زیگزاگ قیمت دلار حول مرز روانی

زیگزاگ قیمت دلار حول مرز روانی
کد خبر : ۶۸۸۸۳
بازدید : ۸۳۶۰
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
هشتمین رشد متوالی شاخص کل

بورس تهران معاملات آخرین یکشنبه سال را با حفظ گارد صعودی خود و رشد ۱۳۹۸ واحدی نماگر بازار سپری کرد. شاخص کل بورس در هشتمین رشد متوالی خود بیش از ۸/ ۰ درصد افزایش یافت و به سطح ۱۷۲هزار و۵۲۳ واحد رسید. با توجه به فرصت دو روزه برای تسویه پول فروش سهام، دیروز آخرین فرصت معامله‌گران برای تامین نقدینگی خود در آستانه سال نو بود. با این حال جذابیت بنیادی سهام تب خرید بین سرمایه‌داران را شدت بخشید و این بار تغییر جهت هجوم سرمایه‌داران از سهام پالایشی در روز شنبه به سهام پتروشیمی، نماد‌های بزرگ این گروه همچون «فارس» و «پارس» را در صدر جدول نماد‌های حامی شاخص کل قرار داد. ارزش معاملات خرد دیروز بورس (با حذف بلوک و اوراق) ۵۵۶ میلیارد تومان بود که در این بین ۴۳ میلیارد تومان به پرتفوی سهام‌داران حقیقی انتقال یافت.

زیگزاگ قیمت دلار حول مرز روانی


بازار ارز
افت کنترل شده توسط بازارساز

نرخ ارز در معاملات روز قبل وارد محدوده منفی شد و ۱۷۰ تومان از ارزش خود را از دست داد. هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته ضمن ثبت افت روزانه ۳/ ۱ درصدی به بهای ۱۲ هزار و ۹۸۰ تومان به فروش رفت تا شاخص ارزی کشور بار دیگر وارد کانال ۱۲ هزار شود. کاهش نرخ فروش صرافی‌های منتخب بازارساز اولین سیگنال کاهشی را به بازار مخابره کرد. صرافی‌های عامل بازارساز نرخ مندرج بر تابلوی خود را تا سطح ۱۲ هزار و ۸۴۰ تومان کاهش دادند تا بر عوامل افزایشی بازار غلبه کنند. از سوی دیگر سمت تقاضا نیز در مقایسه با نیمه ابتدایی اسفند کاهش چشمگیری داشته و دیگر شاهد تشکیل صف‌های سنگین خرید ارز نیستیم. ظهور دلالان خرده‌پا که به منظور تامین نقدینگی شب عید اقدام به فروش ذخایر محدود ارزی خود می‌کردند نیز به افت بیشتر دلار کمک کرد.
زیگزاگ قیمت دلار حول مرز روانی


بازار سکه
تشدید روند اصلاح قیمت سکه

هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ روز گذشته به بهای ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان معامله شد و افت ۷۰ هزار تومانی را نسبت به بهای روز شنبه تجربه کرد. ثابت ماندن بهای اونس طلا به واسطه تعطیلی بازار‌های جهانی، نگاه بازار سکه را متوجه نوسانات نرخ ارز کرد. به این ترتیب افت ۳/ ۱ درصدی دلار مقدمات کاهش سکه را فراهم آورد و این دارایی گرانبها در نهایت کاهش ۵/ ۱ درصدی را تجربه کرد. کاهش پلکانی نرخ ارز صرافی‌های بازارساز، افت تقاضای فصلی دلار در روز‌های منتهی به سال و افزایش فروش دلار توسط مردم عادی برای تامین نقدینگی شب عید به کاهش نرخ ارز انجامید. افت شاخص ارزی کشور همچنین مسبب ریزش ۵/ ۵ درصدی ارتفاع حباب سکه شد. در هفته جاری معادلات برگزیت می‌تواند با تاثیر مستقیم بر شاخص دلار، قیمت اونس طلا و به تبع آن سکه را متاثر سازد.

زیگزاگ قیمت دلار حول مرز روانی


بازار طلای جهانی
نگاه طلا به سرانجام برگزیت

هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل بیش از ۳/ ۰ درصد افزایش قیمت یافت و در آخرین معاملات خود به بهای ۱۳۰۲ دلار معامله شد. تمرکز بازار فلز زرد در هفته قبل معطوف به اخبار رای‌گیری در خصوص چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. پارلمان انگلستان برای دومین بار طرح نخست‌وزیر این کشور در مورد توافق برگزیت را رد کرد. رای نیاوردن خروج سخت و افزایش احتمال تمدید موعد خروج از حوزه یورو به رشد پوند منجر شد. در همین راستا شاخص دلار در ۶ روز کاری اخیر خود ۵ مرتبه کاهش یافت تا قدرت ارز‌های غیر دلاری برای خرید طلا تقویت شود و با رشد تقاضا، فلز زرد بار دیگر مرز ۱۳۰۰ دلار را فتح کند. هفته آینده طرح دولت برای سومین بار در پارلمان انگلیس مطرح می‌شود که در صورت شکست مجدد، طلا مرز‌های جدیدی برای فتح خواهد یافت.

زیگزاگ قیمت دلار حول مرز روانی


بازار اوراق مسکن
نیاز «تسه‌ها» به ارتقای سقف وام

اوراق تسهیلات مسکن دی ۹۶ «تسه ۹۶۱۰» در معاملات دیروز حدود ۷/ ۱ درصد کاهش قیمت یافت و به بهای ۵۳ هزار و ۷۷ تومان مبادله شد. سایر سررسید‌های وام نیز نوسان قابل‌توجهی نداشتند و رویه منفی در اکثر معاملات آن‌ها غالب بود. روند نزولی سررسید‌های وام ادامه دارد و بازدهی «تسه ۹۶۱۰» از ابتدای سال جاری به بیش از منفی ۲۰ درصد رسیده است. عدم تغییر سقف وام مسکن در کنار دو برابر شدن قیمت واحد‌های مسکونی، سهم این اوراق از قیمت آپارتمان را محدود و محدودتر کرده و از جذابیت آن برای متقاضیان وام مسکن کاسته است. از سمت دیگر کوچ بسیاری از مشتریان خانه‌های نوساز دارای وام به بازار خانه‌های استیجاری یا قدیمی، به انقباض مجرای تقاضا برای این اوراق منجر شده است. در صورت عدم افزایش سقف وام مسکن در سال آتی، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای بازار «تسه‌ها» متصور شد.

زیگزاگ قیمت دلار حول مرز روانی


بازار نفت
بیشترین بازده هفتگی نفت در یک ماه

هر بشکه نفت خام آمریکا «WTI» طی هفته قبل ۵ درصد رشد قیمت داشت و در آخرین معاملات به بهای ۸/ ۵۸ دلار به فروش رفت. ملموس شدن تداوم سیاست کاهشی اوپک و کشور‌های همکار (ملقب به اوپک پلاس) بیشترین حمایت را از طلای سیاه به عمل آورد. کاهش تولید نفت ونزوئلا و چهارمین افت متوالی تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا سمت عرضه را نشانه رفت و به رشد بهای نفت کمک کرد. از سمت دیگر افت غیر منتظره سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا و دومین هفته متوالی افزایش تعداد قرارداد‌های آتی نفت در این کشور با بیان تقویت تقاضا به صعود قیمت در این بازار منجر شد. تعداد قرارداد‌های آتی در هفته قبل ۹/ ۳ درصد زیاد شد و به بیش از ۳۶۲ هزار عدد رسید. رشد واردات نفت خام چین به واسطه سیاست‌های اقتصادی این کشور تاثیر بسزایی در این آمار داشت.
زیگزاگ قیمت دلار حول مرز روانی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید