قارچ سمی قابل شناسایی نیست!

قارچ سمی قابل شناسایی نیست!

«قارچ سمی از غیر سمی به هیچ‌عنوان قابل شناسایی نیست.»

کد خبر : ۶۸۸۷۶
بازدید : ۱۲۶۵۳
قارچ سمی قابل شناسایی نیست!
«قارچ فله نخرید.» این توصیه انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی است. حالا در آستانه بهار که طبیعت ایران رستنگاه انواع قارچ‌های وحشی می‌شود، دستفروشان و فروشندگان بین راهی شروع به فروش قارچ وحشی می‌کنند. قارچ‌هایی که با عنوان قارچ جنگلی یا حتی قارچ ارگانیک فروخته می‌شود، اما حتی لمس آن‌ها می‌تواند مصرف‌کنندگان را مسموم کند.

قارچ جنگلی نخرید
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در جنگل یا در مسیری به قارچ‌های فله‌ای که به فروش می‌رسد، برخورد کرده باشید. مسمومیت قارچی فراوان است، اما قارچ‌های مسموم را چگونه باید شناسایی کرد تا دیگر شاهد این تعداد مسمومیت و حتی به کام مرگ رفتن افراد نباشیم. آمار‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته حدود ۱۱۸۰ نفر از ایرانی‌ها به دلیل مسمومیت قارچ بستری شدند و ۲۲ نفر از آن‌ها هم فوت کردند.
محمدحسن افشار، رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در این رابطه می‌گوید: «قارچ سمی از غیر سمی به هیچ‌عنوان قابل شناسایی نیست.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «٢‌هزار نوع قارچ وجود دارد، البته در بین این تعداد تنها ٦٧ نوع آن خوراکی است. تعداد کمی هم از این ٦٧ نوع قارچ غیر سمی در کشور ما وجود دارد. البته معروف‌ترین نوع این قارچ‌ها قارچ دکمه‌ای است که از آن ١٧ نوع وجود دارد و تنها یک نوع آن خوراکی است که بسیار شبیه به یکدیگر‌ند و شناسایی آن‌ها نیاز به کارشناس دارد.»

او با اشاره به این‌که یکی از معضلات پیش روی ما ورود دستفروش‌ها برای فروش قارچ است که بدون هیچ اطلاعی دست به چنین اقدامی می‌زنند، ادامه داد: «سال گذشته با بارش باران مقداری قارچ سمی رویش داشت که برخی این قارچ‌ها را با عنوان قارچ جنگلی به فروش رساندند و موحب مسمومیت گردشگران شدند. همچنین سال گذشته حدود ۱۱۸۰ نفر از هموطنان به دلیل مسمومیت قارچ بستری شدند و ۲۲ نفر از آن‌ها هم فوت کردند.»

قارچ جایگزین مناسب گوشت
افشار با تأکید بر این‌که به هیچ عنوان با دیدن قارچ به آن‌ها دست نزنید، در این زمینه توضیح داد: «برخی از قارچ‌هایی که در کشور وجود دارد حتی از طریق دست‌زدن باعث ایجاد مسمومیت می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنم در صورت دیدن هر نوع قارچ به آن حتی دست نزنید.» رئیس هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در ادامه با اشاره به خواص قارچ یادآور شد: «با وجود این‌که قارچ خاصیت پروتیینی دارد، می‌تواند به‌عنوان جایگزینی مناسب برای گوشت باشد، زیرا قارچ ٤٥ گرم پروتیین دارد و یک کیلوگرم گوشت ٧٠ گرم پروتیین دارد. با توجه به قیمت مناسب قارچ و خواص درمانی آن، چون تنظیم‌کننده قند خون بودن، می‌توان به‌عنوان جایگزین گوشت از آن استفاده کرد.»

افشار می‌گوید مصرف قارچ در ایران جا افتاده است و حالا سرانه مصرف آن به‌ویژه با افزایش قیمت گوشت درحال افزایش است. او توضیح می‌دهد: «مصرف قارچ بین ٥٠٠ تا ٦٠٠ تن است و تنها روزانه ٥-٦‌درصد آن صادرات می‌شود و بقیه محصول به مصرف داخلی می‌رسد و هر ایرانی به‌طور متوسط سالانه ١,٢ کیلوگرم مصرف دارد. اگرچه قارچ هم نسبت به گذشته افزایش قیمت دو برابری را داشته است. افشار در این زمینه می‌گوید: «قیمت تمام‌شده تولید یک کیلو قارچ ۸۹۰۰ تومان است و اگر حاشیه سود ۲۵‌درصد را برای تولیدکننده در نظر بگیریم این محصول باید کیلویی ۱۲‌هزار تومان در مزرعه به فروش برسد و اکنون قیمت بازار نزدیک به ١٥‌هزار تومان است که در مقایسه با خاصیت پروتیینی آن و قیمت گوشت قابل مقایسه نیست.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید