فرمان تخلیه ۶ شهر

فرمان تخلیه ۶ شهر

خروجی سد کرخه اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه است که رودخانه کرخه توان این حجم آب را ندارد و طبیعی است که در برخی جا‌ها طغیان کند.

کد خبر : ۶۸۹۷۲
بازدید : ۹۷۹۹
فرمان تخلیه ۶ شهر
در ادامه بارش‌های سیل‌آسای چند روز گذشته و طغیان رودخانه کرخه، روز گذشته دستور تخلیه ۶ شهر در خوزستان صادر شد. بارش‌های روز‌های اخیر در این استان و افزایش ورودی و خروجی سد کرخه از جمعه شب ۹ شهر حاشیه این رودخانه را در معرض سیلاب قرار داده است و از همین رو غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و ستاد مدیریت بحران دستور تخلیه فوری این شهر‌ها را صادر کرده‌اند.

بر این اساس شهر‌های سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید‌نعیم، ۱۷ روستای بخش نیسان شهرستان هویزه (سمومیه، گریشیه، دغاغله، بیت‌کوار، حنظله، شموس، غمیجه، بنی نعامه شمالی و جنوبی، بوکرم الله، بیت آلوس، بگعان، مومنیه یک و ۲، نهیرات، سعدون یک و ۲ و گبان)، شهر گوریه در بخش شعیبیه شوشتر و شهر ال‌هایی در شهرستان اهواز به‌دلیل بالا آمدن آب رودخانه کرخه باید خانه‌های خود را خالی کنند.

دستور تخلیه شهر‌ها و روستا‌های خوزستان طی روز‌های گذشته در چند مرحله صادر شده است. استاندار خوزستان از ۱۱ فروردین‌ماه به‌دنبال آغاز باران‌های شدید در این استان شرایط اضطراری اعلام کرده و در جدیدترین تحول دستور تخلیه ۶ شهر سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید‌نعیم را صادر کرده است. بنابر اعلام ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان، اماکن اسکان اضطراری شهروندان این ۶ شهر، پادگان‌های شهید‌محلاتی، شهید فرجوانی، ثامن‌الائمه و جوادالائمه در نظر گرفته شده است.
همچنین معصومه خنفری فرماندار کارون با اشاره به افزایش دبی رودخانه کارون و ورود آب به چندین روستای این شهرستان گفت: به سبب افزایش دبی رودخانه کارون، سیل‌بند مکسر و ام الگصاص شکسته شده و آب در حال گسترش است، از همین رو برای حفظ جان افراد باقی مانده در روستا‌ها دستور تخلیه صادر شده است. در همین راستا عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور از جمعه شب به پنج استان دستور داده تا آمادگی لازم را با تمامی امکانات برای کمک به خوزستان در صورت تقاضای استاندار خوزستان، داشته باشند.
او همچنین اعلام کرده که حدود ۴۰۰ هزار نفر در معرض سیل قرار دارند. رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور نیز روز گذشته با اعلام آخرین آمار تلفات حوادث سیل پایان سال ۱۳۹۷ و نوروز ۱۳۹۸ گفت: جمعا در ۱۳ استان کشور، ۷۰ نفر بر اثر سیل و حوادث مرتبط با آن، جان خود را از دست دادند.

دلیل صدور دستور تخلیه شهر‌ها و روستا‌ها
همزمان غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، در گفتگو با «ایرنا» با اشاره به افزایش ورودی و خروجی سد کرخه گفت: خروجی سد کرخه اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه است که رودخانه کرخه توان این حجم آب را ندارد و طبیعی است که در برخی جا‌ها طغیان کند.

استاندار خوزستان گفت: این حجم ورودی آب به سد کرخه مطابق با پیش‌بینی‌ها نبوده است؛ چراکه توقع می‌رفت با قطع بارندگی در استان‌های بالا دست و فروکش کردن سیلاب‌های این استان‌ها ورودی آب کرخه کاهش یابد، ولی متاسفانه این موضوع محقق نشد و ورودی آب سد کرخه حتی افزایش هم داشته است. شریعتی گفت: طبق پیش‌بینی کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان، باید در چهار روز گذشته ورودی سد کرخه به حجم ثابت ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه برسد و حتی پیش‌بینی شده بود که بعد از چهار روز به زیر ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه برسد.
او اضافه کرد: جمعه شب ورودی کرخه به ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسید و این حجم ورودی ظرفیت سد را به سمت پر شدن برده است به همین دلیل امکان کاهش حجم خروجی سد وجود ندارد و حتی باید خروجی سد از این میزان هم بیشتر شود. استاندار خوزستان افزود: اکنون حجم آب پشت سد کرخه بیش از ۶ میلیارد مترمکعب است و این به معنای پر شدن ظرفیت سد کرخه است که اگر با مدیریت خروجی، این حجم کنترل نشود ممکن است در وضعیت بحرانی قرار گیریم.
وی گفت: به همین علت مجبور شدیم خروجی سد کرخه را نیز به ورودی سد که همان ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه است برسانیم تا بتوان تعادل حجم آب پشت سد کرخه را حفظ کرد. نماینده عالی دولت در خوزستان افزود: در بازه زمانی چند روزه خروجی سد کرخه از ۷۰۰ مترمکعب به ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده است که همین موضوع سبب طغیان رودخانه کرخه در پایین دست شده است.
وی افزود: تمام تمهید‌ها و تلاش‌های لازم را برای ایجاد فیوز پلاک پخش آب انجام دادیم تا کمترین میزان آب کرخه به شهر‌های طول مسیر برسد، ولی در عین حال برای احتیاط و پیشگیری با بررسی‌های کارشناسی و اجتماعی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که شهر‌های سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید‌نعیم را تخلیه کنیم.
استاندار خوزستان در گفتگو با «ایلنا» نیز درباره وضعیت شهر‌های حاشیه رودخانه کارون گفت: شهر‌های رودخانه کارون مشکل چندانی ندارند، اما در اهواز دبی آب بیش از ۳ هزار است و بسیار سخت و پرمشقت تلاش می‌کنیم که آب رد شود و وارد شهر نشده و مشکلی ایجاد نشود.

ادامه روند امدادرسانی به مناطق سیل‌زده
اما در شرایطی که مسوولان کشور برای مقابله با سیل در خوزستان آماده شده‌اند، روند امداد‌رسانی در استان‌های گلستان، لرستان و مازندران که در روز‌های اول بهار گرفتار سیل شدند همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به گفته فرماندار آق قلا، وضعیت این شهر همچنان بحرانی است و از جمعه شب حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر سطح آب افزایش داشته است.
همچنین امکانات امدادی به مناطق سیل‌زده شهرستان پلدختر استان لرستان در حال ارسال است. در همین ارتباط نیرو‌های ارتش از روز جمعه کار لایروبی شهر پلدختر از گل و لای را آغاز کرده‌اند. در خبری دیگر هادی هاشمیان، رئیس‌کل دادگستری گلستان از رفع توقیف ۷۳ فروند قایق صیادی در گمیشان که به علت صید غیرمجاز توقیف شده بودند خبر داد و گفت: صاحبان این قایق‌ها می‌توانند با ارائه کارت شناسایی، شناور‌های خود را تحویل بگیرند و به سیل‌زدگان کمک کنند.
احمد مرادپور، معاون استاندار لرستان نیز در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه راه ارتباطی ۲۵۰ روستای لرستان قطع است گفت: بیشترین خسارت سیل به شهرستان‌های پلدختر، معمولان و چگنی وارد شده است.
فرمان تخلیه ۶ شهر

تدوین طرح متناسب برای جبران خسارات
در ادامه تحولات سیل اخیر در کشور روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در مکالمه تلفنی جداگانه با استانداران خوزستان و لرستان و نیز سرپرست استانداری گلستان آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و نحوه امداد‌رسانی به سیل‌زدگان را مورد بررسی قرار داد. به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهور در این تماس‌های تلفنی بار دیگر بر آمادگی کامل دولت برای جبران خسارات ناشی از سیل‌های اخیر تاکید کرد.
ازسوی دیگر علی لاریجانی، رئیس مجلس روز گذشته در دیدار نوروزی با کارکنان و مدیران مجلس از تدوین طرح یا لایحه متناسب برای جبران خسارت سیل‌زدگان خبر داد و گفت: مردم اطمینان داشته باشند که جبران خسارات آن‌ها جزو اولویت‌ها است و اگر به جابه‌جایی منابع نیاز باشد، اقدامات لازم در این راستا صورت می‌گیرد. او در واکنش به انتقاداتی که نسبت به اختصاص بودجه برای سدسازی در دوران خشکسالی انجام می‌گرفت، اظهار کرد: در سال‌های خشکسالی مرتبا گفته می‌شد که چرا این قدر برای سدسازی هزینه می‌شود، چراکه منابع در جایی هزینه می‌شوند که کارآیی لازم را ندارد، اما امروز مشخص شد اگر این سد‌ها به‌ویژه سد‌های ساخته شده در خوزستان، لرستان، همدان و کرمانشاه ساخته نمی‌شد بحران‌های انسانی در سیلاب اخیر بسیار وسیع‌تر می‌بود.
به گزارش «ایسنا» لاریجانی تداوم سدسازی، لایروبی سد‌ها و رودخانه‌ها و رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها را در کنار کمک‌رسانی به استان‌های سیل‌زده خواستار شد. رئیس مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها با رذالت مانع کمک صلیب‌سرخ به هلال احمر شدند، گفت: صلیب سرخ حتی یک دلار به هلال احمر ایران کمک نکرده است.

تعیین استان‌های معین استان خوزستان
سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور نیز از تعیین استان‌های تهران، اصفهان، فارس و کرمان با حکم وزیر کشور به‌عنوان استان‌های معین استان خوزستان خبر داد.

بررسی سیل در مجلس
در همین حال قرار است امروز «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر کشور و «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی در مورد آخرین وضعیت کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده به نمایندگان ارائه کنند.
همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نایب‌رئیس فراکسیون مستقلان مجلس از برگزاری اولین جلسه این فراکسیون در سال ۹۸ برای بررسی سیل‌های اخیر کشور با حضوراسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه امروز و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس خبر داد. در خبری دیگر حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر از تصمیم مجلس برای تدوین طرحی درخصوص جبران خسارت سیل‌زدگان خبر داد.

ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه
در ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه از سوی کشور‌های مختلف برای کمک به سیل‌زدگان، روز گذشته با دستور دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه کمک‌های بشردوستانه روسیه راهی ایران شد. قراراست این کمک‌ها در رشت و به هلال احمر ایران تحویل داده شود.
این محموله‌ها شامل بیش از ۴ هزار چادر، تخت تاشو، پتو و سایر اقلام ضروری است. فرانسه نیز تجهیزات امداد و نجات را برای کمک به سیل‌زدگان ایران طی روز‌های آتی تحویل هلال احمر می‌دهد. این کمک‌ها شامل ۱۱۴ پمپ تخلیه آب، ۳۰۰ بسته تجهیزات آشپزی و ۵هزار تخته پتو است.
منبع: دنیای اقتصاد
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید