افت قیمت دلار و سکه؛ یکه‌تازی بورس

افت قیمت دلار و سکه؛ یکه‌تازی بورس

فروکش فشار فروش‌ها و تحریک انگیزه‌های خرید با گزارش اجماع تحلیلگران منجر به رشد ۹/ ۰ درصدی دماسنج بورس شد و آن را به سطح ۱۶۴ هزار و ۴۷۱ واحد رساند.

کد خبر : ۶۸۶۷۱
بازدید : ۹۶۵۴
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
تغییر جذابیت نماد‌های بورسی
شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز به صورت ممتد افزایش یافت و ۱۴۶۳ واحد ارتفاع گرفت. فروکش فشار فروش‌ها و تحریک انگیزه‌های خرید با گزارش اجماع تحلیلگران منجر به رشد ۹/ ۰ درصدی دماسنج بورس شد و آن را به سطح ۱۶۴ هزار و ۴۷۱ واحد رساند.
دیروز گروه فلزات رشد قابل توجهی را تجربه کرد و دو نماد «فملی» و «فولاد» در صدر جدول سبز رنگ نماد‌های موثر بر شاخص کل قرار گرفتند. معاملات سایر سهام‌های کالایی اعم از معدنی‌ها، پالایشی و پتروشیمی هم با شدت کمتر به جذب نقدینگی و رشد قیمت منتهی شد. گروه‌هایی همچون صنایع غذایی، لاستیک و شوینده با بالا رفتن گمانه‌زنی درباره حذف ارز مرجع ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، تقاضای جالب توجهی را در صف‌های خرید خود تجربه کردند. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) در روز یکشنبه ۴۴۱ میلیارد تومان بود.
افت قیمت دلار و سکه؛ یکه‌تازی بورس

بازار ارز
روز آرام ارزی
ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا ضمن ثبت کاهش ۳۰ تومانی به بهای ۱۳ هزار و ۱۲۰ تومان به فروش رفت. نوسان قیمت دلار از چهارشنبه هفته قبل محدود شده و دیگر شاهد جهش یا ریزش ناگهانی نرخ ارز نیستیم. نبود تقاضای قدرتمند باعث افت نرخ ارز در معاملات دیروز شد.
به گفته فعالان بازار دلار، دیروز تقاضای چندانی برای خرید ارز‌های خارجی در بازار وجود نداشت و معدود خریداران به دنبال تهیه ارز محدود برای مسافرت خود بودند. نکته جالب این بود که محبوب‌ترین ارز نزد این افراد لیر کشور ترکیه بود که به رشد ۱۰۰ تومانی این ارز در معاملات دیروز منجر شد. صرافی‌های عامل بانک مرکزی نیز دیروز نرخ فروش دلار خود را تا ۱۳ هزار و ۵۰ تومان پایین آوردند که ۱۰۰ تومان کمتر از نرخ روز شنبه بود و همین امر به افت دلار کمک کرد.

افت قیمت دلار و سکه؛ یکه‌تازی بورس
بازار سکه
همبستگی افت سکه با دلار
هر سکه طرح جدید در جلسه معاملاتی روز یکشنبه افت ۱۰ هزار تومانی را تجربه کرد و راس ساعت ۱۶ به بهای ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان به فروش رفت. افت ۲۳/ ۰ درصدی شاخص ارزی کشور در روزی که بازار‌های جهانی تعطیل بود به کاهش ۲۲/ ۰ درصدی سکه منجر شد.
این افت در حالی رخ داد که سکه در نخستین روز هفته ۶۵ هزار تومان افزایش یافته بود. البته روز شنبه هم رشد دلار محرک افزایش قیمت سکه بود و هم رشد اونس طلا در آخرین روز کاری بازار جهانی به این افزایش دامن زده بود. اما دیروز هم اثر اونس طلا خنثی شده بود و هم اینکه نرخ دلار در مسیر معکوس به اصلاح قیمت پرداخت. در صورتی که بازارساز برای کاهش نرخ ارز و بازپس‌گیری کانال ۱۲ هزار مصمم باشد، افت بیشتر سکه در روز‌های آینده دور از ذهن نخواهد بود.

افت قیمت دلار و سکه؛ یکه‌تازی بورس

بازار طلای جهانی
هفته صعودی در انتظار طلا؟
هر اونس طلای جهانی در معاملات هفته سپری شده حدود ۳۵/ ۰ درصد افزایش یافت و در قیمت نهایی ۱۲۹۸ دلار به کار خود پایان داد. افت ارز‌های رقیب در کنار آمار‌های مناسب اقتصادی آمریکا که دو هفته قبل منتشر شده بود، باعث شد تا شاخص دلار به اوج سه ماهه برسد و بار دیگر کانال ۹۷ واحدی را پس بگیرد. با تقویت شاخص دلار، ارزش سایر ارز‌ها افت کرده و قدرت خرید طلای آن‌ها کاهش می‌یابد.
از همین رو اونس طلا با افت تقاضا از روز‌های سه‌شنبه تا پنج‌شنبه در کف ۱۲۸۶ دلاری باقی ماند. اما رشد بسیار کم و غیرقابل باور اشتغال غیرکشاورزی آمریکا در ماه فوریه به فروکش رشد شاخص دلار انجامید و طلا تا آستانه مرز روانی ۱۳۰۰رشد کرد. در نظرسنجی جمعه‌شب سایت کیتکو ۸۶ درصد کارشناسان وال‌استریت و ۵۱ درصد فعالان بازار هفته صعودی را برای فلز زرد پیش‌بینی کرده‌اند.
افت قیمت دلار و سکه؛ یکه‌تازی بورس
بازار اوراق مسکن
رشد دسته‌جمعی اوراق مسکن
موعد سررسید وام مسکن اسفند ۹۵ «تسه۹۵۱۲» به پایان رسید و از این پس به گزارش نوسان اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ با نماد «تسه۹۶۱۰» می‌پردازیم. «تسه۹۶۱۰» طی معاملات روز قبل ۶/ ۱ درصد رشد داشت و در نهایت به قیمت ۵۵ هزار و ۴۷۲ تومان به فروش رفت. سایر سررسید‌های وام مسکن نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و اکثرا با رشد‌های بالای یک درصد به افزایش قیمت پرداختند.
حجم پایین معاملات واحد‌های مسکونی به تبع افزایش نجومی قیمت‌ها، بازار اوراق وام مسکن را هم تحت تاثیر قرار داده است و تمامی تسه‌ها از اوج خود فاصله معنا‌داری دارند. با اینکه سرعت رشد هر متر مربع آپارتمان کم شده است؛ اما هنوز هم قدرت خرید متقاضیان در حد قیمت‌های پیشنهادی نیست. سهم محدود اوراق وام از قیمت مسکن نیز بازار خانه‌های قدیمی فاقد وام را رونق داده است.

افت قیمت دلار و سکه؛ یکه‌تازی بورس

بازار نفت
بازگشت مازاد عرضه به بازار نفت؟
هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» در معاملات هفته گذشته ۳۶/ ۰ درصد افزایش قیمت یافت و با بهای ۵۶ دلار به کار خود پایان داد. طلای سیاه در ابتدای هفته و به مدد اخبار مطلوب از پیشرفت مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و احتمال صلح قریب‌الوقوع به افزایش قیمت پرداخت و تا مرز ۵۷ دلار نیز پیش رفت. چین بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت دنیاست و در صورت کنار گذاشته شدن تعرفه‌های آمریکایی روی کالا‌های خود می‌تواند به رشد اقتصادی خود سرعت داده و نفت بیشتری مصرف کند.
با این حال آمار ناامید کننده آمریکا در بخش اشتغال‌زایی و چین در صادرات و واردات خود در ماه فوریه زنگ خطر را در بازار‌های جهانی به صدا درآورد. افزایش بیش از انتظار موجودی‌های تجاری نفت آمریکا هم بر انقباض تقاضا صحه گذاشت تا نفت به مرز ۵۶ دلاری بازگردد.
افت قیمت دلار و سکه؛ یکه‌تازی بورس
منبع: دنیای اقتصاد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید