وعده‌هایی که مسوولان به سیل‌زدگان دادند

هم‌ترین مساله در مدیریت بحران آن است که مدیر باید پای کار و در صحنه باشد و از خود گذشت نشان دهد تا به ملت ایران آسیبی وارد نشود. باید از مدیران بحران حمایت شود و گله‌ها را برای بعد از عبور از بحران گذاشت.

کد خبر : ۶۹۰۱۷
بازدید : ۱۰۴۹۹
سال ۹۸ با سیل گره خورد. از همان آغاز سال موج بارندگی بیش از ۲۰ استان را تحت تاثیر قرار داد، اما تعدادی از این استان‌ها گرفتار سیلاب شدند. در آق‌قلا و بندر ترکمن و گمیشان استان گلستان وضعیت بحرانی شد. سیل در شیراز قربانی گرفت و بعد از آن پلدختر و معمولان در لرستان زیر آب رفتند؛ و حالا چند روز است که شماری از شهر‌های استان خوزستان در معرض بحران قرار گرفته‌اند و دستور تخلیه آن‌ها صادر شده‌اند.
از روز نخست تا الان شماری از مسوولان دولتی، نظامی و نهاد‌های دیگر با نیرو‌های تحت امرشان به این مناطق رفته‌اند تا به یاری مردم بشتابند. گزارش زیر کوشش می‌کند به طور خلاصه نشان دهد کدام مسوولان ارشد در مناطق سیل‌زده حاضر شدند و چه گفتند و به مردم آسیب‌دیده از سیل چه وعده‌هایی دادند.

رییس‌جمهوری
حسن روحانی، رییس‌جمهوری بعد از بازگشت معاون اولش از گلستان، راهی این استان شد و در جمع مردم گفت: به همه آن‌هایی که مسکن‌شان خسارت دیده یا شغل، دام و زمین کشاورزی‌شان دچار آسیب شده، حتما هم کمک بلاعوض می‌شود و هم وام بلندمدت کم‌بهره خواهیم داد.
نباید جنگل‌ها و مراتع را تخریب کنیم و به رودخانه‌ها بی‌توجه باشیم یا در مصب و بستر آن‌ها ساختمان و هتل درست کنیم. این حوادث به دولت، قوه قضاییه، قوه مقننه و نیرو‌های مسلح و به همه مردم درباره ضرورت حفظ محیط زیست هشدار می‌دهد. رییس‌جمهوری همچنین دو روز بعد به خوزستان سفر کرد و از نزدیک وضعیت ذخایر سد‌های این استان را در حضور وزیر نیرو و سایر اعضای کابینه بررسی کرد. در این سفر‌ها شماری از وزرا رییس‌جمهور را همراهی می‌کردند.

معاون اول رییس‌جمهور
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور روز سوم فروردین ماه به مناطق سیل‌زده گلستان رفت و بر روند امدادرسانی نظارت کرد. جهانگیری جز این به خوزستان و لرستان هم سفر کرد. او دوازدهم فروردین ماه در خوزستان گفت: اولویت مدیران بحران، در سیلاب اخیر آن باشد که تلفات نداشته باشیم یا حداقل شاهد کمترین تلفات انسانی باشیم.
وی با اشاره به اینکه همه امکانات کشور در زمان بحران باید برای حل مشکل بسیج شوند، بیان کرد: مهم‌ترین مساله در مدیریت بحران آن است که مدیر باید پای کار و در صحنه باشد و از خود گذشت نشان دهد تا به ملت ایران آسیبی وارد نشود. باید از مدیران بحران حمایت شود و گله‌ها را برای بعد از عبور از بحران گذاشت.

رییس مجلس
علی لاریجانی، رییس مجلس یکی از مقام‌هایی بود که به چند استان سفر کرد. او سوم فروردین ماه به مازندران رفت و از نزدیک قسمت‌های خسارت دیده ناشی از سیل را بازدید کرد. او با همین دستور کار به اراک هم سفر کرد. لاریجانی در سفر به خوزستان گفت: پرداخت خسارت به کشاورزان در دولت تصمیم‌گیری‌هایی شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
لاریجانی بر ضرورت لایروبی رودخانه‌های کشور تاکید کرد و ادامه داد‌: وزارت نیرو به عنوان متولی رودخانه‌ها باید مانع ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها شود تا شاهد این‌گونه حوادث و سیل‌ها در کشور نباشیم.

رییس قوه قضاییه
رییس قوه قضاییه نیز در سفر به گلستان گفت که به سازمان بازرسی دستور داده مساله سیل و حوادث ناشی از آن را آسیب‌شناسی کند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه گفت: در سیل گلستان شاهد حضور و یکپارچگی نیرو‌های مردمی، امدادی، دولتی، سپاه، ارتش، بسیج و انتظامی بودیم که نشان داد در سختی‌ها همه کنار هم هستیم.
رییسی با اشاره به جبران خسارت‌ها تصریح کرد: ما نیز موضوع عمران و آبادانی و جبران خسارت‌ها که دولت وعده کرده را دنبال خواهیم کرد. رییس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت آسیب‌شناسی این سیل گفت: از همان ابتدای حادثه سیل سازمان بازرسی را مامور کردیم که این حادثه را آسیب‌شناسی کنند. از دولتی‌ها، مردم، فعالان حوزه محیط زیست و دلسوزان و دغدغه‌مندان به مردم می‌خواهیم در این موضوع همکاری داشته باشند.

ماموریت ویژه وزیر نیرو
رضا اردکانیان، وزیر نیرو را می‌توان پرکارترین مسوول دولتی یک ماه اخیر معرفی کرد. مدیریت سیلاب‌ها، وضعیت سد‌های کشور و رودخانه‌ها تماما به حوزه مدیریتی اردکانیان مربوط است و به همین دلیل او در روز‌های بحران دایما در میان استان‌هایی که وضعیت بحرانی داشتند در رفت و آمد بوده است.
رییس‌جمهور هم در سفر به خوزستان به وزیر نیرو دستور داد تا زمان تثبیت وضعیت سد‌ها و مدیریت سیلاب در این استان بماند. وزیر نیرو وضعیت ذخیره آب در سد کرخه شهرستان اندیمشک را مطلوب دانست و عنوان کرد: سد کرخه یک سیلاب بزرگ را در خوزستان مهار کرده است.
وی با اشاره به وضعیت ذخیره آب در سد‌های استان خوزستان گفت: در صورتی که سد کرخه احداث نشده بود، خسارت‌های بزرگی به استان و کشور وارد می‌شد. وضعیت سد کرخه و تراوشات آن مطلوب است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد و سد در آمادگی کامل خود است.
وی با اشاره به اینکه خروجی سد‌های خوزستان کنترل شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، افزود: هدف ما در مدیریت آب سد کرخه، ایجاد کمترین خسارت بر اراضی پایین دست سد کرخه است. با تمهیدات پیش‌بینی شده، وضعیت مدیریت و خروج آب از سد کرخه به نحوی است که کمترین خسارت بر اراضی پایین دست سد کرخه ایجاد شده است.

فرمانده کل ارتش
سرلشکر سید‌عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش هم به طور مکرر به مناطق سیل‌زده گلستان سفر کرد. او در یکی از این سفر‌ها با بیان اینکه «خطرات مالی قابل جبران است»، گفت: حفظ جان مردم و رسیدگی به تغذیه و بهداشت و اسکان آن‌ها مساله بسیار مهمی است و باید آب‌های موجود از منطقه خارج شود و از ورود آب‌های دیگری که به خاطر بارش‌های آینده و احتمال آب شدن برف‌ها، سیلاب‌های بیشتری منطقه را تهدید می‌کند، جلوگیری شود؛ البته این موضوع از احتمالات است، اما باید پیش‌بینی لازم را انجام دهیم. تمام تلاش‌مان را تحت مدیریت استانداری گلستان که مدیریت ستاد بحران را نیز در این منطقه برعهده دارند، خواهیم کرد تا مشکلات پیش آمده برای مردم را مرتفع کنیم.

فرمانده کل سپاه
سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از مقام‌های نظامی است که به مناطق سیل‌زده سفر کرده است. فرمانده کل سپاه در جریان سفر دوم به گلستان گفت که شتاب در ارایه خدمات و امدادرسانی مطلوب به سیل‌زدگان از اولویت‌های مهم سپاه در این منطقه آسیب‌زده است.
به گفته سرلشکر جعفری سپاه از زمان وقوع سیلاب با بسیج همه ظرفیت‌ها و گسیل تجهیزات برای امدادرسانی و کمک به سیل زدگان استان گلستان حضور داشته و با کمک گروه‌های جهادی و مردمی و مسوولان برای تخلیه زودهنگام روستا‌ها تلاش می‌کند. به گزارش ایرنا، هفت سپاه استانی به عنوان معین مناطق سیل‌زده گلستان انتخاب شده و مسوولیت امور مهندسی زیرساختی نظیر پل، جاده و ترمیم آن‌ها نیز به نیروی زمینی سپاه واگذار شده است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش یکی از مقامات نظامی است که فرماندهی بخشی از مدیریت امدادرسانی در خوزستان را بر عهده دارد. او دیروز از اسکان اضطراری بیش از دو هزار نفر از اهالی شهرستان حمیدیه در منازل سازمانی، سالن‌های ورزشی، مساجد و سوله‌های ارتش خبر داد.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده عملیات امداد ذوالفقار ارتش در خوزستان گفت: با توجه به جاری شدن سیل و تخلیه روستا‌های مناطق مختلف شهرستان حمیدیه، تیپ ۳۹۲ زرهی دشت آزادگان با احداث کمپ‌های اضطراری نسبت به اسکان مردم این منطقه اقدام کرد.

فرمانده نیروی قدس سپاه
سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در جریان وقوع سیل در پیامی موکب‌های اربعین را برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان در این مناطق برپا کنند. سلیمانی از سوسنگرد و رفیع و مناطق دیگر بازدید کرد. او در این بازدید که هجدهم فروردین ماه به منظور ساماندهی و راه‌اندازی موکب‌های اربعین انجام شد، گفت: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب همه ما در خدمت مردم هستیم. باید امدادرسانی و کمک‌ها به مردم سیل‌زده ساماندهی شود.
او افزود: همه مردم ایران زمین این احساس را دارند که به مردم خوزستان و لرستان بدهکار هستند و به همین دلیل در حال امدادرسانی هستند، البته باید این خدمت‌رسانی‌ها به مردم سیل‌زده سازماندهی شود. اگرچه سیل امر طبیعی است، اما باید چنین حوادثی از قبل پیش‌بینی شود و دولت نیز به صورتی برنامه‌ریزی کند تا کشور دچار چنین اتفاقاتی نشود. بستان، هویزه، سوسنگرد، آبادان و خرمشهر دژ‌های کشور هستند و همواره باید این دژ‌ها قوی باشند.

فرماندهان نیروی زمینی سپاه و ارتش در لرستان
نیروی زمینی ارتش و سپاه نقش مهمی در کمک به هلال‌احمر داشته‌اند. به گفته امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش شش هزار نیروی ارتش در مناطق سیل‌زده لرستان کار جهادی می‌کنند. به گزارش تسنیم از پلدختر، قرارگاهی با محوریت لشکر ۸۴ خرم‌آباد در منطقه لرستان ایجاد شده است.
امیر سرتیپ حیدری افزود: فرمانده کل ارتش بنده را به عنوان فرمانده عملیات امداد و نجات در استان لرستان و استان‌های غرب کشور منصوب کردند و بنده هم شخصا در این منطقه مستقر شدم و اقدامات امدادی را از نزدیک هدایت می‌کنم. امیر حیدری افزود: تعداد قابل ملاحظه‌ای قایق وارد منطقه کردیم تا این قایق‌ها بتوانند به مردمی که در حاشیه رودخانه‌های دوردست هستند، امدادرسانی کنند و ان‌شاءالله بنا داریم به سرعت پل‌های ارتش را روی رودخانه‌ها تا وقتی که وزارت راه پل‌های خود را ایجاد کند، نصب کنیم تا ارتباط مردم با شهر را برقرار کند.
همچنین به گزارش روابط عمومی سپاه سردار محمد پاک‌پور فرمانده نیروی زمینی سپاه از اعزام و استقرار بالگردها، یگان مهندسی ۴۳ امام علی (ع) و یک مجموعه کامل بیمارستان صحرایی این نیرو به لرستان برای ارتقای ظرفیت‌ها و مشارکت و کمک در امر امداد و خدمت‌رسانی به مردم این استان خبر داد.

وزیر ارتباطات نماینده دولت در لرستان
بحرانی بودن وضعیت شهرستان پلدختر و مناطق دیگر استان لرستان موجب شد با دستور رییس‌جمهور، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات نماینده ویژه دولت در مدیریت بحران مناطق سیل‌زده استان لرستان شود. او چهاردهم فروردین ماه خبر داد که با دستور رییس‌جمهور راهی لرستان می‌شود.
او گفت: مسیر پلدختر به خرم‌آباد به صورت کلی جاده در دسترس نیست و امکان ندارد و بخش زیادی از مسیر فیبر نوری از بین رفته است و شاید لازم باشد این فیبر نوری مجدد تجدید شود، چون قطعی‌های گسترده دارد. باید خدمات اصلی را به شهر برگردانیم، یکی از موضوعات مهم خدمات بانکی است تا ساعتی دیگر پست‌بانک به شبکه متصل می‌شود و ۲۰ ارتباط ویژه در شهر پلدختر فراهم کردیم، ۱۳ شعبه بانکی در منطقه شرقی شهر هستند و می‌توانند خدمات ارایه کنند.

سفر سه مقام ارشد به شیراز
محمود علوی، وزیر اطلاعات دیگر عضو کابینه بود که با دستور رییس‌جمهور برای بررسی روند امدادرسانی به شیراز رفت. ششم فروردین‌ماه هم ستاد مدیریت بحران استان فارس با حضور وزرای بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزیر اطلاعات و رییس سازمان برنامه و بودجه تشکیل جلسه داد.
محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: سیلاب شیراز جای تحلیل و تحقیق دارد و باید دلیل اصلی این اتفاق مشخص شود. تکرار نشدن این اتفاق‌ها برای دولت بسیار مهم است و در صورت احتمال وقوع سیل باید از خسارت‌های جانی و مالی پیشگیری شود. وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی که در این جلسه حضور دارد، گفت: این حادثه همه ما را اندوهگین کرد و ما برای دلجویی از بازماندگان حادثه و رسیدگی به وضعیت مصدومان به شیراز آمدیم.

رییس کمیته‌امداد امام خمینی (ره)
پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز یکی از مسئولان رده بالا و البته مرتبط بود که در سفر‌های مختلفی در مناطق سیل‌زده حاضر شد. گرچه عکس‌های او کمکش به همراهانش در آب حاشیه‌هایی ایجاد کرد، اما او باید از نزدیک افراد تحت پوشش سازمان متبوع خود را رصد می‌کرد تا بتواند بهتر به آن‌ها خدمات بدهد.
منبع: روزنامه اعتماد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید