تبانی خودروسازان آلمانی علیه مصرف‌کنندگان

تبانی خودروسازان آلمانی علیه مصرف‌کنندگان

تحقیقات اولیه کمیسیون نشان داده این تبانی در جلساتی موسوم به "حلقه پنج" رخ داده که هر سال با حضور نمایندگان شرکت‌های دایملر، ب‌ام‌و، فولکس‌واگن، پورشه و آئودی برگزار می‌شود.

کد خبر : ۶۹۰۲۹
بازدید : ۳۲۷۷۳
تبانی خودروسازان آلمانی علیه مصرف‌کنندگان
اتحادیه اروپا خودروسازان آلمانی را به تبانی به ضرر مصرف‌کنندگان متهم کرده است. کمیسیون اروپا، که نقشی شبیه به قوه مجریه را در اتحادیه اروپا دارد، می‌گوید کارخانه‌های دایملر، ب‌ام‌و و فولکس‌واگن بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ با یکدیگر توافق کردند از فن‌آوری‌هایی که آلودگی محصولاتشان را کاهش می‌دهد استفاده نکنند.

تحقیقات اولیه کمیسیون نشان داده این تبانی در جلساتی موسوم به "حلقه پنج" رخ داده که هر سال با حضور نمایندگان شرکت‌های دایملر، ب‌ام‌و، فولکس‌واگن، پورشه و آئودی برگزار می‌شود.

مارگارته وستایر، کمیسر ناظر بر رقابت‌های تجاری در اتحادیه اروپا، می‌گوید خودروسازان آلمانی با این کار مصرف‌کنندگان را از ماشین‌هایی با فن‌آوری بهتر محروم کرده‌اند.

تبانی خودروسازان آلمانی علیه مصرف‌کنندگان
ب‌ام‌و می‌گوید از تمام ظرفیت‌های قانونی برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد

درباره انگیزه خودروسازان از این تبانی حرفی زده نشده، اما به کارگیری فن‌آوری‌هایی که آلودگی را کاهش می‌دهد در بیشتر موارد هزینه ساخت ماشین را افزایش می‌دهد.

اتحادیه اروپا ده هفته به خودروسازان آلمانی فرصت داده تا به این اتهام پاسخ دهند. آن‌ها در صورت اثبات این تبانی، میلیارد‌ها دلار جریمه خواهند شد.

ب‌ام‌و در واکنش به این خبر اعلام کرده است بیش از یک میلیارد دلار برای جریمه احتمالی کنار گذاشته، اما از تمام ظرفیت‌های قانونی برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد.

دایملر که این تبانی را به اتحادیه اروپا لو داده می‌گوید به خاطر همکاری در انجام تحقیقات انتظار ندارد جریمه شود و فولکس‌واگن واکنش به این خبر را به بعد از مطالعه اتهام‌ها موکول کرده است.

پس از رسوایی تقلب فولکس‌واگن در آزمایش موتور‌های دیزل که بیش از ۳۰ میلیارد دلار به این شرکت ضرر زد، این اتهام ضربه بزرگ دیگری به اعتبار خودروسازان آلمانی ارزیابی شده است.
تبانی خودروسازان آلمانی علیه مصرف‌کنندگان
نسل جدید فورد کوگا از اواخر سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد

تغییر با نظر مشتری
خودروسازان معمولا ظاهر نسل جدید مدل‌های پرفروش خود را زیاد تغییر نمی‌دهند و فرمی را که محبوبیت آن اثبات شده دست نمی‌زنند.

اما فورد، برخلاف این شیوه معمول، نسل جدید پرفروش‌ترین شاسی‌بلند خود در اروپا را با ظاهری کاملا متفاوت از قبل طراحی کرده و می‌گوید پس از شنیدن نظر مشتریانش این تصمیم را گرفته است.

برخلاف مدل قبلی که بیشتر به شاسی‌بلند‌های همه‌جا رو شبیه بود، مدل جدید فورد کوگا ظاهری شهری‌تر و دوستانه‌تر دارد و به مدل هچ‌بک فورد فوکوس شبیه است.

تبانی خودروسازان آلمانی علیه مصرف‌کنندگان
فورد قرار است شاسی‌بلندی با الهام از مدل قدیمی برونکو به بازار عرضه کند

این تغییر زیاد می‌تواند دلیل دیگری هم داشته باشد. فورد قرار است شاسی‌بلند جدیدی در ابعادی مشابه با کوگا به بازار عرضه کند که با الهام از مدل قدیمی برونکو طراحی شده است.

از عکس‌هایی که از این ماشین به رسانه‌ها درز کرده معلوم است که برونکو ظاهری خشن خواهد داشت و قرار است ماشینی مناسب برای بیابان‌نوردی باشد. به احتمال زیاد فورد قصد داشته کوگا را تا حد ممکن از برونکو متمایز کند تا این دو ماشین بر فروش یکدیگر تاثیر منفی نگذارند.

کوگای جدید علاوه بر موتور‌های بنزینی و دیزل با قوای محرکه هیبرید و هیبرید-الکتریکی هم عرضه خواهد شد. مدل هیبرید-الکتریکی می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر با نیروی باتری حرکت کند و مصرف سوخت ماشین ۱.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است.


تبانی خودروسازان آلمانی علیه مصرف‌کنندگان
شاسی‌بلند پوما تا آخر امسال رونمایی خواهد شد

در مراسم رونمایی نسل جدید فورد کوگا در آمستردام، فورد از آمدن یک شاسی‌بلند دیگر هم خبر داد. اندازه این مدل که نامش پوما است از کوگا کوچک‌تر است و ظاهری اسپرت دارد.

فورد همچنین اعلام کرد یک مدل هیبرید از بزرگ‌ترین شاسی‌بلند خود، اکسپلورر را هم در اروپا خواهد فروخت. به این ترتیب تعداد مدل‌های شاسی‌بلند کارخانه آمریکایی در بازار اروپا به پنج مدل افزایش خواهد یافت.

تبانی خودروسازان آلمانی علیه مصرف‌کنندگان
تویوتا با مدل پریوس اولین کارخانه‌ای بود که ماشین‌های هیبرید را در حجمی انبوه تولید کرد

هیبرید برای همه
تویوتا اعلام کرده است اطلاعات مربوط به فن‌آوری قوای محرکه هیبرید خود را به طور مجانی در اختیار کارخانه‌های دیگر قرار خواهد داد.

این تصمیم کارخانه ژاپنی واکنشی به همه‌گیر شدن ماشین‌های الکتریکی در بازار است. تویوتا که در دهه هشتاد یکی از شرکت‌های پیشرو در ساخت فن‌آوری ماشین‌های الکتریکی بود از قافله رقابت در عرضه این ماشین‌ها به بازار عقب افتاده است.

در حالی که شرکت‌های دیگر نظیر فولکس‌واگن تعداد زیادی ماشین الکتریکی را در دست تولید دارند، تویوتا حتی یک مدل الکتریکی هم در محصولاتش ندارد.

این شرکت معتقد است فن‌آوری هیبرید جایگزین بهتر و ارزان‌تری برای موتور‌های درون‌سوز است. در این فن‌آوری ترکیب موتور الکتریکی با موتور درون‌سوز قوای محرکه لازم برای خودرو را تامین می‌کند و به این ترتیب مصرف سوخت تقریبا نصف می‌شود.

تویوتا اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۹۷ با مدل پریوس این فن‌آوری را به تولید انبوه رساند و اکنون هشتاد درصد بازار ماشین‌های هیبرید در اختیار این شرکت است.

تویوتا اعلام کرده ۲۴ هزار نوآوری در موتور‌های هیبرید را که به نام خود ثبت کرده در اختیار خودروسازان رقیب قرار می‌دهد و برای تولید این نوع ماشین به شرکت‌های دیگر قطعه خواهد فروخت.

در حال حاضر ماشین‌های هیبرید سه درصد کل بازار خودرو را شامل می‌شود در حالی که سهم ماشین‌های الکتریکی ۱.۵ درصد است.

با افزایش فشار دولت‌ها برای کاهش آلودگی خودروها، خودروسازان به تولید ماشین‌های الکتریکی رو آورده‌اند. اما توسعه این فن‌آوری هزینه زیادی دارد و ماشین‌های الکتریکی به دلیل نبود زیرساخت کافی برای شارژ باتری، هنوز در بسیاری از بازار‌ها خریدار ندارد.


تبانی خودروسازان آلمانی علیه مصرف‌کنندگان
کارلوس گون پاییز گذشته در توکیو بازداشت و ۱۰۸ روز در زندان بود

دوباره در زندان
کارلوس گون، مدیر پیشین رنو و نیسان با طرح اتهاماتی تازه دوباره بازداشت شد. او که پاییز گذشته با اتهام فساد مالی در توکیو بازداشت شده بود پس از سپری کردن حدود چهار ماه در زندان ماه پیش با قرار وثیقه آزاد شد.

آقای گون متهم شده است که سال‌ها درآمد خود را به طور کامل اعلام نکرده و از سرمایه‌های نیسان برای مصارف شخصی استفاده کرده است. اتهام اخیر او این است که پنج میلیون دلار از پول نیسان را برای نفع شخصی به شرکتی در عمان پرداخته است.

دادگاه آقای گون قرار است تا پایان سال جاری میلادی برگزار شود. در صورت محکومیت، او ممکن است تا پانزده سال زندانی شود.

کارلوس گون این اتهام‌ها را قبول ندارد و می‌گوید قربانی یک کودتا در نیسان است. وکلای او هم می‌گویند دادستانی این بازداشت را بهانه کرده تا آقای گون را ساکت کند.

مدیر ۶۵ ساله پیش از بازداشت وعده داده بود در یک نشست خبری شرکت کند و به گفته خودش "همه حقایق" را بگوید.

کارلوس گون یکی از مهم‌ترین مدیران صنعت خودروی جهان است. او پیش از بازداشت، هدایت بزرگترین ائتلاف خودروسازی جهان را برعهده داشت.

ائتلاف رنو-نیسان-میتسوبیشی که او مدیرش بود در سال ۲۰۱۸ ده میلیون ۷۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد. از زمانی که او بازداشت شده ارزش سهام رنو ۹ درصد و ارزش سهام نیسان هشت درصد کاهش یافته است.

آقای گون همچنین برای نجات نیسان از ورشکستگی در ژاپن به یک قهرمان ملی تبدیل شده بود.

شایعه‌ها و گزارش‌های زیادی از دلایل پشت پرده بازداشت کارلوس گون مطرح می‌شود. یکی از این دلایل نارضایتی نیسان از سهمش در ائتلاف بود. کارخانه ژاپنی با وجود سهم بالایی که در درآمد داشت قدرت زیادی در تصمیم‌گیری‌ها نداشت. همچنین گفته می‌شود مدیران این شرکت با روند ترکیب رنو و نیسان و شکل‌گیری یک شرکت واحد مخالف بودند.

نیسان این گزارش‌ها را رد می‌کند و می‌گوید مناسباتش با خودروساز فرانسوی ربطی به اتهام‌های آقای گون ندارد.
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید