تداوم روز‌های بهاری بورس تهران

تداوم روز‌های بهاری بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز یکشنبه ۸۳/ ۰ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۱۸۸ هزار و ۷۵ واحد قرار گرفت. موج جدید رشد، دماسنج بازار را به فتح قله تاریخی خود نزدیک‌تر کرده است.

کد خبر : ۶۹۰۰۶
بازدید : ۹۹۱۸
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
شاخص هم‌وزن توقف ناپذیر
شاخص کل بورس تهران در معاملات روز یکشنبه ۸۳/ ۰ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۱۸۸ هزار و ۷۵ واحد قرار گرفت. موج جدید رشد، دماسنج بازار را به فتح قله تاریخی خود نزدیک‌تر کرده است. در طول حیات بورس تهران تنها ۳ روز عددی بزرگ‌تر روی تابلوی تالار شیشه‌ای برای شاخص کل به نمایش درآمده است.
امید به عملکرد مناسب شرکت‌ها در اسفند و اخباری پیرامون تسعیر ارز بانک‌ها و افزایش سرمایه باعث سبزپوش شدن ۳۵ گروه از ۳۹ گروه بورسی شد. دو گروه خودرویی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و نماد «فولاد» با اختلاف بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آورد. از طرفی شتاب‌گیری بیشتر در ازای نقدینگی محدود جذابیت گروه‌های کوچک را دوچندان کرد و در نتیجه شاخص هم‌وزن در معاملات دیروز به رقم بی‌سابقه ۳۶ هزار واحد رسید.
تداوم روز‌های بهاری بورس تهران
بازار ارز
اوج یک ماهه دلار
هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ یکشنبه ۲۳۰ تومان افزایش قیمت یافت و به بهای ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رفت. افزایش تقاضای دلار پس از تعطیلات نوروزی و رشد دوباره نرخ حواله درهم به صعود دلار و رسیدن آن به بیشترین حد خود از ۵ اسفند ماه گذشته کمک کرد.
نرخ حواله درهم بار دیگر به مرز ۳۷۰۰ تومان رسید و با توجه به ضریب برابری دلار و درهم، نرخ ارز نیز افزایش یافت. با این حال برخی اعتقاد دارند که مدیریت ارزی بازارساز منجر به ورود برخی از دلالان ارزی به بازار سکه شده و رشد ۵/ ۲ درصدی بهای سکه در روز گذشته خود عاملی برای رشد بیشتر دلار شد. همتی، رئیس بانک مرکزی دیروز اعلام کرد که تا پایان ماه جاری بازار متشکل ارزی تشکیل خواهد شد که در صورت تحقق به مهار دلار کمک شایانی خواهد کرد.
تداوم روز‌های بهاری بورس تهران
بازار سکه
معکوس شدن اثرگذاری دلار و سکه؟
هر سکه طرح جدید راس ساعت ۱۶ روز گذشته ضمن ثبت افزایش ۱۲۰ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان به فروش رفت. افزایش ۵/ ۲ درصدی، بیشترین رشد روزانه و بیشترین مقدار قیمت را برای سکه از ۵ اسفند ماه گذشته به ثبت رساند. در تعطیلی بازار‌های جهانی و توقف بهای اونس طلا افزایش نرخ ارز را می‌توان تنها عامل افزایش بهای سکه به حساب آورد.
با این حال گروهی از فعالان بازار عقیده دارند روند تاثیرگذاری دلار بر سکه معکوس شده است و مدتی است که تحولات بازار سکه در بازار ارز کشور منعکس می‌شود. به اعتقاد این گروه نبود زمان خاص برای عرضه سکه و مداخله بازارساز برای کنترل شاخص ارزی کشور منجر به کوچ بسیاری از نوسان‌گیران ارزی به بازار سکه شده است.
تداوم روز‌های بهاری بورس تهران
بازار طلای جهانی
بازده هفتگی فلز زرد: صفر
طلای جهانی در هفته قبل بازده صفر را برای خود به ثبت رساند تا بهای این دارایی ارزشمند بازهم در مرز ۱۲۹۲ دلار قرار گیرد. اوج‌گیری شاخص دلار و گذر از مرز ۹۷ واحدی از قدرت ارز‌های غیردلاری کاست تا تقاضا برای طلا کاهش یابد. با این حال فستیوال‌های محلی در هند و چین تقاضای فیزیکی طلا را در این دو کشور افزایش داد.
در حال حاضر بهای طلا زیر میانگین صد روزه ۶/ ۱۲۹۴ دلاری قرار دارد و در صورت شکست مرز مذکور می‌توان به رشد بیشتر قیمت امیدوار بود؛ اما در صورت ریزش قیمت‌ها مقاومت مستحکمی تا مرز ۱۲۶۶ دلار برای طلا وجود نخواهد داشت. در نظرسنجی سایت کیتکو ۵۴ درصد از کارشناسان وال‌استریت روند صعودی را برای طلا در نظر دارند و تنها ۲۳ درصد از آنان وضعیت خرسی را برای بازار فلز زرد متصور شده‌اند.
تداوم روز‌های بهاری بورس تهران
بازار اوراق مسکن
سرخپوشی یکدست اوراق وام مسکن
اوراق تسهیلات مسکن دی ۹۶ «تسه ۹۶۱۰» در جلسه معاملاتی دیروز حدود ۴۸/ ۱ درصد افت قیمت پیدا کرد و به بهای ۵۱ هزار و ۷۱۳ تومان به فروش رفت. میانگین قیمتی سایر سررسید‌های وام مسکن نیز با افت دسته‌جمعی به مرز ۵۱ هزار تومان نزدیک‌تر شد.
مرز ۵۱هزار تومانی حمایت مناسبی برای این «تسه» محسوب می‌شود و هر بار نزدیک شدن به این سطح حمایتی منجر به افزایش قیمت در ادامه شده است؛ با این حال تکرار شدن هرچه بیشتر قیمت «تسه۹۶۱۰» در این کانال در روز‌های اخیر حاکی از افول بیشتر قیمت‌ها است. در حالی که مدت‌ها از اوج‌گیری دلار در انتهای تابستان گذشته می‌گذرد و نرخ ارز بیش از ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است، به نظر می‌رسد امید برای اصلاح قیمت مسکن هیچ‌گاه محقق نشود و بازار اوراق وام مسکن در رکود به کار خود ادامه دهد.
تداوم روز‌های بهاری بورس تهران
بازار نفت
از شتاب افتادن تولید نفت آمریکا
بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی هفته قبل با رشد بیش از ۵ درصد به سطح ۳/ ۶۳ دلار رسید و اوج ۵ ماهه را برای خود به ثبت رساند. امید به افزایش سطح تقاضا و انقباض سمت عرضه بیشترین رشد هفتگی را از ابتدای اسفند ماه برای طلای سیاه رقم زد.
بالا رفتن احتمال دستیابی توافق تجاری بین چین و آمریکا چشم‌انداز تقاضای نفت را منبسط کرد تا تعداد قرارداد‌های آتی نفت آمریکا در هفته قبل ۳/ ۷ درصد افزایش یافته و در پنجمین رشد متوالی هفتگی به سطح ۴۸۱ هزار عدد برسد.
تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور نیز پس از ۶ هفته نزولی ۱۵ واحد افزایش یافت. اما افت دوباره تعداد این دکل‌ها در منطقه پرمیان تگزاس که قطب اصلی تولید نفت آمریکا محسوب می‌شود، ترس از کاهش عرضه را زیاد کرد و بهای نفت صعودی شد.
تداوم روز‌های بهاری بورس تهران
منبع: دنیای اقتصاد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید