یک مشت آجیل ٣‌هزار تومان

یک مشت آجیل ٣‌هزار تومان

ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ فندق در جهان است، اما در بازار کشور باید برای هر کیلوگرم فندق به طور متوسط ١٨٠ هزار تومان و هر ١٠٠ گرم آن ١٨ هزار تومان پول پرداخت

کد خبر : ۶۸۷۵۰
بازدید : ۱۱۱۰۲
یک مشت آجیل ٣‌هزار تومان
سهیلا روزبان | آجیل امسال بار‌ها خبرساز شد، آن‌قدر که خبرش به آن سوی مرز‌ها رسید و حالا ایرانی‌های زیادی می‌گویند که قید شب چره کهن نوروزی‌شان را می‌زنند. مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران می‌گوید قیمت آجیل حدود دو برابر شده و در ١١ ماه امسال فروش آن به یک‌پنجم یا چیزی حدود ٢٠‌درصد سال گذشته رسیده است.

گرانی عجیب‌وغریب آجیل درحالی رخ می‌دهد که ایران تا همین چند سال پیش سلطان پسته جهان بوده و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فندق و بادام در جهان است. با این حال قیمت هر کیلوگرم پسته در بازار ایران از متوسط ٦٠ تا ٧٠ هزارتومان به ٢٥٠ تا ٣٠٠‌هزار تومان هم رسیده است.
از طرفی اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل گفته است که حتی تحریم و مشکلات نقل و انتقال پول روی آجیل خارجی تاثیری نداشته است و اقلامی مثل تخمه کدو و آفتابگردان از مبادی رسمی به راحتی وارد ایران می‌شود. با این حال اگر شما امسال عید بخواهید از هرکدام از اقلام آجیل فقط یک عدد بخورید، یعنی در مشت‌تان یک عدد پسته، فندق، بادام شور، بادام پوست کاغذی، بادام هندی، کشمش، نخودچی و ... باشد، باید چیزی حدود ٣‌هزار تومان هزینه کنید.

پسته دانه‌ای ٢٥٠ تومان
قیمت هر کیلو پسته این روز‌ها به طور متوسط ٢٠٠ هزار تومان است و خرید ١٠ گرم آن تقریبا معادل با ٨ پسته است و ٢ هزار تومان برای شما آب می‌خورد. هر کیلوگرم پسته حدودا ٩٠٠ عدد می‌شود و خرید هر پسته این روز‌ها حدود ٢٥٠ تومان خرج روی دست شما می‌گذارد.

بادام هندی گران‌ترین آجیل نوروز
بادام هندی که لوکس‌ترین مغز آجیل است به طور متوسط حدود ٢٢٠ هزار تومان قیمت دارد. هر ١٠ گرم این مغز کاملا وارداتی که معادل ٦ عدد بادام هندی است، به قیمت ٢ هزار و ٢٠٠ تومان فروخته می‌شود. در واقع اگر هر کیلوگرم بادام هندی را ٦٠٠ عدد در نظر بگیریم، هر عدد آن حدودا ٣٧٠ تومان قیمت دارد.

رقابت تنگاتنگ بادام و پسته
هر کیلوگرم بادام شور بدون پوست به طور متوسط در آجیل‌فروشی‌ها ١٤٠ هزار تومان قیمت خورده و خرید ١٠ گرم آن که تقریبا معادل ٦ عدد بادام است، حدود ١٤٠٠ تومان تمام می‌شود. هر ٦٠٠ تا بادام تقریبا برابر با یک کیلوگرم است و قیمت هر عدد بادام ٢٣٥ تومان است.

قیمت پوست هر بادام ٧٥ تومان!
١١٠ هزار تومان قیمتی است که برای هر کیلو بادام کاغذی تعیین شده است. در واقع اگر قصد خرید ١٠٠ گرم از این مغز را داشته باشید باید چیزی حدود ١١ هزار تومان خرج کنید. اما اگر هر ١٠ گرم را معادل ٧ بادام در نظر گیریم، هر عدد از این مغز حدود ١٦٠ تومان ارزش دارد. جالب است که بدانید هر کیلو شامل ٧٠٠ بادام می‌شود. به این ترتیب اگر قیمت یک عدد مغز بادام ٢٣٥ تومان باشد و قیمت بادام با پوست ١٦٠ تومان باشد، قیمت پوست هر بادام ٧٥ تومان تمام می‌شود!

فندق گران‌تر از پسته
ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ فندق در جهان است، اما در بازار کشور باید برای هر کیلوگرم فندق به طور متوسط ١٨٠ هزار تومان و هر ١٠٠ گرم آن ١٨ هزار تومان پول پرداخت. در واقع اگر هر کیلوگرم از این آجیل را حدود ٧٠٠ فندق در نظر بگیریم، هر دانه آن حدودا ٢٦٠ تومان قیمت دارد.

تخمه کدو دانه‌ای ١٣ تومان
هر کیلو تخمه کدو حدودا ٥٠ هزار تومان فروخته می‌شود. حالا اگر هر کیلو را برابر با ٣٨٠٠ عدد تخمه در نظر بگیریم، قیمت هر عدد آن تقریبا ١٣ تومان می‌شود.

کشمش و نخودچی جزو ارزان‌ترین‌های آجیل
بسیاری از مردم می‌گویند به جای آجیل با مغز‌های گرانقیمت، کشمش و نخودچی را سر سفره‌های هفت‌سین خود خواهند گذاشت. جالب است که بدانید هر کیلو نخودچی این روز‌ها ٢٥ هزار تومان و کشمش سبز ٤٠ هزار تومان فروخته می‌شود. اگر هر کیلوی آن را برابر با ١٨٠٠ عدد نخودچی در نظر بگیریم، ارزش هر عدد آن چیزی حدود ١٤ تومان است. هر کیلو کشمش سبز هم برابر با ٢٢٠٠ عدد است. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که هر عدد کشمش حدودا ١٨ تومان برای شما آب می‌خورد.

بادام‌زمینی دانه‌ای ٣٨ تومان
گرانی مغز‌هایی همچون پسته و بادام و گردو خرید بادام‌زمینی را چند برابر کرده است. بادام‌زمینی که ارزان‌ترین مغز کاسه آجیل شب عید امسال است، هر کیلوی آن حدودا ٤٥ هزار تومان فروخته می‌شود. هر ١٠ گرم این مغز تقریبا برابر با ١٢ عدد بادام زمینی و هر کیلوی آن معادل ١٢٠٠ عدد بادام‌زمینی است. هر عدد بادام زمینی تقریبا ٣٨ تومان قیمت دارد.

هر گردو ١٠٠٠ تومان
مغز گردو که پای ثابت آجیل چهارشنبه‌سوری، است این روز‌ها به قیمت حدود ١٥٠ هزار تومان عرضه می‌شود. البته میهمانی‌های نوروز و سفره‌هایی با خورشت‌هایی همچون فسنجان و پیش‌غذا‌هایی همچون کشک بادمجان رنگ می‌گیرند که مصرف این مغز محبوب را در بین ایرانیان در آستانه شب عید زیادتر کرده است. اگر هر کیلو را حدود ١٥٠ گردوی کامل (البته بدون پوست) در نظر بگیریم، هر عدد گردو تقریبا هزار تومان خرج روی دست شما می‌گذارد.

انجیر آجیل چهارشنبه‌سوری چند؟
هر چند که انجیر در کاسه آجیل شب عید جای چندانی ندارد، اما یکی از اقلام مهم آجیل چهارشنبه‌سوری است که به طور متوسط ١١٠ هزارتومان قیمت دارد. برای خرید ١٠٠ گرم از این میوه خشک پرخاصیت که تقریبا معادل ٢٠ تا انجیر می‌شود، باید ١١ هزار تومان پول پرداخت کنید. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که هر عدد انجیر حدودا ٥٥٠ تومان خرج روی دست شما می‌گذارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید