‌گویند این یک ماده جدید است و خطر ندارد. بعضی از همین تولیدکننده‌ها هم به مشتری‌های ثابت‌شان می‌گویند که یک ماده جدید آمده و قیمتش بالاتر است؛ بنابراین پول بیشتری می‌گیرند.»

صفاتیان در جواب اینکه آیا فرمولاسیون این مواد با هم فرقی نمی‌کند، می‌گوید: «به هر حال تولیدکننده‌ها ممکن است تغییرات جزیی ایجاد کنند تا در مصرف‌کننده کمی حس متفاوتی به وجود بیاورند؛ اما همان‌طور که گفتم پایه همه این‌ها یکی است و کم و بیش یک نوع اثرگذاری و عارضه ایجاد می‌کند.»

او در مورد عوارض عجیب‌وغریبی که در مورد بعضی از روانگردان‌های جدید در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود، می‌گوید: «واکنش‌های عجیب نسبت به مواد روانگردان اصلا بعید نیست و هر چقدر هم این مواد سنگین‌تر باشند، می‌توانند واکنش‌های سنگین‌تری هم به همراه داشته باشند. همه آن‌ها حتی با یک‌بار مصرف امکان اعتیادآوری دارند و می‌توانند با همان یک‌بار ضربات جبران‌ناپذیری به روان مصرف‎‌کننده وارد کنند.»
منبع: روزنامه شهروند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید