ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای جهان

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای جهان

سال گذشته تورم ۱ میلیون درصدی کاراکاس، پایخت ونزوئلا، دولت را مجبور کرد یک ارز ملی جدید معرفی کند، که همین باعث شد این شهر کم هزینه‌ترین شهر دنیا شناخته شود.

کد خبر : ۶۸۸۹۶
بازدید : ۱۳۳۹۲
فرادید | پاریس، هنگ کنگ و سنگاپور گران‌ترین و کاراکاس با اختلاف کمی از دمشق به عنوان ارزان‌ترین شهر‌های جهان شناخته شدند.

این نخستین بار در ۳۰ سال اخیر است که واحد اطلاعات اکونومیست این ۳ شهر را به لحاظ هزینه‌های زندگی در یک سطح قرار می‌دهد و از آن‌ها به عنوان گران‌ترین شهر‌های دنیا نام می‌برد.
اکونومیست برای به دست آوردن آمار گران‌ترین و ارزان‌ترین شهر‌های دنیا در ۱۳۳ شهر هزینه‌های رایج زندگی شامل لباس، خوراک، حمل و نقل را با هم مقایسه کرده است.
پایتخت فرانسه، که سال گذشته در جایگاه دومین شهر گران در دنیا قرار گرفت، یکی از ۴ شهر اروپایی است که جزو ۱۰ شهر گران دنیا هستند.

در این پژوهش قیمت‌ها در نیویورک به عنوان شاخص مورد ارزیابی قرار گرفت و افزایش یا کاهش قیمت‌ها نسبت به کاهش یا افزایش قیمت‌ها در این شهر آمریکایی سنجیده شده است.

مقایسه‌ی هزینه‌ی کوتاه کردن مو

نویسنده‌ی گزارش، روکسانا اسلاوچوا، می‌گوید پاریس از سال ۲۰۰۳ در میان گران‌ترین شهر‌های دنیا قرار داشته است و از آن به عنوان «شهری افراطی گران» برای زندگی یاد شده است.

او می‌نویسد: «میانگین هزینه‌ی کوتاه کردن موی زنان در پاریس ۱۱۹.۰۴ دلار است. این هزینه در زوریخ، ۷۳.۹۷ دلار و در اوزاکای ژاپن، ۵۳.۴۶ دلار است.

شهر‌های اروپایی بالاترین هزینه‌ها را برای خدمات مربوط به خانه داری، مراقبت‌های فردی، تفریح و سرگرمی پرداخت می‌کنند و در این میان پاریس بالاترین قیمت‌ها را به خود اختصاص داده است.»

گران‌ترین شهر‌های دنیا

۱-سنگاپور (سنگاپور)، پاریس (فرانسه)، هنگ کنگ (چین)
۴-زوریخ (سوئیس)
۵-اوزاکا (ژاپن)
۶-سئول (کره‌ی جنوبی)
۷-کپنهاگ (هلند)
۸-نیویورک (آمریکا)
۹-تل آویو (سرزمین‌های اشغالی)
۱۰-لس آنجلس (آمریکا)

تورم و نوسان متغیر نرخ ارز اسامی این فهرست را جا به جا کرده و شهر‌هایی مثل آرژانتین، برزیل، ترکیه، ونزوئلا، همگی شاهد کاهش شدید هزینه‌های زندگی هستند.

سال گذشته تورم ۱ میلیون درصدی کاراکاس، پایخت ونزوئلا، دولت را مجبور کرد یک ارز ملی جدید معرفی کند، که همین باعث شد این شهر کم هزینه‌ترین شهر دنیا شناخته شود.


هزنیه‌ی یک فنجان قهوه در کاراکاس در ماه نوامبر در عرض یک هفته دو برابر شد و به ۰.۶۲ دلار معادل ۴۰۰ بولیوارس رسید.

سوریه دومین شهر ارزان شناخته شد.

واحد اطلاعات اکونومیست نام شهر‌های دیگری که متاثر از آشفتگی‌های سیاسی و اقتصادی، بهای زندگی در آن‌ها رو به کاهش است، را به شرح زیر نام برده است:

ارزان‌ترین شهر‌های دنیا
۱-کاراکاس (ونزوئلا)
۲-دمشق (سوریه)
۳-تاشکند (اوزبکستان)
۴-آلماتی (قزاقستان)
۵-بانگالور (هند)
۶-کراچی (پاکستان)
۷-لاگوس (نیجریه)
۸-بوئوس آیرس (آرژانتین)
۹-چنای (هند)
۱۰- دهلی (هند)

منبع: BBC
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید