دُردانه‌های نمایشگاه خودرو ژنو 2019

دُردانه‌های نمایشگاه خودرو ژنو 2019

در نمایشگاه خودروی ژنو 2019 علاوه بر جدیدترین محصولات خودروسازان، برخی از جذاب‌ترین خودروهای کلاسیک دنیا نیز به نمایش درآمده‌اند.

کد خبر : ۶۸۷۶۶
بازدید : ۴۰۱۹۹

نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹

فرادید- نمایشگاه خودروی ژنو همانند بسیاری دیگر از آوردگاه‌های خودرویی دنیا علاوه بر معرفی تازه‌ترین محصولات و دستاورد‌های خودروسازان، توجه ویژه‌ای نیز به خودرو‌های کلاسیک و گنجینه تاریخی برند‌های شناخته شده دنیا دارد؛ البته در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر.

همه‌ساله بسیاری از خودروسازان علاوه بر نمایش فرزندان جدید خود، یک یا چند مدل قدیمی و کلاسیک را با خود به ژنو می‌آورند تا هم اصالت و پیشینه غنی‌شان را به رخ دیگران بکشند هم اینکه از وجهه و صلابت مثال‌زدنی این الماس‌های آهنین برای بالا بردن جذابیت بصری نمایش خود استفاده کنند. در ادامه نگاهی به چشمگیرترین گنجینه‌های ژنو ۲۰۱۹ می‌اندازیم.

۷۰ سال با آبارث
آبارث به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برند‌های ایتالیایی در زمینه مسابقات، طراحی و مدل‌های خیابانی، هرجا که حرفی از گنجینه کهن صنعت خودرو به میان بیاید حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹

یکی از جالب‌ترین کلاسیک‌های آبارث OT ۲۰۰۰ کوپه بازار آمریکا مدل ۱۹۶۶ است که پیش از هر چیز با محل قرارگیری لاستیک زاپاس در جلو شناخته می‌شود. این نسخه بر مبنای مدل ریزنقش ۸۵۰ کوپه پی‌ریزی شده و بواسطه گلگیر‌های پف کرده، چشم‌های دایره‌ای درشت و ورودی‌های هوای روی کاپوت، ساده‌لوح و متواضع به نظر می‌رسد.

البته این همه داستان نیست، چراکه در میدان عمل می‌تواند با تکیه بر وزن خشک تنها حدود ۷۰۰ کیلوگرمی و قلب ۱.۹ لیتری ۱۸۰ اسب بخاری‌اش غافلگیرتان کند.

نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹

آبارث ۶۰۰ نسخه مخصوص رکورد، سال ۱۹۵۶ توسط استودیو ایتالیایی برتونه طراحی شده و همانطور که از دیگر طراحی‌های صنعت خودرو در آن زمان برمی‌آید، بهره‌گیری از عناصر اقتباسی از صنعت هواپیمایی در خلق آن کاملاً مشهود است. از این نسخه خاص تنها ۲ پروتوتایپ روی خط تولید رفت که مجموعاً توانستند ۱۰ رکورد جهانی را در پیست معروف مانزا (Monza) ایتالیا بنام خود ثبت کنند.

نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹

دیگر دردانه کهنسال آبارث نیز ۱۰۰۰ TCR رادیاله GR.۵ مدل ۱۹۶۸ است که در آن زمان با قرارگیری لاستیک زاپاس در جلو و تغییراتی که برای سازگاری با گروه ۵ مسابقات اروپا لازم بود و حالا با قطعه عظیم‌الجثه متصل به سپر جلویش جلب نظر می‌کند.

این نسخه بر پایه فیات ۱۰۰۰ برلینا شکل گرفته و پسوند رادیاله (Radiale) بر سرسیلندر تغییریافته مجهز به محفظه‌های احتراق نیم‌دایره‌ای دلالت می‌کند. قوای فنی آن نیز از بلوک ۱ لیتری ۴ سیلندر با توان حدود ۱۰۵ اسب بخار تأمین می‌شود که برخلاف ظاهرش امروزه رقم چشمگیری به حساب نمی‌آید.

نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹

تراکتور‌های لامبورگینی
شاید برایتان جالب باشد که یکی از چشمگیرترین گنجینه‌های ژنو امسال تراکتور‌های لامبورگینی هستند. سوپراسپرت‌ساز سنت‌آگاتا دو نمونه از تراکتور‌های خود را به نمایش گذاشته که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند.

یکی به رنگ کاملاً تیره که یک نسخه مخصوص برای بزرگداشت جشن تولد صد سالگی فروچیو لامبورگینی ( Ferruccio Lamborghini ) فقید بوده و تنها به تعداد ۵ دستگاه و البته با برچسب قیمت حدود ۲۶۰ هزار دلار تولید شده است.

نمونه دوم هم با پوشش دو رنگ متشکل از آبی و نارنجی لامبورگینی کار شده و هر بیننده‌ای را ناخودآگاه به گشت‌وگذار در زمین‌های کشاورزی علاقه‌مند می‌سازد!

نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹

اِسکی‌باز‌ها
از آنجایی که شهر ژنو با کوه‌های آلپ معروف در ورزش اسکی احاطه شده، دو کمپانی آلمانی این نکته را به ایده‌ای هوشمندانه برای جلب توجه عموم و رسانه‌ها بدل کردند. پورشه یک دستگاه ۹۱۱ کوپه آبی‌رنگ با پیشرانه ۲ لیتری متعلق به سال ۱۹۶۵ میلادی و مجهز به باربند اسکی را از موزه خود به سوییس آورد تا نشان دهد ساخته‌هایش طی دهه‌های اخیر توسط اقشار مختلف برای ماجراجویی‌های متنوعی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

برابوس، تیونر شناخته‌شده مرسدس بنز نیز یکی از معروف‌ترین فرزندان سلطان اشتوتگارت یعنی ۲۸۰SL Pagoda کانورتبل مجهز به سقف فلزی و باربند اسکی را به‌عنوان نمادی از زیرشاخه مجزای خود برای بازسازی خودرو‌های کلاسیک و ارزشمند به نمایش عموم درآورد.

نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹

صد سالگی سیتروئن
سیتروئن که سال ۱۹۱۹ توسط مردی فرانسوی بنام آندره گوستاو سیتروئن ( Andre-Gustave Citroen ) متولد شد، امسال در بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی دنیا صد سالگی خود را جشن می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

به همین بهانه غرفه این برند در آوردگاه ژنو امسال میزبان سه تن از ماندگارترین محصولاتش طی دهه‌های گذشته است: تایپ A. مدل ۱۹۱۹، ترکشن آوانت ۷A مدل ۱۹۳۴ و ۲CV مدل ۱۹۴۸. هرسه خودرو به‌صورت دو رنگ سیاه و سفید کار شده و به‌خوبی اصالت و تجربه سیتروئن در سگمنت‌های مختلف را به نمایش می‌گذارند.

نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹

نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹

و البته صد سالگی بنتلی
سیتروئن تنها صدساله ژنو امسال نیست، چراکه بنتلی هم کار خود را در ۱۹۱۹ میلادی کلید زده و همانند دوست فرانسوی‌اش هوای جشن گرفتن دارد. آنچه که این لوکس‌ساز بریتانیایی به‌عنوان نماد پیشینه و تجربه طولانی خود به ژنو آورده یک برکین بلوئِر ( Birkin Blower ) مدل ۱۹۲۹ است که حقیقتاً یکی از جذاب‌ترین خودرو‌های مسابقه‌ای آن دوران بود.

گفتنی است سال ۱۹۳۰ آقای هنری "تیم" برکین، مدیر وقت بنتلی وولف بارناتو ( Woolf Barnato) را قانع کرد که اجازه ورود فقط یک تیم را به مسابقات لِ‌مون صادر کند. گرچه برکین در لِ‌مون پیروز نشد، اما طبق گفته‌ها توانست با این خودرو مقام دوم گرندپری ۱۹۳۰ فرانسه را بدست آورد.

نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ نگاهی به گنجینه‌های نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید